2859
Sök

Skoda Felica 1.6DTI årsmodell 2000, Bilen kokar. Tips snälla!

583 Inlägg
18 april 2011
#21
henke_99 skrev:
Den sitter klämd mellan blocket och termostathuset. Syns när det är isärplockat. Nya packningar är ganska "fluffiga" för att täta ordentligt när man skruvar ihop grejerna. Så har man en gång skruvat ihop det så är packningen "förbrukad" och bör ersättas med en ny. Många gånger håller det tätt ändå, men risken är väldigt stor att det läcker eller börjar läcka efter ett tag.

Den gamla packningen sitter förmodligen fast och måste skrapas bort med en kniv, se till att få bort alla rester. (nu vet jag itne hur det ser ut på din bil, men det kan även vara en gummiring som packning. Då är det enklare att få loss den gamla men den bör likväl ersättas med en ny)

Börnämnas att skrapa med stålkniv är riskabelt, pga att det säkerligen är aluminium. Mjukt aluminium mot kniv kan resultera i repor och urgröpningar ifall man inte är försiktig, villket i värsta fall kan leda till lekage. Rekomenderar något vasst och platt som exempelvis ett rakblad som är platt. Sådant som man använder för att rengöra glasspisar med. Men kniv fungerar så länge du inte trycker allt för hårt och använder plan yta på kniven.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#22
Okej, det jag har sett på websidor är en gummiring och det var jag tyckte att jag kände inuti motorblocket.
Men när ni säger det så borde det väl vara en packning mellan motorblock och röret ut.

Kommer ihåg när farsan satt och skar ut packningar av mjölkkartonger när man var liten unge.
Det kanske funkar? Men om det behövs så köper jag, blev bara fundersam över mjölkartongpackning.

583 Inlägg
18 april 2011
#23
Ställ gummiring för några kronor i jämförelse med att du får motorstopp & rökmoln ur huven halvvägs till påskfirandet. wink

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#24
Kanske har mer bekymmer än jag trott eller så är jag bara paranoid.

Har nu kollat runt med min nya ficklampa i expansionskärlet, oljestickan och i toplocket.
Jag tycker mig se en oljefilm i expansionskärlet och det ser grått ut när jag håller ficklampan nära oljestickan/toplocket.
Men i vanlig dagsljus ser det ut som brun fin olja.

Oljefilmen ser inte ut att vara mer än i en vattenpöl när det regnar.
Kanske är reflektion eller något, inte särskilt vanligt att man stoppar ner en ficklampa i expansionskärlet...

De goda nyheterna är att jag känt på alla slangar och inget är vått vilket borde betyda att det är tätt?

Bilen tomgångskördes igår i över 6min utan temperaturförändring.
Jag ställer det mot att den kokade över på 3min innan jag tog bort den gamla termostaten.

Jag tänker nog åka ut på landet, c.a 15mil i Påsk så får jag byta termostat och packning då. Fick en gummiring med Termostaten.
Vill helst inte pilla på termostathuset i onödan ifall befintligpackning blir sliten och läckage uppstår.
Men jag kanske måste pilla ut gummiringen? Jag gjorde ju inte det sist tänkte ifall den far runt i kylsystemet.

Hur ska jag göra med allt det här?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 april 2011
#25
Du bör byta termostaten innan långkörning, motorn mår inte bra av att gå för kall heller.

Om det nu var med en ny packning till termostaten så sätt dit den nya bara, du vet ju redan hur du ska göra wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#26
henke_99 skrev:
Du bör byta termostaten innan långkörning, motorn mår inte bra av att gå för kall heller.

Om det nu var med en ny packning till termostaten så sätt dit den nya bara, du vet ju redan hur du ska göra wink

Jag förstår hur jag ska göra i teorin, men det är mina praktiska kunskaper jag tvivlar på. Och undrar om jag inte kan vänta 15mil så kan min far få göra det, han har haft gamla amerikanare och så så han borde kunna.
Har så lite verktyg också, 1 skiffnyckel, 1 pologrip, Hyslor 1-10.
Det är min verktygslåda sad

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 april 2011
#27
Ah. Ja åk du dit då, men tänk på att köra motorn försiktigt eftersom den inte blir varm som den ska.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#28
Hur kör man motorn försiktigt? Låga varv?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 april 2011
#29
hyfsat låga varv och lugna gaspådrag, precis som när den är nystartad. Ganska normal körning kan man väl säga. (alltså inte fullgas och varvstopp wink )

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#30
Jag tog mig i kragen och satte i ny termostat och ny o-ringspackning.
Det var riktigt bökigt och jag höll på att ge upp flera gånger.

I alla fall....

Körde 7km stad och 3mil landsväg och temperaturen var omkring mitten, vad jag förstår ska det vara 90grader.
I stad var den strax under, gick lite upp å ner, sedan gick den upp i början på landsväg sedan ner något. Men alltid över 90sträcket på landsväg, bara lite.

Kan vi friskförklara min stackars bil?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 april 2011
#31
Det låter så tycker jag. Att temperaturen rörde sig lite kan bero på luftfickor som rörde på sig och som blev när du satte dit termostaten. Nu när termostaten är ny kan den även vara lite "trög" och både stänga och öppna lite för sent. (den öppnar och stänger ju hela tiden beroende på hur varmt kylarvatten som passerar)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

583 Inlägg
20 april 2011
#32
3Sea skrev:
Jag tog mig i kragen och satte i ny termostat och ny o-ringspackning.
Det var riktigt bökigt och jag höll på att ge upp flera gånger.

I alla fall....

Körde 7km stad och 3mil landsväg och temperaturen var omkring mitten, vad jag förstår ska det vara 90grader.
I stad var den strax under, gick lite upp å ner, sedan gick den upp i början på landsväg sedan ner något. Men alltid över 90sträcket på landsväg, bara lite.

Kan vi friskförklara min stackars bil?

Håll bara koll på motoroljan & kylarvätskan så att ingen börjar skifta färg så du inte får följdfel.
Även hålla koll på att kylarvätskan är på godkänd nivå för att när luftfickorna försvinner så kommer vatten nivån att sjunka i expanionskärlet.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#33
Kan uppdatera hur det gick. Jag körde ut i Påsk mitt i ingenstans började bilen koka. Snälla far fick komma och bärga mig.
Helgen efter meckade vi, han tyckte och jag, att det borde vara vattenpumpen. Det tog oss c.a 8timmar att mecka ner till den bökigt på en gräsmatta. Men den var hel. Bytte den helt i onödan.

Så kollade vi termostaten igen som jag köpte på Biltema.
Den givaren var förstor och hade krossat lite plast i termostathuset. Biltemas termostat var någon millimeter förstor.
Stort tack till Biltema.

Fick sedan koppla ur alla slangar och skölja med trädgårdsslangen.
Men nu funkar den finfint!

583 Inlägg
5 maj 2011
#34
Beklagar att termostaten gått sönder & bytet i onödan, men du har säkert lärt dig en massa på vägen.

Men grattis till att bilen nu fungerar & hoppas vi vi alla vart till hjälp smile

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#35
ajonasson skrev:
Beklagar att termostaten gått sönder & bytet i onödan, men du har säkert lärt dig en massa på vägen.

Men grattis till att bilen nu fungerar & hoppas vi vi alla vart till hjälp smile

Mvh
Anders

Du har rätt, jag har lärt mig massvis och alla som hjälpt mig här på forumet är guld värda!
Stort tack till alla medlemmar och tummen upp för denna sajt!
Men jag tycker inte om att mecka för det tongue

583 Inlägg
7 maj 2011
#36
3Sea skrev:
ajonasson skrev:
Beklagar att termostaten gått sönder & bytet i onödan, men du har säkert lärt dig en massa på vägen.

Men grattis till att bilen nu fungerar & hoppas vi vi alla vart till hjälp smile

Mvh
Anders

Du har rätt, jag har lärt mig massvis och alla som hjälpt mig här på forumet är guld värda!
Stort tack till alla medlemmar och tummen upp för denna sajt!
Men jag tycker inte om att mecka för det tongue

Kan säga att du kan mer nu än en modern bilintresserad person.

När jag menar modern menar jag de som bedömmer en bil efter lack & färg, inte efter motorns & karossens kondition.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.


Sök