4371
Sök

Ford Granada -83 Går inte riktigt, knappt alls.

159 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjenare.

Som rubriken säger gäller det en gammal hederlig Ford Granada, 2,8 V6a från -83. Automat.

Bilen är helt orginal, ingenting modifierat. Nyligen bytt tändkablar, tändstift, rotor och lock, olja och oljefilter, även bränslefiltret är bytt, den har gått ca 100-300 mil efter detta utan problem, men för några veckor sedan så bara sackade den ihop, bilen startade, gick på tomgången utan problem (lite ryckig, som den har gått sen vi köpte den).

Det började med att den inte orkade gå upp för backarna när jag va på väg in till stan, den saktade ner mer o mer, men på raksträckorna så gick den upp i hastighet igen. Detta blev värre och värre, jag öppnade motorhuven och kollade så allt va som det skulle, då va allt kylarvatten borta, så jag bad en kompis te mig komma med lite vatten o glykol, så fyllde vi på, och vände om hemåt, sista backen hem fick vi bogsera den.

När jag startade den häromdagen så va den väldigt svårstartad, innan dess har den startat utan problem, även efter problemet uppstod. Men som sagt, nu har den stått i kanske 3 veckor, o när jag väl startade den så tog det sin tid (med start gas), men igår när jag skulle försöka få igång den så gick den inte igång alls. (även där med start gas)

Jag har aldrig varit med om detta problemet innan, inte någon jag känner heller, alla tycker det är jätte mysko.

Det jag har kollat är Kompressionen (för att många sa att det skulle kunna va topplockspackningen), den ligger på 10kg i alla cylindrar, även kollat gnistan, den finns...

Vad kan det vara för fel?
MVH Tallriksmodellen

Edit: När den gick igång häromdagen så kunde man inte gasa i början, för att då gick den ner i varv och nästan dog, och igår gick den nästa igång, hostade på drygt 200 varv kanske o sen dog, gick upp i varv med startgasen men dog när man slutade använda gasen.
Senast redigerat av Tallriksmodellen (2 maj 2011)


YEAH!!!
559 Inlägg
2 maj 2011
#2
låter som de som hände för mej med 740in macke hade innan, hade stått ett tag med öppna slangar te tanken å bensinfiltret hade rostat upp, bytte å den gick klockrent, är gnistan svag eller stark?, kan ju va tändspolen ifall bensin kommer fram, givare te tändningen hel? big_smile

V o L v o

371 Inlägg
2 maj 2011
#3
Är det förgasare eller K-jetronic i bilen?
Får du fram bränsle?
Har du behövt fylla på med mer vatten?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 maj 2011
#4
Låter ju lite som bränsletrycksfall. Hur är kammen och kamdrivningen i skick & funktion? Om det är kamkedja typ gamla V-8 motorer så kan det ju vara den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 024 Inlägg
2 maj 2011
#5
Låter bränslerelaterat då den går på startgas. Jag hade börjat med att kolla bränslefilter och bränslepump.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

159 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#6
need_4_boost skrev:
Är det förgasare eller K-jetronic i bilen?
Får du fram bränsle?
Har du behövt fylla på med mer vatten?

Ingen förgasare iaf, Insprut (Injection)
Bränsle kommer det fram, stiften är blöta från bensin.
Har inte behövt fylla på vatten, nej.


YEAH!!!
559 Inlägg
2 maj 2011
#7
provat en annan tändspole, tändkablarna stift? tongue

V o L v o

2 024 Inlägg
3 maj 2011
#8
krånglande tempsensor så sprutet tror att den ska ge kallstart hela tiden? Alternativt kallstartsventil som hängt sig? Är väl vanligt k-jetronic på granadan så det borde finnas massor att läsa på nätet om det.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök