3568
Sök

Volvo 740 GLT -89. Glödhet katalysator, smäller från motorn/avgas, bluddrar och går väldigt dåligt!

716 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#1
Tja!

Ja bytte ventilkåpspackning till en helt ny och efter det börja motorn låta och gå väldigt dåligt. Tändstiften tog ja ur och dom var oljefyllda vid stiftet. Bilen går väldigt dåligt och klarar knappt av en lite uppförsbacke.

Ryker under bilen pha glödhet katalysator värmer skyddsplåten under bilen. så fort ja gasar lite för att börja rulla så smäller de till som att man skjuter me en pistol.

Några tipps någon?

Mvh, Krist.


3 Inlägg
22 mars 2011
#2
Har du satt tändkablarna i rätt ordning?


716 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#3
4x4expedition skrev:
Har du satt tändkablarna i rätt ordning?

cyl 1 längst "ner" på fördelaren? och cyl 4 längst "upp"/ cyl 4 längst fram på motorn och cyl 1 längst in mot torpedväggen. Som jag tog av de, togs de på... Rengjorde dom bara lite me papper för det fanns olja på kablarna pga läckande ventilkåpspackning.

Börjar misstänka att den går på 3 cylindrar, den misständer som fan och på tomgång skakar det något otroligt...

Kan det vara?
Senast redigerat av Krist (22 mars 2011)


1 319 Inlägg
22 mars 2011
#4
tippar på att du satt tändkablarna fel. smile

_----------'

716 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#5
Hum, hur ska de sitta då? Ja sitter på jobbet nu ska ner å kolla runt 20-tiden ja e ganska säker på att de sitter rätt. Men ska dubbelkolla big_smile


716 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#6
Efter lite forskning så tror ja nog dom faktiskt sitter fel lol

Råkade sätta 4-3-2-1 sett från vänster om du står framför bilen. Ska sitta 4-3-1-2...

Nåsta fråga. om ja rullat me 3 cyl eller i detta fall me tändkablarna fel, hur mkt skada har motorn tagit? Kört nästan 2 mil med det så...


5 710 Inlägg
23 mars 2011
#7
I värsta fall har du tryckt ut bränsle i din katalysator och förstört den...det märker du ganska enkelt vid ett avgastest hos en verkstad eller vid nästa besiktning.
Har du en van "motornäsa" kan du avgöra på lukten om din kat fungerar eller inte.

MVH Jonas
..............

716 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#8
Okej ja tror nog katten e paj då en smula, rykte ganska kraftigt ur den efter varje körning. Men ingen kolv eller nått som kan gå paj?


1 319 Inlägg
23 mars 2011
#9
Krist skrev:
Okej ja tror nog katten e paj då en smula, rykte ganska kraftigt ur den efter varje körning. Men ingen kolv eller nått som kan gå paj?

tvivlar jag starkt på. hade en 740 som började gå på 3. hade 6-7 mil kvar. körde hem. bytte massa tänddelar så gick den bra sen igen. smile

_----------'

716 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#10
Ja du, vilket fail haha när man har lite bråttom så går allt fel tongue Tilltade inte noga när ja tog av kablarn så de satt lite fel tongue Nu e de fixat iallafall. Ja bytte ventilkåpspackning för de läckte olja därifrån och ner på extraktor grenröret och de lukta som fan och rykte vitt bakom bilen. Nu e de problemet över i låga farter men drar man upp den till 4-5tusen varv ryker de som fan bakom bilen å luktar bränt olja.

Någon som har en teori? Topppackningen? Kan inte kolla var de läcker olja heller för de finns olja överallt under huven... hmm


1 319 Inlägg
24 mars 2011
#11
Krist skrev:
Ja du, vilket fail haha när man har lite bråttom så går allt fel tongue Tilltade inte noga när ja tog av kablarn så de satt lite fel tongue Nu e de fixat iallafall. Ja bytte ventilkåpspackning för de läckte olja därifrån och ner på extraktor grenröret och de lukta som fan och rykte vitt bakom bilen. Nu e de problemet över i låga farter men drar man upp den till 4-5tusen varv ryker de som fan bakom bilen å luktar bränt olja.

Någon som har en teori? Topppackningen? Kan inte kolla var de läcker olja heller för de finns olja överallt under huven... hmm

göra en motortvätt, ut o kör nån minut och kolla sedan? torde vara lättast.

_----------'

276 Inlägg
24 mars 2011
#12
För de första så har den ju förmodligen bara gått på 2 cyl om du korsat 2 tändkablar, för de andra, som du själv skrev så stod det olja runt stiften, när du tog ur dom så lär de ju runnit ner olja i cylindrarna. Efter som tändkablarna satt fel så förbrändes inte den oljan utan trycktes ut ihop med oförbränd bensin i avfassystemet, de är nu de som förbränns i din katt, där av hög temp i den och en massa rök. Kör du en runda på några mil och bränn ur den. Din katt är nog mest troligt körd nu dock... Hoppas detta kan vara till nån hjälp ;-)



Sök