3556
Sök

Kapa fjädrar , Gnäll på besiktnings gubbarna ?

47 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare som rubriken lyder så har jag en fråga till er som kanske vet smile
tänkte sänka 850 in lite kapa fjädrarna nått varv men vet dock inte hur besiktningsgubbarna reagerar hur många varv ska man våga ta ?

Har ni själv provat ? hur många varv tog ni ? och gick den igenom besiktningen ? smile

Neerd
1 596 Inlägg
6 januari 2011
#2
om själva fjädrarna kan röra sig när bilen är hissad. alltså utan belastning.. så kommer de klaga..
Senast redigerat av alex_side (6 januari 2011)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

287 Inlägg
6 januari 2011
#3
sätt fast dom med avgasklamrar så kan dom inte säga något, Men dom kan gnälla ändå, men inget göra wink


* Voff voff *
10 702 Inlägg
6 januari 2011
#4
Fokkken skrev:
Tjenare som rubriken lyder så har jag en fråga till er som kanske vet smile
tänkte sänka 850 in lite kapa fjädrarna nått varv men vet dock inte hur besiktningsgubbarna reagerar hur många varv ska man våga ta ?

Har ni själv provat ? hur många varv tog ni ? och gick den igenom besiktningen ? smile

Att kapa på en 850 blir tyvärr sällan eller aldrig bra pga fjädrarna är koniska! neutral

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
6 januari 2011
#5
volvocrille skrev:
sätt fast dom med avgasklamrar så kan dom inte säga något, Men dom kan gnälla ändå, men inget göra wink

Förklara gärna hur du tänker? tongue Känns som att "sätt fast så kan dom inget göra" låter lite skumt. Är fjädringen bristfällig, vilket den faktiskt är om du har 2 varv kvar (med eller utan klamrar), så är jag tveksam till om du klarar dig om dom känner för att neka det. Att många släpps igenom gör det inte lagligt.
Senast redigerat av rickylicious (6 januari 2011)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

287 Inlägg
6 januari 2011
#6
rickylicious skrev:
volvocrille skrev:
sätt fast dom med avgasklamrar så kan dom inte säga något, Men dom kan gnälla ändå, men inget göra wink

Förklara gärna hur du tänker? tongue Känns som att "sätt fast så kan dom inget göra" låter lite skumt. Är fjädringen bristfällig, vilket den faktiskt är om du har 2 varv kvar (med eller utan klamrar), så är jag tveksam till om du klarar dig om dom känner för att neka det. Att många släpps igenom gör det inte lagligt.

jag tror inta han ska kapa så han endast har 2 varv kvar, Men om man nu skulle kapa så man inte har någon fjädringsväg kan man få 2:a på de.


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
6 januari 2011
#7
volvocrille skrev:
rickylicious skrev:
volvocrille skrev:
sätt fast dom med avgasklamrar så kan dom inte säga något, Men dom kan gnälla ändå, men inget göra wink

Förklara gärna hur du tänker? tongue Känns som att "sätt fast så kan dom inget göra" låter lite skumt. Är fjädringen bristfällig, vilket den faktiskt är om du har 2 varv kvar (med eller utan klamrar), så är jag tveksam till om du klarar dig om dom känner för att neka det. Att många släpps igenom gör det inte lagligt.

jag tror inta han ska kapa så han endast har 2 varv kvar, Men om man nu skulle kapa så man inte har någon fjädringsväg kan man få 2:a på de.

Jag menade inte att trådskaparen skulle göra det, men det är ju inte helt vanligt att Volvo-killar kapar 3-4 varv runt om och det blir ju inte många varv kvar = inte så jäkla stabilt...

Har själv kört en 740 som var kapad 2-2,5 varv runt om och det är helt jävla otroligt att det är lagligt bara för att man spänner fast fjädrarna. Sämre väghållning får man leta länge efter. Kör man i 50 och svänger samtidigt som vägen blir lite ojämn så lyfter framdäcken från marken och man hoppar fram. Totalt livsfarligt och idiotiskt egentligen.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Trafikledare
563 Inlägg
6 januari 2011
#8
På den stationen jag besiktigar på så släppte dom igenom bilar som hade kapade fjädrar förut, men inte längre. Dom sa att reglerna hade ändrats.

Alltså fjädern får inte sättas fast med eftermonterade beslag/anordningar.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

272 Inlägg
6 januari 2011
#9
Hur dyr kan en ny sats vara? 1600 spänn har väl alla råd med som har en bil?

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

287 Inlägg
6 januari 2011
#10
Melin skrev:
På den stationen jag besiktigar på så släppte dom igenom bilar som hade kapade fjädrar förut, men inte längre. Dom sa att reglerna hade ändrats.

Alltså fjädern får inte sättas fast med eftermonterade beslag/anordningar.

När skulle dom ha ändrat det ?


258 Inlägg
6 januari 2011
#11
rickylicious skrev:
volvocrille skrev:
rickylicious skrev:

Förklara gärna hur du tänker? tongue Känns som att "sätt fast så kan dom inget göra" låter lite skumt. Är fjädringen bristfällig, vilket den faktiskt är om du har 2 varv kvar (med eller utan klamrar), så är jag tveksam till om du klarar dig om dom känner för att neka det. Att många släpps igenom gör det inte lagligt.

jag tror inta han ska kapa så han endast har 2 varv kvar, Men om man nu skulle kapa så man inte har någon fjädringsväg kan man få 2:a på de.

Jag menade inte att trådskaparen skulle göra det, men det är ju inte helt vanligt att Volvo-killar kapar 3-4 varv runt om och det blir ju inte många varv kvar = inte så jäkla stabilt...

Har själv kört en 740 som var kapad 2-2,5 varv runt om och det är helt jävla otroligt att det är lagligt bara för att man spänner fast fjädrarna. Sämre väghållning får man leta länge efter. Kör man i 50 och svänger samtidigt som vägen blir lite ojämn så lyfter framdäcken från marken och man hoppar fram. Totalt livsfarligt och idiotiskt egentligen.

själv tycker jag att en volvo 700:a med standard fjädrar är livsfarligt. kapa bort 3,5 varv fram och 3 bak. och ta bort gummina. så ligger den som ett strykjärn på vägen.. enligt min åsikt iaf smile kör man me standard fjädrar välter man nästan i kurverna sad


47 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#12
jip skrev:
Hur dyr kan en ny sats vara? 1600 spänn har väl alla råd med som har en bil?

som sagt vill jag att den ska bli ännu lägre har ju fjädrar smile

36 Inlägg
5 april 2011
#13
har en fråga det e så att allt uppe i dämparen hänger på min bil när jag hissar upp går det igenom bes?



Sök