ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=aSOODbpCNwA och i denna bil vill jag ej sitta vid en krock
Inte tänkt att skrämma dig, men tror du andra bilar från samma tid är säkrare? Din Golf är sannolikt en dödsfälla tom jämfört med den "farliga E34" du länkar till. Det var standarden på den tiden, nog har utvecklingen gått rejält framåt men folk klarade sig ifrån olyckor på den tiden med.
Folksam har visserligen "äkta" krockar, men det fungerar inte som jämförelse. Ta Euro Ncap som jämförelse, idag testas bilarna i 63km/h och klarar detta. De bilarna som i 63km/h får 5stjärnor kollapsar karossen på vid 80km/h, det är verkligen inte så farligt som det låter men det visar på hur en liten hastighetsökning gör enorm skillnad vid en krock. Detta kom Euro Ncap själva fram till vid en granskning förra året.
Så tillbaka till statistiken, är det rättvist att jämföra en bil som ofta(re) är med om singelolyckor i hög fart som en körglad Bmw med en bil som för det mesta körs av bilointresserade äldre och snarare deltar i (orsakar?) kökrocker i låg fart som tex. en Avensis?
Du ser hur stor skillnad 17km/h gjorde i laboratorietest, hur stor tror du inte skillnaden är ovan? Nej det är inte enbart dockor i deras test utan replikor utav människan. Självklart inte 100% säkert, men enormt mycket mer korrekt än att hämta sina resultat från olyckor där ingen är den andra lik...
såklart vet jag att golfen inte är det bästa att krocka med e ju inte retarded som du försöker få mig att framstå nu ..
men statestik ljuger allt som oftast inte sen kan du väl knappas jämföra en avensis med en bil som började tillverkas på slutet av 80 talet eller? jämför istället mellan likvärdiga bilar och denna diskution startade med att du påstår att e36an är en säker bil och jag gav frågeställningen hur detta kunde vara när e34an är bevisat krockfarlig och fått absolut sämsta betyg hos folksam .. fast än en e34a inte bjuder på hälften va körglädje som en e36a och den fick "medelhögsäkerhet" tom
Du sade det
själv, det finns bara en av våra två källor som är statistik och det är Folksam´s siffror. Krocktester är en vetenskap, där finns inga olika utföranden utan allt utförs noggrant på exakt samma sätt varje gång. Och flera gånger med varje modell där resultatet är ett snitt.
Jag började denna diskutionen med att visa att E36 är en lika säker, eller osäker om man så vill, bil som sina samtida konkurrenter. I det fallet råkade Folksam gissa rätt...
Varför E34 framstår som så osäker vet jag inte, och hur skulle jag kunna veta det? En gissning är att E34 var mer gångbar hos Bmw-folket, E36 attraherade en betydligt större publik än E34 och var långt in på 2000-talet Bmw´s mest sålda modell.
E34 gick hem hos den gamla Bmw-publiken, det kanske gav den en ännu större körglad publik? Bilen fanns trots allt med fler kraftiga motorer än E36, 530i, 535i, 540i, M5 med två effektsiffror etc. Sedan är det en långfärdsbil på ett annat sätt än E36, aggressiva Bmw-förare har väl alla hört talas om? Kanske olyckorna skett i ännu högre farter än för E36?
Observera att jag vet inte utan endast gissar, just att man inte vet vad som ligger bakom det är en av svagheterna i Folksams siffor.
*Och någon idiotförklaring var det absolut inte tal om, ber om ursäkt om du tog det så!