2554
Sök

Kallstartsproblem/ryckig gång Volvo V40 T4 Fas 2 -03

27 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Ett problem har uppstått med min V40 T4 Trophy den senaste veckan, vid kallstart (tex på morgonen eller väldigt lång tid ifrån att den varit igång tidigare säg 8 timmar) så när man startar den så dör den direkt & man måste hålla liv i den med gasen men sen efter säg 10 sekunder så går mden av sig självt.
När man sedan startar bilen när den är varm eller ljummen så startar den hur fint som helst.

Man kan höra vid startögonblicket ibland att det bubblar till i kanske kan vara värmepaketet just då när den är kall då.

När man sedan kör bilen ett bra tag så går den ganska ojämt och småryckigt men när den är totalt genomvarm så går den hur fint som helst & drar inte onormalt mycket bensin som den gör fram till dess.

Har kopplat på ett diagnostikinstrument (en sån liten billigare variant som kan läsa OBD2) och luftmassemätaren visar bra värden, lambdasonderna visar OK.

Bytte tändstift & de såg lite gulaktiga ut.

Tips på vad det kan vara eller vad jag ska felsöka tas gärna emot smile

10 Inlägg
16 april 2011
Det där låter konstigt du, vad kör du för bensin? Hade aldrig någonsin problem med den under min tid, men jag kört ju original luftburken. De rekommenderar ju att man inte ska köra öppet luftfilter när det sitter en luftmassmätare på dem, vad jag har hört. Men testa och sök på http://www.x40nordic.com/
Senast redigerat av mwahlgren (16 april 2011)

27 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
mwahlgren skrev:
Det där låter konstigt du, vad kör du för bensin? Hade aldrig någonsin problem med den under min tid, men jag kört ju original luftburken. Jag tycker du ska söka på http://www.x40nordic.com/

Jag kör orig luftburk igen men LMM visar bra värden. Bytte förresten Magnetventilen och nu laddar bilen 1,2 bar så det är nog inte en orig databox i den hehe.

Jag har sökt över hela nätet men många gissningar, X40nordic kan man tyvärr inte skriva på då man måste vara medlem men har kollat runt lite på deras forum.

27 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Kör på V-power
Senast redigerat av DOHC (16 april 2011)

27 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Testat lite idag och det verkar trots allt vara LMM som spökar, en fullt frisk ska flösa 190g/s men min ger bara 150g/s så den är väl inte helt körd men lite sliten så nu får det bli en ny.

27 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Bytt LMM nu då den befintliga var trasig men fortfarande problem vid startögonblicket, är det ingen som haft liknande problem eller vet något??

Kollat runt lite på X40 Nordic men man måste vara medlem för att kunna skriva där för 300 kr per år när jag egentligen bara vill ställa en fråga.

Sök