3334
Sök

Kicker vs Dls

1 631 Inlägg
23 december 2006
Ja, ska du ha ut så mycket effekt som möjligt ur A6 utan att det kostar för mycket i "andra änden" så är det 1.33 Ohm som gäller. Går man ner på 1 ohm så bör man fundera på att uppgradera med fler batterier, fetare generator etc. Blir fort dyrt att jaga den där sista effekten som du ändå inte kommer sakna...

Det är inte omöjligt att få både snärt och djup. En vanlig missuppfattning. En bra 12a klarar självklart båda.

Visst kan du tävla i Bassrace med en tolva, spelar ingen roll där då det är skicklighet och inte maxtryck som är det viktigaste! Tror även dbDrag har klasser för en bas.

PS: För enbart crank är inte UR12 ett jättebra val. Det går att klämma ur några db till ur basar som är mer lämpade för det. Däremot så låter UR väldigt bra och tillräckligt högt...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 582 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Ja, ska du ha ut så mycket effekt som möjligt ur A6 utan att det kostar för mycket i "andra änden" så är det 1.33 Ohm som gäller. Går man ner på 1 ohm så bör man fundera på att uppgradera med fler batterier, fetare generator etc. Blir fort dyrt att jaga den där sista effekten som du ändå inte kommer sakna...

Det är inte omöjligt att få både snärt och djup. En vanlig missuppfattning. En bra 12a klarar självklart båda.

Visst kan du tävla i Bassrace med en tolva, spelar ingen roll där då det är skicklighet och inte maxtryck som är det viktigaste! Tror även dbDrag har klasser för en bas.

PS: För enbart crank är inte UR12 ett jättebra val. Det går att klämma ur några db till ur basar som är mer lämpade för det. Däremot så låter UR väldigt bra och tillräckligt högt...

Okej nu hänger jag med helt och det stämmer som du säger, det lär bli dyrt om man ska behöva fixa allt det dära bara för att få sista effekten, och det verkar inte vara värt, + det lär bli dyrare än vad jag planerat så.

Okej det stämmer säkert, tyvärr så har jag inte upplevt det hitils med mina dubbla 12" då är det nästan enbart djupbas, självklart kan de bli ibland snärtig beroende på låtval men men.

Bassrace skickligheten, det visste jag faktiskt inte, trodde det gick ut på vem som kunde kräma ur mest bas, fast på vilket sätt menar du skickligheten då?

Crank, alltså vem som kommer upp i mest db, det stämmer va. Kicker är gjort för sådanna tävlingar, men de är inte så intressant, visst är det nice med bas, men man vill gärna höra av de sjunger osv big_smile

Jag har sådan beslutsångest när de gäller tävlingar, vet verkligen inte på vad för slags tävling jag ska lägga ner pengar till ljud osv, fast det märks nog smile Tack för allt.

Mvh Pappi

1 634 Inlägg
23 december 2006
Jösses, ni sitter då hela nätterna ni.

Gurenius, ok, det var Forsberg som sa så till mig... Kanske missförstod han då. Jaja, kvittar wink
Pappi, nu fick du ju bra info om A6:an iaf wink så antingen köper du en sub, eller 3 big_smile Eller 2 A6 och 2 subbar wink *lol* bara att gräva i plånboken wink Men det är nog som han säger, du lär inte sakna den extra subben, jag vet iofs inte, har ej haft 2 bra subbar i min, men jag tänker testa nån gång, då med 2 monoblock smile

Ha det gott alla.

God Jul!

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 582 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
Haha big_smile är ledig från jobbet till 25:e dec så man får passa på wink

Jepp jag fick toppen info och det tackar jag för smile Det som känns mest lockande hitils är en sub och ett A6 annars så blir det 2 sub och 2 A6, haha jo då måste man gräva ordentligt wink

Ne tror inte häller att jag kommer sakna basen om hela bygget blir perfekt byggt. Jo vore inte fel att testa det wink

God jul alla!

781 Inlägg
23 december 2006
eller köpa lite av varje.. gillar båda märkena. kör DLS framsystem vilket ja tycker dom gör rikigt bra prylar.. sen har ja en Kicker L5 bas som spelar kanon.. Stegen är på gång märke vet ja inte..

men som sakt DLS är grymt bra i finlir och Kicker kan ju flytta luft:)

1 634 Inlägg
23 december 2006
Kicker kicks ass wink
Jo det är fina saker, lite dyra steg bara tycker jag, kanske inte om man köper de minsta men ändå.  sedan var de billiga framsystemet inget att hänga i granen ;

Numera Saab 9-5 Aero -00

137 Inlägg
23 december 2006
de är nog en smaksak.. har kört med båda. kör nu med kicker bas.. tycker att slutna lådor är roligare .. å dls basar gillar inte sånna..  driver framsystemet med ett 4kanals dls ref steg.. och basen med ett ref monoblock..  har även haft nå klassiska kicker zr steg.. tycker dom är grymt bra!!!smile

1 631 Inlägg
23 december 2006
Pappi skrev:
Bassrace skickligheten, det visste jag faktiskt inte, trodde det gick ut på vem som kunde kräma ur mest bas, fast på vilket sätt menar du skickligheten då?

Jag har sådan beslutsångest när de gäller tävlingar, vet verkligen inte på vad för slags tävling jag ska lägga ner pengar till ljud osv, fast det märks nog smile Tack för allt.

I Bassrace så kvalar du först och hamnar i en klass, tex 120-129.9 dB. Sen gäller det att få högst snitt under 30 sekunder men utan att nånsin gå över 129.9. Gör man det är man ute!

Det gäller alltså att justera med fjärren efterhand som låten ändrar karaktär. Rätt kul tävlingsform! Den passar alla anläggningar just pga kvalet.

Jag tycker du ska bygga ett system du är nöjd med och sen prova tävla både i Bassrace och EMMA.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 582 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Pappi skrev:

I Bassrace så kvalar du först och hamnar i en klass, tex 120-129.9 dB. Sen gäller det att få högst snitt under 30 sekunder men utan att nånsin gå över 129.9. Gör man det är man ute!

Det gäller alltså att justera med fjärren efterhand som låten ändrar karaktär. Rätt kul tävlingsform! Den passar alla anläggningar just pga kvalet.

Jag tycker du ska bygga ett system du är nöjd med och sen prova tävla både i Bassrace och EMMA.

Tjena

Jaha okej det visste jag inte alltså när det gällde Bassrace. Låter faktiskt riktigt kul, men samtidigt svårt big_smile Tävlar du i Bassrace eller?

Jo då det ska jag göra, man kan ju testa att tävla de skadar inte, sen hur de går då är en annan sak, men förhoppningsvis går de skitbra tongue

9 Inlägg
24 december 2006
Jag kör på två Kicker Comp 12 basar och driver dem med ett simpelt Mds Gp3 steg, bara med det får jag sjuk bas, men jag är inte så erfaren i dessa svängar.

Hellre omogen än rutten.

Sök