3011
Sök

Volvo 850 -92 glt, passerat 40 000 mil, hur länge håller den?

853 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
hej.

Har en Volvo 850 från 1992, en GLT.

Den har fullstämplad servicebok ända fram tills nu. Den ligger på strax över 40 000 mil.

Bilen har ägts av en pendlars som åkt fram o tillbaka till danmark, där det mesta av miltalet gått iväg. Men sammanlagt har den haft 10 ägare, ink. Bilhandlare.

Vid 35 000 mil byttes kamremmen, hela sattsen. Sen har den stämplar ända fram tills 40k mil talet att de bytt olja o filter.

Jag köpte den besiktad och klar.

Hur länge kan jag vänta mig med att den håller? Vill ha kvar den här, för den är väldigt fin i lacken, röd, ingen rost.

Vill gärna att den ska gå dubbelt så mycket till, men räknar med att byta en del slitage delar.

Den har varit på service ofta, efter specifika miltal.

Vad tror ni?

415 Inlägg
22 mars 2011
Fortsätt serva den så håller den så länge som du vill ha den kvar. Är man bara noga med oljebyten så går de länge.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

8 251 Inlägg
22 mars 2011
Vill du att den ska gå lika långt till lär du räkna med motorbyte då motorerna slits hårt och eventuellt byta växellåda med. En manuell låda kan klara sig, men en automat får man räkna med att byta.

853 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Super40 skrev:
Fortsätt serva den så håller den så länge som du vill ha den kvar. Är man bara noga med oljebyten så går de länge.

Okej, va bra! Jag är Väldigt pedant när det kommer till min bil så det blir nog inga problem. smile

5 710 Inlägg
23 mars 2011
Konstruktionen är inte gjord för "oändligt miltal" som det var för typ på Amazon - 240 tiden så jag skulle säga att den redan nu går på övertid.
Dock kan en motor hålla väääääldigt länge om man är beredd på att serva den och att byta lite delar.

MVH Jonas
..............

85 Inlägg
24 mars 2011
Åkt med en taxi (Taxi Stockholm). Hans mätare har passerat 100000 mil (855 GLT -96, Aut). Inte gjort mer än servat och bytt slitdelar.
Talade länge och väl med honom. Samma motor och låda. Det enda som är bytt förutom slitdelar, det är förarsätet och vindruta.

Sök