3084
Sök

Nissan Micra - Batteriet dött?

27 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#1
Detta är min flickväns bil och problemet visade sig igår. Bilen gick utan problem men blinkerslamporna slutade funka inne i bilen även temp- och bensinmätaren. Detta gick dock till sig sen efter att bilen fått stå en stund. Inatt körde flickvännen och hon sa att batterilampan lös svagt men övrigt var de inga problem.
Sen så imorse så lös batterilampan hon tog dock bilen ändå. Körde och tankade och kom väl någon km så börjar bilen hacka sig fram och hon kom inte över 40 km/h. Efter en bit var maxfarten 50 km/h sen gick de bara utför och bilen dog tillslut. Iaf så kom jag dit efter kanske en timme och då var de inga problem att köra den, körde dock ingen längre bit utan ställde den på en parkering då jag inte har möjlighet att hämta hem den.

Fått tips om att byta batteri, någon som hade liknande problem men försvann efter att ha bytt batteri.
Vet inte om det hör till saken att tomgången låter väldigt hög. Den klarar lätt långkörning förut men efter stadskörning så "kräks" den upp massa kylvätska. Tomgången var inte hög förut utan snarare tvärtom.

Försökte förklara så noggrannt som möjligt.
Tack i förväg

5 198 Inlägg
15 april 2011
#2
kräks upp en massa kylarvätska ? kokar den menar du ? kan va vattenpumpen. men felen hör inte ihop..bytbatteri så funkar det nog.

27 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#3
gamlingen skrev:
kräks upp en massa kylarvätska ? kokar den menar du ? kan va vattenpumpen. men felen hör inte ihop..bytbatteri så funkar det nog.

Nej, de är helt olika problem har jag förstått. Ska byta batteri då så får jag ta det med kylaren sen också.

De är dock bara efter kortare körning som man ser kylarvätskan rinna under bilen.
Det är som en slang som går från kylaren vid locket. Det är därifrån det kommer kylarvätska och enligt våran granne så är den för att skydda om de blir överhettat. Det syns dock inte på mätaren inne i bilen. Utan när jag stänger av bilen efter en liten körning så händer det. Inte under tiden. Händer inte varje gång heller, har hänt två gånger. Har kört den betydligt varmare än så förut så förstår inte varför de bara händer

Forummoderator
18 097 Inlägg
15 april 2011
#4
Kolla så att den laddar ok innan du byter batteri. Lyser laddlampan om än så svagt så kan det ju vara fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 april 2011
#5
Låter ju som remfel! Dålig fart i vattenpumpen och ingen laddning kan ju vara kass rem, kolla det först.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

113 Inlägg
15 april 2011
#6
låter som generatorn slutat ladda, starta bilen och mät med multimeter! borde ladda ca 13-15 volt


27 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#7
Byt batteri nu iaf och allt funkar som det ska nu.
Tänkte de här med kylaren. Mätaren inne i bilen går väldigt sällan till upp till halva så att säga utan håller sig på ca 1/4. Är de fullt normalt?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 april 2011
#8
flippen_ skrev:
Byt batteri nu iaf och allt funkar som det ska nu.
Tänkte de här med kylaren. Mätaren inne i bilen går väldigt sällan till upp till halva så att säga utan håller sig på ca 1/4. Är de fullt normalt?

Men då ska den för helvete inte skicka ur sig kylarvatten!?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök