4335
Sök

Bas och 6.9or i samma steg?

23 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Tjena!

Kom över en billig bas här om dagen så tänkte fråga lite om hur jag ska koppla allting nu.

Steg:
SPL Ice 150.4

Bas:
Kicker ES 12"

Framsystem:
DSL 6.9or me delningsfilter

Så nu till min fråga, kan jag koppla både framsystem och basen på samma steg för den har "Sektion A" och "Sektion B" vart jag kan koppla in högtalare/basar och jag kan välja till varje sektion om jag vill ha LPF-FULL-HPF och Freq 50Hz-750Hz. Så kan jag t.ex. lägga basen på sektion A och ha den på LPF och sen 6.9or på sektion B och ha HPF? Har hört att man inte egentligen ska ha bas och framsystem på samma steg, men blev fundersam nu när de går och ha 2 "sektioner"(Kanske går på alla steg men första steget jag köper:p)

Eller ska jag driva basen me steget och 6.9or på CD spelaren? (Kommer nog inget nytt steg än) Vet också att man ska ha ett Mono block eller 2kanals steg till bas men nu är det inte så, så får göra bästa av saken:)

Det va vell det jag ville veta ungefär, sorry för nybörjar frågorna men inte så hajj på ljud:)

Här är PDF-fil av manualen(bara någon sida lång) http://www.spldynamics.fi/Ice-amps/ice- … manual.pdf

Tack i förhand!

Mvh W.

3 466 Inlägg
16 maj 2011
Kör 6x9or på Sektion A och kör ett HPF på nånstans runt 80-100hz sedan bryggkopplar du basen över sektion b och kör ett LPF på ca 80hz

Kopplingsschema för detta har du på sid 9 i manualen som du länkade.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
16 maj 2011
ja du kan driva allting på ett steg.

brygga kanal 1 och 2 till basen, sen driver du framsystemet på kanal 3 och 4.

kör basen på LPF.
6x9orna kör du på HPF.

edit m_icke_ var vist före wink
Senast redigerat av big-jepp (16 maj 2011)

3 466 Inlägg
16 maj 2011
big-jepp skrev:
ja du kan driva allting på ett steg.

brygga kanal 1 och 2 till basen, sen driver du framsystemet på kanal 3 och 4.

kör basen på LPF.
vill du att 6x9orna bara ska spela diskant, så kör du dessa på HPF.

HPF kan behövas ändå då man inte vill ha djupbas i 6x9orna, dom ska ju bara spela det övre basregistret som inte Basen klarar. Kör man HPF så kan man spela betydligt högre innan dom slår igenom och låter illa.. Men delar man runt 100HZ så får man fortfarande den sköna kicken i midbasen, om man har en stabil installation till högtalarna så klart.

Man kan testa med olika Delningsfrekvenser på 6x9orna men lägre än runt 100hz tycker jag inte är lönt..

23 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Okej, tack så mycket för svaren M_icke_ och big-jepp, M_icke_ tack för du tog din tid o kolla i manualen:) En fråga bara, har 1.5 eller 2.5mm2 högtalar kablar till 6.9orna nu, räcker det eller tycker ni jag ska dra 4mm2?smile

Tack ännu en gång!

Mvh W.

3 466 Inlägg
16 maj 2011
hwille skrev:
Okej, tack så mycket för svaren M_icke_ och big-jepp, M_icke_ tack för du tog din tid o kolla i manualen:) En fråga bara, har 1.5 eller 2.5mm2 högtalar kablar till 6.9orna nu, räcker det eller tycker ni jag ska dra 4mm2?smile

Tack ännu en gång!

Mvh W.

1,5mm2 räcker men 2,5mm2 är ju inte fel de heller. Det är aldrig fel att överdimensionera kablarna, skillnaden på 1,5 och 2,5 är ju inte så många kr/m.. wink

4mm2 är ganska överdimensionerat...! De kan du ha till basen om du vill men räcker mer än väl med 2,5mm2
Senast redigerat av M_icke_ (16 maj 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2011
6x9orna borde gå att dela bra mycket lägre än 100 Hz! Nedåt 50Hz ska inte vara nåt problem om dom sitter stabilt och tätt samt är av skaplig kvalité. Då borde det fortfarande gå att spela skapligt högt.utan att dom slår igenom, annars får man öka till nånstans kring 60-70Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

23 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Får testa lite med Hz där, men ju lägre Hz på HPF jag använder blir de mer bas då? Hörde Hz så släpper den inte igenom så "låga bas toner" eller? smile

Sen en fråga till bara jag kom på nu, har ju ett DSL delningsfilter som är kopplat till 6.9orna. Ska jag ta bort det eller låta det sitta kvar också?

Mvh W.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2011
Korrekt! smile Delningsfiltret ska du låta sitta kvar, antar att det delar mellan diskant och "mellanregister".

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 466 Inlägg
16 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
6x9orna borde gå att dela bra mycket lägre än 100 Hz! Nedåt 50Hz ska inte vara nåt problem om dom sitter stabilt och tätt samt är av skaplig kvalité. Då borde det fortfarande gå att spela skapligt högt.utan att dom slår igenom, annars får man öka till nånstans kring 60-70Hz.

Ja fast jag kan ju tycka att det är onödigt att dela dom lägre då man ändå får de lägre frekvenserna från basen. Men det är min personliga åsikt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2011
Det beror ju på vad man är ute efter också. Till vardags delar jag midbasarna vid 70Hz och basen samma, vid SQ tävling delas middarna vid 40Hz och basen strax under. Mina små 3,5" koaxialer får jämt jobba ner till 120Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
16 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Det beror ju på vad man är ute efter också. Till vardags delar jag midbasarna vid 70Hz och basen samma, vid SQ tävling delas middarna vid 40Hz och basen strax under. Mina små 3,5" koaxialer får jämt jobba ner till 120Hz.

kör man middar ner till 40 hz så lär dom bottna rätt fort.. tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
16 maj 2011
ChriZtoffer skrev:

När jag ska dema på riktigt delar jag mitt framsystem runt 100-120Hz då det spelar betydligt högre innan de slår igenom än om man delar vid typ 70Hz. Tycker de funkar hyffsat annars runt 100Hz men sen är jag ju ganska dB-skadad och inte så mycket för SQ.. wink

23 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Tog bort o kollade på "delningsfiltret", inte säker på att de är det. Står DSL 2 way crossover, går sladdar till mina små diskanter och sen till 6.9orna, så jag ska bara koppla sladdarna direkt från den till steget ? smile

Ursäkta att jag frågar så simpla frågor men vill inte göra fel tongue

Mvh W.

3 466 Inlägg
16 maj 2011
hwille skrev:
Tog bort o kollade på "delningsfiltret", inte säker på att de är det. Står DSL 2 way crossover, går sladdar till mina små diskanter och sen till 6.9orna, så jag ska bara koppla sladdarna direkt från den till steget ? smile

Ursäkta att jag frågar så simpla frågor men vill inte göra fel tongue

Mvh W.

Nej delningsfiltret SKA sitta där.. annars blir de inte bra...!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2011
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Som sagt för SQ bruk. wink Delade vid 70Hz så kan man dock spela på rätt så skapligt. Men då är ju inte jag så dB skadad. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
16 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Som sagt för SQ bruk. wink Delade vid 70Hz så kan man dock spela på rätt så skapligt. Men då är ju inte jag så dB skadad. wink

allt under 140 db e löjligt  wink

men men ja förstår va du menar. big_smilebig_smile

dock om man vill spela på högre med framsystemet så e ju en högre HPdelning att föredra smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
16 maj 2011
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:

allt under 140 db e löjligt  wink

men men ja förstår va du menar. big_smilebig_smile

dock om man vill spela på högre med framsystemet så e ju en högre HPdelning att föredra smile

(Y) wink

23 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Tack för alla svar!smile Uppskattas !

Mvh W.

Sök