2140
Sök

Antenn problem Golf 3 -94

Hilt = Hilt
44 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Tjabba!
Köpte en Golf 3a -94 för inte så länge sen, som ja sen bytte ut stereon på eftersom den gamla va helt död. Problemet är att jag får skit kass mottagning till radion. Kabeln bakom stereon passar i stereon utan problem osv.

Följde kabeln därifrån fram till sätet bak, hittade kabeln ihop rullad där under... Problemet nu är att jag inte vet vart/vilken väg jag ska dra/koppla sladden.

Orginal antennen är borttagen som satt på vänster fram skärm. Sitter en på taket bak och nån form av mobil antenn på högersida bak.

Om vi tar som exempel att jag ska använda antennen på taket. Vilken väg drar jag kabeln ?
Hur tar jag loss takpenelen/plattan ? Sitter kontakten för antennen nån annanstans i bilen ?

P.S Antennen på taket ser ut som en originalentenn*

16 Inlägg
11 april 2009
Var ute en sväng idag... Vi tog en mopedtur med många trevliga QSO:n . Pratade med station Patron och station karlhäll i Enköping samt några i Morgongåva på kanal 19 AM !

Radion är en handic 305 med en balkongantenn. Jordplanet är borttaget då moppen funkar bra som jordplan. Det är ju en Sachs big_smile

http://i155.photobucket.com/albums/s287/rollingbass/DSC00131.jpg

http://i155.photobucket.com/albums/s287/rollingbass/DSC00132.jpg

http://i155.photobucket.com/albums/s287/rollingbass/DSC00136.jpg

http://i155.photobucket.com/albums/s287/rollingbass/DSC00137.jpg

9 Inlägg
23 februari 2011
Tjenare.

Vet inte riktigt vart jag ska ta upp detta ( Ny på sidan )
Men jag sökte på mitt problem; Antennproblem Golf 3 -94

Och vidare hittade denna tråd.

Jag har en Golf 3 -94 som jag nyligen köpte. Till den fungerade inte antennen. Den var helt lös. Så jag köpte en ny antenn, ink sladd. Men nu är problemet. Den ska in i vänster framflygel (om det heter så?) men där i vet jag inte vart jag ska dra den. Finns det ett antennuttag som jag ska koppla in sladdenn eller måste den in där bak i stereon.

1. Ska det finnas ett uttag där fram vid flygeln(?) där hålet för antennen är?

Eller

2. Måste jag dra sladden bakom till stereon. Och hur ska jag isf få ut den? Har inga nycklar som man kan dra ut den med.

Hoppas på svar och om jag är helt fel i forumet så länka gärna där jag kan ställa min fråga.

Mvh
Tobias smile

Hopp är känslan man har just innan livet klipper till en med en spade o. säger åt en att börja gräva

9 Inlägg
23 februari 2011
Swedenrockers skrev:
Ta loss hjulet och innerskärmen så kommer du åt. Sedan sitter det vanligtvis en skarv på antennsladden inne i kupén i stort sett rakt framför knäna. För att komma åt den måste man lossa panelen. Det är en speciell kontakt i skarven. Har du kvar den gamla sladden så sätt fast en kabel i änden på den, dra ut kabeln ända ut till hjulhuset och sätt sedan fast den nya sladden på den så har du nåt att fiska in sladden i kupén med.

Tack för så snabbt svar. Menar du panelen som är under ratten? Är det bara att skruva loss den? Och den antennsladd jag har, den ska kopplas in med den gamla sladden? Så förstod jag det! smile

Hopp är känslan man har just innan livet klipper till en med en spade o. säger åt en att börja gräva

9 Inlägg
23 februari 2011
Swedenrockers skrev:
Jag menar inte den panelen som sitter runt blinkers- och torkarspakarna utan den som sitter 'ovanför fötterna och under ratten'. Ja bara att skruva loss, det sitter fritt med skruvar i den. Det beror på vilken kontakt det är på den och hur lång den är. Är det original reservdel så räcker det med att byta fram till skarven om resten är okej. Är det en vanlig antennkontakt så får du byta ända upp till stereon.

Den är köpt på Biltema med en sorts kontakt på slutet. Denna är det. Men man ser inte vad det är för någon kontakt..

9 Inlägg
23 februari 2011
Swedenrockers skrev:
Den har vanlig antennkontakt, vilket innebär att den inte passar i skarven så du får dra den till stereon.
Vad har du för stereo?

Kan man inte skarva på något vis? Vad för stereo vet jag inte. Det står inte något nummer eller annat på den, och hur ska jag få bort den om jag ska komma in bakom den? Har inga nycklar..

Eller kan man använda små spikar eller bladmått? För att försöka få loss den? Vill inte bryta sönder något..

9 Inlägg
23 februari 2011
Swedenrockers skrev:
För att kunna hjälpa till med råd om hur du tar bort stereon så behövs det mer info. Finns det inget namn på den så lägg upp en bild på den.

Okej. Fixar en typ nu då!

9 Inlägg
23 februari 2011
Swedenrockers skrev:
För att kunna hjälpa till med råd om hur du tar bort stereon så behövs det mer info. Finns det inget namn på den så lägg upp en bild på den.

Här är en halvtaskig bild, sorry, men det är mörkt ute och dålig kamera. Men man ser iaf lite! wink

9 Inlägg
23 februari 2011
Swedenrockers skrev:
Äldre Clarion ser det ut som, har du inte fronten?

Jo det har jag. Trodde dock du ville se självaste "kasetten". Ska ta en annan bild! smile

9 Inlägg
23 februari 2011
Swedenrockers skrev:
Äldre Clarion ser det ut som, har du inte fronten?

Fronten. Blev ganska förvånad att du kunde veta att det var en Clarion. Inte ens jag visste det, och att du kände igen det på kasseten är coolt. smile

Sök