3750
Sök

Bytt toplockspackning opel kadett 1,2s. startar men smäller från förgasaren och har ingen ork.

435 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#1
bytt topplockspackning då den gick sönder. monterat ihop allt och ställt in ventilerna men går ej igång. gnista finns och alla tändstift fungerar. får även bensin och förgasare rengjord efter att den blev avspolad med högtryck.kan tända till ibland men då flyger slangen till bromsservon lös och puffar från förgasaren och slår gnistor. tändfölden är även rätt. men färgen på gnistan är gul om den ska vara det? vad kan vara fel?
Senast redigerat av oppe_tallbarr (7 februari 2011)

136 Inlägg
1 februari 2011
#2
drog du toppens bultar i rätt följd och rätt moment ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 februari 2011
#3
Halvvarv fel på kammen? Fel rotationsriktning på fördelaren?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

474 Inlägg
1 februari 2011
#4
Har du haft lös fördelaren? Isåfall är det nog möjligt att den sitter ett halvvarv fel eller mer?


435 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#5
allexx skrev:
drog du toppens bultar i rätt följd och rätt moment ?

japp de är gjort

435 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#6
RD_87 skrev:
Halvvarv fel på kammen? Fel rotationsriktning på fördelaren?

tuverr detta stämmer

435 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#7
Alka0512 skrev:
Har du haft lös fördelaren? Isåfall är det nog möjligt att den sitter ett halvvarv fel eller mer?

den har jag inte skruvat lös. har kollat och motor är rätt inte ett halvvarv fel eller dyligt.ska prova byta brytare och kondensator då det blir gul gnista på stiften

435 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#8
bytt brytare kondensator och tändstift och stält in ventilerna. nu går den men går dåligt och smäller från fördelaren och har ingen ork. vad kan va fel?

474 Inlägg
8 februari 2011
#9
Låter som att du har tändningen ganska mycket fel.. testat kolla med stroboskop?
Rätt tändföljd?


435 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#10
Alka0512 skrev:
Låter som att du har tändningen ganska mycket fel.. testat kolla med stroboskop?
Rätt tändföljd?

efter att motorn gått i nåra minuter kollades ventilspel och nåra gick att skustera mera. så nu är smällandet borta men nu går den på alldeles för låga varv och går inte att skustera.

nån som vet hur man kollar så man fått allt rätt sånt motorn står ett halvarv fel eller nått?
Senast redigerat av oppe_tallbarr (8 februari 2011)


Sök