3724
Sök

Ang. återkallandet av s54b32 motorn (M3 e46)

(Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
164 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#1
Jag undrar om man kan se på någon stämpel eller på något annat sätt om man fått bilen inlämnad
i förebyggande syfte för justering av motorn som var ett problem i början av modellerna på M3 e46.



'

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2011
#2
Justering och justering, oljepump och vevstakslager byttes ut mot uppdaterade varianter. Jag tror du får höra med Bmw om din bil tog del av återkallningen, återförsäljaren i det land bilen ursprungligen såldes i var ansvarig för detta byte och eftersom din är en import bör detta vara gjort i ursprungslandet (Tyskland?).

Jag tror dock Bmw Sverige kan se sådant om du frågar dem. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

(Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
164 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#3
Först får jag be om ursäkt för en otydlig fråga, Jag var egentligen ute efter ett annat svar.

Jag vill bara ha konkreta svar om det går att se på bilen utan att behöva kontakta bmw.
Ja eller Nej och i så fall vart och hur?

mvh


Rquired skrev:
Justering och justering, oljepump och vevstakslager byttes ut mot uppdaterade varianter. Jag tror du får höra med Bmw om din bil tog del av återkallningen, återförsäljaren i det land bilen ursprungligen såldes i var ansvarig för detta byte och eftersom din är en import bör detta vara gjort i ursprungslandet (Tyskland?).

Jag tror dock Bmw Sverige kan se sådant om du frågar dem. smile

Ursäkta för OT:
"Justera" är en synonym till att "rätta till". Jag vet vilket problem de justerade i samband med återkallandet. Eftersom Du visste vad jag menade så behöver man inte slå någon annan på fingrarna med ett uppnosigt svar för att någon formulerar sig annorlunda och sedan komma med logiska spekulationer om vart du tror jag ska vända mig och vart det bör ha skett, när det enda du egentligen behövt svara på den frågan: "jag vet inte, ring bmw" eller ingenting alls. Antagligen var dina avsikter goda men lägg ner onödiga/spydiga svar tills nästa gång och svara rakt på sak om du verkligen kan.

Med vänliga avsikter tillbaka!

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2011
#4
justera

   1. ändra något /litet grand/ till det bättre; rätta till

          ex: Kan du justera skärpan på projektorn?

Och det som behövde utföras på S54 kan som sagt inte klassas som "litet grand".


Sedan är detta ett fritt forum och lyxen att militärt kunna styra svaren finns tyvärr inte då det inte är du som skriver dem, vill du ha rå fakta gör du bättre i att söka upp den själv. Jag sitter självklart inte här och svarar på inlägg utav illvilja utan för att jag försökte hjälpa dig, mitt svar var relativt kort att det är bäst du vänder dig till Bmw.

Alternativen är att skruva isär motorn och kolla delarnas artikelnummer så de stämmer överens med utbytta delar eller att leta igenom dess historik; Det bör stå där men hur många verkstäder fyller i allt på ett logiskt sätt?

Dessutom kan historik, om du nu skulle ha riktig otur, förfalskas precis som en mätarställning kan förfalskas. Att en Bmw-verkstad skulle riskera sin auktorisation för att förfalska en återkallning de får betalt för är däremot ytterst osannolikt, därför är att kontakta Bmw både den enklaste och mest tillförlitliga metoden för att kontrollera om återkallningen är utförd.

Men vill du skruva isär motorn är du välkommen att göra det...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

(Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
164 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#5
Du kommer med konstiga slutsatser om att jag vill skruva isär motorn liksom?
Jag snackar inte om nån vattenstämpel i serviceboken direkt.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma, jag vill bara ha ett konkret svar på min fråga. Om du inte kan svara ja eller nej om du inte vet så behöver du väl inte svara eller hur?

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2011
#6
Jimi skrev:
Du kommer med konstiga slutsatser om att jag vill skruva isär motorn liksom?
Jag snackar inte om nån vattenstämpel i serviceboken direkt.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma, jag vill bara ha ett konkret svar på min fråga. Om du inte kan svara ja eller nej om du inte vet så behöver du väl inte svara eller hur?

Jag har redan svarat: Nej, inte om du vill vara 100% säker på din sak. Annars kan du läsa igenom pappren till bilen och se om det står där men det antog jag att du gjorde innan du startade en tråd på ett forum?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

(Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
164 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#7
jag har kollat igenom papprena.  sitter det någon instansning i motorutrymmet eller liknande är mer det jag undrar över?

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2011
#8
Nej det skall det inte göra vad jag vet, har sökt ett tag nu och det verkar som att jag har rätt på den punkten. Din bil är för övrigt tillverkad 2002/07, felet angående oljepumpen var aktuellt på bilar tillverkade mellan 2001/10 och 2002/02 så din bör inte vara drabbad av detta.
Källa: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/ (Under "S54")
När din bil är tillverkad kan du få fram här: http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi

Angående lagerna så är det som sagt något som skall stå i historiken eller kräver kontakt med Bmw vad jag vet och får fram.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök