4376
Sök

Garret 19t på saab

24 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#1
tja har en saab 900 s årsm 97 som börjar få lite taskig turbo.. har funderingar på att sätta dit en  19t turbo istället för originalturbon,  vill veta om det ger bättre/sämre effekt, och vad man måste göra för att få ut bra effekt ur den turbon om det ger sämre.
Senast redigerat av hank_tank (23 maj 2011)


12 086 Inlägg
23 maj 2011
#2
Du menar inte Mitsubishi 19t då? Garrett 19t har jag aldrig hört talas om..

En polare köpte nyligen en 19t till sin 900, den va tydligen väldigt "bolt on" med saabsnorkeln och allt. Har för mig den va otäckt dyr dock.
Senast redigerat av JapMax (23 maj 2011)

24 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#3
jo det stämmer nog föresten smile okej blev det någon positiv eller negativ förändring? ja har hittat några från 6000 kr. men  från företag som bygger om dom är det dyrt som satan..
Senast redigerat av hank_tank (23 maj 2011)


12 086 Inlägg
23 maj 2011
#4
hank_tank skrev:
jo det stämmer nog föresten smile okej blev det någon positiv eller negativ förändring? ja har hittat några från 6000 kr. men  från företag som bygger om dom är det dyrt som satan..

Han har inte fått ihop motorn än, köpte den förra veckan smile
Hans kosta över 10k. Jag ifrågasatte varför man köper en glidlagrad 19t för 10k när man kan få en kullagrad men det va tydligen "bolt-on" faktorn som va avgörande.

Behöver du en 19t då? En originalturbo hänger ju med rätt långt, vet inte vad du har för ambitioner dock.

Polaren har tänkt kräma ur knappt 400hk med etanol, det ska tydligen va vad en sådan snurra klarar med.

24 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#5
okej ja då återstår det att se smile okej, jo det stämmer nog. nej tänkte mer som utbytesturbo till min originalturbo. börar nämligen få upp olja i dumpventilen.. och originalturbon går på 6000 kr.. medans ja har hittat 19t för 5 k. oj, nej inga sånna ambitioner har jag.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 maj 2011
#6
Mitt tips är och köpa en begagnad 15T från 9-3 aero, det är lille brorsan till 19T och sen leta reda på rätt programvara.
19t, är overkill om du vill ha bilen med orginaleffekt.

19T ny för 5k är troligtvis kina grejer.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

24 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#7
okej. en 15t med nordic steg två kanske blir bättre då. jo det är fler som har sagt det. okej


63 Inlägg
23 maj 2011
#8
hank_tank skrev:
okej ja då återstår det att se smile okej, jo det stämmer nog. nej tänkte mer som utbytesturbo till min originalturbo. börar nämligen få upp olja i dumpventilen.. och originalturbon går på 6000 kr.. medans ja har hittat 19t för 5 k. oj, nej inga sånna ambitioner har jag.

förlåt om jag lånar tråden
Min 900 sprutar med olja från dumpen :o men jag hör inget konstigt ljud från turbon tongue
ska de vara så? dränker batteriet med olja

24 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#9
det ska inte vara så. kolla om du har olja i intercoolern.. min gör likadant nämligen. fick ett tips om att det är  turbon som börjar bli dålig. bara plocka ner och titta efter smile



Sök