3626
Sök

Första uppstart av renoverad b20?

Holgersson
102 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej.
Jag är snart färdig med renoveringen av min b20.
Min fråga är:
Hur ska man bära sig åt när den väl startat om den nu gör de. ska den stå på tomgång o tuffa lugnt eller ska man ligga på 2500 varv i en timme. hur ska man köra dom första 100 milen? 500 milen?
Är säker på att någon vet smile


252 Inlägg
7 februari 2011
#2
Har du bytt Kam ?

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
7 februari 2011
#3
Efter 10 minuters varmkörning skall du iallafall efterdra topplocket smile (tomgång och ingen körning har jag iallafall räknat detta som) Sen hur man bäst kör in en motor är en smaksak, alla säger olika, men alla är nog överens om att tokkörning inte är det bästa. Gissar på att du har ny kamaxel i motorn?

Efter min topprenovering och byte till ny K-kam i min B18 körde jag lugnt de första 50 milen(inga onödiga övervarvningar) för att undvika allt för onödig nedslitning smile

Sen somsagt, alla har olika tankar om detta, men jag anser att man bör köra lugnt de första milen iallafall smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Tvivlare
2 266 Inlägg
7 februari 2011
#4
De första du bör göra är att se till så motorn inte startar när du kör runt den, utan du kör han tills han har oljetryck, sen startar du den på riktigt smile Sen är de som de andra säger, lite olika budskap. 50-100 mil lugnt o sansat smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

82 Inlägg
7 februari 2011
#5
Som ovan sagt, dra tändkablen från tändspolen så du inte har någon gnista kör sedan på starten till oljelampan slocknat (förutsatt att den funkar) sen kan du starta karetan med lugn och fin körning ca 100 mil. dvs ingen segdragning på höga varv osv. sen ska det nog gå bra! Lycka till wink


Holgersson
102 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#6
Ny kam och nya lyftare. okej de låter vettigt!
Tack så mycket för den snabba hjälpen.
skriv mer bara om ni kommer på något smile


252 Inlägg
8 februari 2011
#7
Då ska man enligt många motor byggare ha ett högt varv för att tryckarna och kammen ska slita in sig mot varandra. mellan 2000-3000V/min detta kan göras efter som ovan fått upp olje trycket och det går att köra 10 min efter spänna toppen och köra 20 min till. sen byta oljan och filtret. Yterligare ett knep jag använde mig av är att ta en stor högtalar magnet och sätter på olje filtret under uppstart och varmkörningen då sätter sig spånet där. Den behövs inte sen när du bytat till det nya efter 30 min
Jag ställde upp själl justeringen så den jick på 2000-3000V /min. Det ska vara det varv som motorn kommer att arbeta på.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 februari 2011
#8
Volvo1968 skrev:
Efter 10 minuters varmkörning skall du iallafall efterdra topplocket smile (tomgång och ingen körning har jag iallafall räknat detta som) Sen hur man bäst kör in en motor är en smaksak, alla säger olika, men alla är nog överens om att tokkörning inte är det bästa. Gissar på att du har ny kamaxel i motorn?

Efter min topprenovering och byte till ny K-kam i min B18 körde jag lugnt de första 50 milen(inga onödiga övervarvningar) för att undvika allt för onödig nedslitning smile

Sen somsagt, alla har olika tankar om detta, men jag anser att man bör köra lugnt de första milen iallafall smile

Det är precis det man ska göra ^^

Tro det eller ej men en motor slits in bäst när man drar ur den ordentligt. Trycket i förbränningsrummen påverkar kolvringarnas tryck mot cylinderväggarna. När man väl varmkört motorn ska man ut o gääsa wink

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Huruvida det stämmer på äldre motorer ska jag låta vara osagt eftersom de har grövre toleranser osv, men principen borde gälla ändå.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 februari 2011
#9
Kör upp oljetrycket med borrmaskin. Man kan göra en fin adapter för det själv och det kan mycket väl vara värt jobbet.
Dessutom kan det vara så att kammen ska köras in på ca 3000rpm för att erhålla tillräckligt oljetryck under inkörningen, så ska det vara på de flesta amerikanska motorer iaf.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Smålänning
7 883 Inlägg
8 februari 2011
#10
RD_87 skrev:
Kör upp oljetrycket med borrmaskin. Man kan göra en fin adapter för det själv och det kan mycket väl vara värt jobbet.
Dessutom kan det vara så att kammen ska köras in på ca 3000rpm för att erhålla tillräckligt oljetryck under inkörningen, så ska det vara på de flesta amerikanska motorer iaf.

Precis. Kör upp oljetrycket med borrmaskin först, sen se till att bilen startar DIREKT, så att det inte komemr någon bensin i oljan, sätt dne på förhöjd tomgång (ca 1500 rpm) och låt dne stå tills den blir varm, stäng av, efterdra toppen, låt svalna, justera ventilerna igen.

Staerta och kör lungt så länge du orkar (100 mil blir lagom) byt olja och kör, byt olja tätt första tre-4 gångerna ifall du haft inkörningspasta på kamaxeln...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

252 Inlägg
8 februari 2011
#11
B20 Är nästan en halv V8 lol Fanns en motor på 50 talet som jag har för mig B36 som såg ut som två B18 motorer wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 februari 2011
#12
tekniknissen- skrev:
B20 Är nästan en halv V8 lol Fanns en motor på 50 talet som jag har för mig B36 som såg ut som två B18 motorer wink

Stämmer bra, satt i Volvos små lastbilar. Även B30 bygger på samma bitar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
8 februari 2011
#13
Bensinskallen skrev:
Volvo1968 skrev:
Efter 10 minuters varmkörning skall du iallafall efterdra topplocket smile (tomgång och ingen körning har jag iallafall räknat detta som) Sen hur man bäst kör in en motor är en smaksak, alla säger olika, men alla är nog överens om att tokkörning inte är det bästa. Gissar på att du har ny kamaxel i motorn?

Efter min topprenovering och byte till ny K-kam i min B18 körde jag lugnt de första 50 milen(inga onödiga övervarvningar) för att undvika allt för onödig nedslitning smile

Sen somsagt, alla har olika tankar om detta, men jag anser att man bör köra lugnt de första milen iallafall smile

Det är precis det man ska göra ^^

Tro det eller ej men en motor slits in bäst när man drar ur den ordentligt. Trycket i förbränningsrummen påverkar kolvringarnas tryck mot cylinderväggarna. När man väl varmkört motorn ska man ut o gääsa wink

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Huruvida det stämmer på äldre motorer ska jag låta vara osagt eftersom de har grövre toleranser osv, men principen borde gälla ändå.

Är inte så insatt i ämnet, men kikade på länken så ska man köra på och varva. Men varje gång jag läser rubriken "inkörning" vid nybilssköp så står det att man ska ta det lungt de första 100 milen....

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 februari 2011
#14
FordRSC skrev:
Bensinskallen skrev:
Volvo1968 skrev:
Efter 10 minuters varmkörning skall du iallafall efterdra topplocket smile (tomgång och ingen körning har jag iallafall räknat detta som) Sen hur man bäst kör in en motor är en smaksak, alla säger olika, men alla är nog överens om att tokkörning inte är det bästa. Gissar på att du har ny kamaxel i motorn?

Efter min topprenovering och byte till ny K-kam i min B18 körde jag lugnt de första 50 milen(inga onödiga övervarvningar) för att undvika allt för onödig nedslitning smile

Sen somsagt, alla har olika tankar om detta, men jag anser att man bör köra lugnt de första milen iallafall smile

Det är precis det man ska göra ^^

Tro det eller ej men en motor slits in bäst när man drar ur den ordentligt. Trycket i förbränningsrummen påverkar kolvringarnas tryck mot cylinderväggarna. När man väl varmkört motorn ska man ut o gääsa wink

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Huruvida det stämmer på äldre motorer ska jag låta vara osagt eftersom de har grövre toleranser osv, men principen borde gälla ändå.

Är inte så insatt i ämnet, men kikade på länken så ska man köra på och varva. Men varje gång jag läser rubriken "inkörning" vid nybilssköp så står det att man ska ta det lungt de första 100 milen....

Står ju i länken de också. Skitsnack från tillverkarna helt enkelt (försiktighetsåtgärd), vissa av dom i alla fall. En del tillverkare säger dock att man ska gasa ur bilen under inkörning.


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
9 februari 2011
#15
Bensinskallen skrev:
FordRSC skrev:
Bensinskallen skrev:

Det är precis det man ska göra ^^

Tro det eller ej men en motor slits in bäst när man drar ur den ordentligt. Trycket i förbränningsrummen påverkar kolvringarnas tryck mot cylinderväggarna. När man väl varmkört motorn ska man ut o gääsa wink

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Huruvida det stämmer på äldre motorer ska jag låta vara osagt eftersom de har grövre toleranser osv, men principen borde gälla ändå.

Är inte så insatt i ämnet, men kikade på länken så ska man köra på och varva. Men varje gång jag läser rubriken "inkörning" vid nybilssköp så står det att man ska ta det lungt de första 100 milen....

Står ju i länken de också. Skitsnack från tillverkarna helt enkelt (försiktighetsåtgärd), vissa av dom i alla fall. En del tillverkare säger dock att man ska gasa ur bilen under inkörning.

Yepp, läste mer ingående sen tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

925 Inlägg
9 februari 2011
#16
Bensinskallen skrev:
Volvo1968 skrev:
Efter 10 minuters........
Sen somsagt, alla har olika tankar om detta, men jag anser att man bör köra lugnt de första milen iallafall smile

Det är precis det man ska göra ^^

Tro det eller ej men en motor slits in bäst när man drar ur den ordentligt. Trycket i förbränningsrummen påverkar kolvringarnas tryck mot cylinderväggarna. När man väl varmkört motorn ska man ut o gääsa wink

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Huruvida det stämmer på äldre motorer ska jag låta vara osagt eftersom de har grövre toleranser osv, men principen borde gälla ändå.

Att tillverkare rekomenderar att köra in den försiktiga vägen är att, även om det inte blir perfekt resultat så är risken att det händer någonting minimal.
Mototune´s metod kräver faktiskt att man gör det på exakt rätt sätt. Riskerna är betydligt mycket större om inte gör helt rätt.

Att bara "Dra ur den" är faktiskt inte riktigt vad man ska göra.
Det ska göras i speciella cykler så att motorn hinner kylas av mellan "pullen".
http://www.youtube.com/watch?v=Q02TCyxv … r_embedded
Här är en inkörning enligt skolboken.

Personen i fråga har tidigare haft problem med att cylindrarna har glasat innan kolvringarna har tätat ordentligt, men efter den här körningen gick det bra.

Även motorer för proffissionellt bruk typ kraftverk, Fartygsmotorer osv. Rekomenderas att man gör hårda pull för att få en bra inkörning.
Men tokvarvar man bara hinner kolvringarna inte kylas av ordentligt under inkörningsperioden. Viss försiktighet krävs.

Mats

Mats


Sök