2966
Sök

Bli oljan gammal

25 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Jag byte olja för 1 år sedan och körde bilen valdigt lite på sommaren, sen dess bilen är avstäld frågar är bli motoroljan gammal ?
/Rafal

731 Inlägg
15 februari 2011
Jag ställde samma fråga förut och fick svaret att jag inte behöver byta den, min olja är körd ca 60mil.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
15 februari 2011
Japp. Oljan tar åt sig fukt å föroreningar så byte en gång om året oavsett körsträcka. Å kanske oftare ändå om man kör många korta sträckor

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

25 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
då är det olja byte snart tack för svaren big_smile

2 405 Inlägg
15 februari 2011
Låter vettigt att byta den snarast. Som sagt så drar den åt sig en massa fukt och andra otrevliga saker smile

731 Inlägg
15 februari 2011
JaggaChafen skrev:
Japp. Oljan tar åt sig fukt å föroreningar så byte en gång om året oavsett körsträcka. Å kanske oftare ändå om man kör många korta sträckor

Jag fick höra annorlunda sad
Ställde frågan också här på garaget..

2 405 Inlägg
15 februari 2011
Vi har alla väldigt olika läror tongue  Oljan är tillverkad för att dra åt sig fukt och orenheter så det är lika bra att byta med tiden även om milen är få.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
15 februari 2011
hardrox skrev:
JaggaChafen skrev:

Din olja var en månad gammal du kan gott köra på den å byta vid samma tid nästa år.... Alltså ett oljebyte om året. Du behöver inte byta den efter vintern bara för att den har stått. Det e tom mkt smartare å låta den stå på ny olja än att byta den när du tar ut den till våren å låta den stå med gammal olja.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

25 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
hardrox skrev:
[Jag fick höra annorlunda sad

har också hört att det inte nåt probelm men då få bli ett byte så att man ligger på den säkra sidan smile
tacksam för alla svar

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 februari 2011
JaggaChafen skrev:
hardrox skrev:
JaggaChafen skrev:

Din olja var en månad gammal du kan gott köra på den å byta vid samma tid nästa år.... Alltså ett oljebyte om året. Du behöver inte byta den efter vintern bara för att den har stått. Det e tom mkt smartare å låta den stå på ny olja än att byta den när du tar ut den till våren å låta den stå med gammal olja.

Helt rätt, egentligen ska du alltid ställa undan bilen med ny olja. Gammal olja kan ha en lite lätt frätande värkan på lagerytor. Hur stor skillnad det egentligen gör vet jag inte men i teorin är det så.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök