4344
Sök

Byta från insprut till förgasare volvo b23e Vad gäller?

69 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#1
Jag har problem med mitt insprut då huvudsoppadirigerarprylen läcker som ett as.. Tänkte bara fråga vad som krävs för att byta till förgasare? Har en förgasarmotor hemma med rostiga ventiler. I bilen sitter en b23e och jag har en b23a stående med 530topp..


Mvh!

1 800 Inlägg
17 februari 2011
#2
Vad och var läcker det bensin?
Lättaste är ju så klart att få ordning på befintligt system.
Man tappar ju dessutom värdefulla hk genom att konvertera till förgasare.


69 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#3
Hilmer skrev:
Vad och var läcker det bensin?
Lättaste är ju så klart att få ordning på befintligt system.
Man tappar ju dessutom värdefulla hk genom att konvertera till förgasare.

Det är en a-traktor så hk struntar jag ismile Den läcker ju från delningen som sitter på luftmätaren..
Har börjat tröttna på mitt krånglande insprut:(

1 800 Inlägg
17 februari 2011
#4
Vilken "delning" syftar du på egentligen? (bild el namn?) I vilket fall som helst bör det vara enklare att lösa problemet än att börja bygga om.


69 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#5
Den heter bränslemängsmätare.. Problemet vet jag vad det är.. Grejen är att jag tror jag behöver byta den då membanet i mitten är skadat.. Så helst vill jag bara veta vad som behöver göras vid ett byte då jag har allt hemma:)

1 800 Inlägg
17 februari 2011
#6
Att få tag på en fungerande/tät bränslefördelare lär ju inte vara några problem för dom finns i överflöd känns det som. Alternativet är ju som du skrev att kasta på en knasare istället.

*Demontera allt som har med insprutningen att göra.
*Montera förgasare och mekanisk bränslepump.
*Demontera pumparna och filter till sprutet.
*Byt topp alternativt låt spridarna sitta kvar i befintlig.
*Byt gaswire.
*Montera chokewire.

Är rätt trött nu så jag kan ev ha missat nån detalj, men i det stora hela är det detta som gäller.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 februari 2011
#7
På en a-traktor så är ju förbrukningen av största intresse, med andra ord placera förgasaren i sjön och fixa läckan tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

69 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#8
RD_87 skrev:
På en a-traktor så är ju förbrukningen av största intresse, med andra ord placera förgasaren i sjön och fixa läckan tongue

Grejen är den att insprutet har fungerat skit då nån bonnemek har varit framme.. Så den drar ju hur mkt bensin som hälst i vilket fall:)

69 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#9
Hilmer skrev:
Att få tag på en fungerande/tät bränslefördelare lär ju inte vara några problem för dom finns i överflöd känns det som. Alternativet är ju som du skrev att kasta på en knasare istället.

*Demontera allt som har med insprutningen att göra.
*Montera förgasare och mekanisk bränslepump.
*Demontera pumparna och filter till sprutet.
*Byt topp alternativt låt spridarna sitta kvar i befintlig.
*Byt gaswire.
*Montera chokewire.

Är rätt trött nu så jag kan ev ha missat nån detalj, men i det stora hela är det detta som gäller.

Ok:) Kan man låta tankpumpen sitta kvar och bara ta bort det som sitter i mitten under bilen?
Mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 februari 2011
#10
Om du har kvar tankpumpen kan du skippa pumpen på motorn och köra med bränsletryckregulator istället. Om du ska köra med mekanisk pump så bör du plocka bort tankpumpen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

69 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#11
RD_87 skrev:
Om du har kvar tankpumpen kan du skippa pumpen på motorn och köra med bränsletryckregulator istället. Om du ska köra med mekanisk pump så bör du plocka bort tankpumpen.

Så om jag har fattat rätt nu så kan ska jag ta bort pumpen under bilen,låta tankpumpen sitta kvar, skita i mekaniska pumpen på motorn och koppla tryckregulatorn som sitter under bilen till tankpumpen om den nu inte redan är det, så ska de funka, är det rätt?smile

1 800 Inlägg
20 februari 2011
#12
Tror faktiskt inte att förpumpen i tanken är kraftig nog att mata soppan ändå fram, den har ju som enda uppgift i vanliga fall att förse primärpumpen med soppa då denna inte är sugande utan endast tryckande.
Låt förpumpen sitta kvar men montera mekanisk pump också i så fall.


69 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#13
Hilmer skrev:
Tror faktiskt inte att förpumpen i tanken är kraftig nog att mata soppan ändå fram, den har ju som enda uppgift i vanliga fall att förse primärpumpen med soppa då denna inte är sugande utan endast tryckande.
Låt förpumpen sitta kvar men montera mekanisk pump också i så fall.

Och det blir inte för högt tryck med både förpump och mekanisk pump?smile

1 800 Inlägg
20 februari 2011
#14
terge skrev:
Hilmer skrev:
Tror faktiskt inte att förpumpen i tanken är kraftig nog att mata soppan ändå fram, den har ju som enda uppgift i vanliga fall att förse primärpumpen med soppa då denna inte är sugande utan endast tryckande.
Låt förpumpen sitta kvar men montera mekanisk pump också i så fall.

Och det blir inte för högt tryck med både förpump och mekanisk pump?smile

Förpumpen bygger inte upp nåt vidare tryck, så jag anser inte detta ska skapa några problem.


69 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#15
bra:) Tack för hjälpen, är de några värmegrejer eller nått till insuget som är viktigt o koppla in.. såg att vattenkylningen gick där igenom på vissa årsmodeller

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 februari 2011
#16
Jag tror att det finns en risk att förpumpen har lite för högt tryck, men det är väl bara att testa. Men att köra mekanisk också är nog onödigt. Men som sagt det är bara att prova.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

69 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#17
Måste man ha kvar vattenkylningen till insuget på föggen?

69 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#18
terge skrev:
Måste man ha kvar vattenkylningen till insuget på föggen?

Menade naturligtvis vattenvärmningen:)


Sök