3803
Sök

Motstånd i 55w halogenlampa? (xenon konvertering)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#1
tjena!
min audi är xenonkonverterad, och får således varning om trasig halvljus lampa på den kontakten som inte är kopplad till något!

tänkte att det måste gå att sätta ett motstånd mellan plus och minus i den kontakten, men hur stort ska det vara?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

261 Inlägg
10 februari 2011
#2
mät motståndet i en vanlig glödlampa ?


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#3
hade kunnat! dock är min multimeter kass..

någon som har  siffror eller möjlighet att mäta?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

272 Inlägg
10 februari 2011
#4
Du kan inte mäta resistansen i en släckt lampa då resistansen i glödtråden ökar med temperaturen.

Om du satt i 35W xenon-kit och det i normala fall är 55W glödljus är det 20W du vill bränna bort. För att bränna bort dessa 20W behöver du ett motstånd på i runda slängar 10Ω. Se bara till att det klarar av effekten.

Menar du att du vill bränna bort hela 55W så handlar det om en resistans på 3-4Ω, men ett effektmotstånd som fixar den effekten är inte det vanligaste. Då är det nog lättare om du gömmer en 55W lampa någonstans där den inte kan ha sönder något. Alternativt kopplar du flera resistorer i serie eller parallellt så inte all effekten bränns bort på ett och samma ställe.


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#5
Trekmeister skrev:
Du kan inte mäta resistansen i en släckt lampa då resistansen i glödtråden ökar med temperaturen.

Om du satt i 35W xenon-kit och det i normala fall är 55W glödljus är det 20W du vill bränna bort. För att bränna bort dessa 20W behöver du ett motstånd på i runda slängar 10Ω. Se bara till att det klarar av effekten.

Menar du att du vill bränna bort hela 55W så handlar det om en resistans på 3-4Ω, men ett effektmotstånd som fixar den effekten är inte det vanligaste. Då är det nog lättare om du gömmer en 55W lampa någonstans där den inte kan ha sönder något. Alternativt kopplar du flera resistorer i serie eller parallellt så inte all effekten bränns bort på ett och samma ställe.

tackar! är hela 55W det gäller, då det är H4 jag har!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

106 Inlägg
11 februari 2011
#6
Finns lösningar på detta hos Xenonkungen. Det är canbusen som spökar


   Bosse

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#7
jo, vet att det är något canbus liknande, men tänkte om det enkelt gick att lösa med motstånd av något slag!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

106 Inlägg
11 februari 2011
#8
http://www.bilupplysningen.se/sv/Felkodsdodare
Enklare blir det inte


   Bosse

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#9
även med Bi xenon?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

106 Inlägg
11 februari 2011
#10

272 Inlägg
11 februari 2011
#11
För det första har det inget med CAN-bussen att göra egentligen, det finns ingen databuss ut i glödlamporna! Det är mer eller mindre avancerade glödtrådsvakter som är "problemet" och sådan finns även på många bilar utan CAN. Tyvärr har det blivit ett vedertaget namn på problem som av olika andledningar dyker upp när man fipplar med ljuset.

För det andra så är den där "cancellern" troligtvis inget annat än ett motstånd och kanske någon konding som lågpassfilter, bara förpackad i en billig låda med ett fint namn. Det står till och med att den används på grund av att 35W-kit:en drar mindre ström än den utbytta lampan.


Till Båge, vill du inte gömma undan en lampa så kan två parallella 6Ω-motstånd från sidan länkad ovan nog fungera. Det kommer att betyda att det dras runt 60W men det är förhoppningsvis nära nog för övervakningen skall tro att det är normalt. Se till att de fästs så värme leds bort bra, 2x30W är mycket värme.

Edit: PnP-lösningen i posten ovan fungerar säkert bra. Det är oansvarigt av mig att försöka få folk att göra kopplingar de kanske inte är bekväma med. wink
Senast redigerat av Trekmeister (11 februari 2011)


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#12
Trekmeister skrev:
För det första har det inget med CAN-bussen att göra egentligen, det finns ingen databuss ut i glödlamporna! Det är mer eller mindre avancerade glödtrådsvakter som är "problemet" och sådan finns även på många bilar utan CAN. Tyvärr har det blivit ett vedertaget namn på problem som av olika andledningar dyker upp när man fipplar med ljuset.

För det andra så är den där "cancellern" troligtvis inget annat än ett motstånd och kanske någon konding som lågpassfilter, bara förpackad i en billig låda med ett fint namn. Det står till och med att den används på grund av att 35W-kit:en drar mindre ström än den utbytta lampan.


Till Båge, vill du inte gömma undan en lampa så kan två parallella 6Ω-motstånd från sidan länkad ovan nog fungera. Det kommer att betyda att det dras runt 60W men det är förhoppningsvis nära nog för övervakningen skall tro att det är normalt. Se till att de fästs så värme leds bort bra, 2x30W är mycket värme.

Edit: PnP-lösningen i posten ovan fungerar säkert bra. Det är oansvarigt av mig att försöka få folk att göra kopplingar de kanske inte är bekväma med. wink

kopplingar har jag inge problem med! vart får man tag på sådanna motstånd?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Olika
907 Inlägg
11 februari 2011
#13
båge skrev:
tjena!
min audi är xenonkonverterad, och får således varning om trasig halvljus lampa på den kontakten som inte är kopplad till något!

tänkte att det måste gå att sätta ett motstånd mellan plus och minus i den kontakten, men hur stort ska det vara?

Annars kan man leta rätt på belastningsvakten som mäter hur mycket ström lamporna tar och klippa kabeln som går till autochecken så slipper du en massa motstånd som alstrar värme...
Sitter på reläplats 14 och 15 ute i motorrummet och har förmodligen märkningen 393.
På Audi V8 är det en grå kabel, förmodligen samma på C4, du kan isolera stiftet på relät så slipper du klippa något.
Kabeeln för framljusen är grå, den för bakljusen är röd, se schemat nedan, förvisso för A6 C4 men det är samma.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Audi/1 … /fig24.pdf
Senast redigerat av fredriq (11 februari 2011)

Mvh
Fredrik

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#14
fredriq skrev:
båge skrev:
tjena!
min audi är xenonkonverterad, och får således varning om trasig halvljus lampa på den kontakten som inte är kopplad till något!

tänkte att det måste gå att sätta ett motstånd mellan plus och minus i den kontakten, men hur stort ska det vara?

Annars kan man leta rätt på belastningsvakten som mäter hur mycket ström lamporna tar och klippa kabeln som går till autochecken så slipper du en massa motstånd som alstrar värme...
Sitter på reläplats 14 och 15 ute i motorrummet och har förmodligen märkningen 393.
På Audi V8 är det en grå kabel, förmodligen samma på C4, du kan isolera stiftet på relät så slipper du klippa något.
Kabeeln för framljusen är grå, den för bakljusen är röd, se schemat nedan, förvisso för A6 C4 men det är samma.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Audi/1 … /fig24.pdf

tack! detta ska kollas! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

272 Inlägg
12 februari 2011
#15
Klart snyggast lösning från fredriq, den hade jag siktat på om det var min bil!



Sök