Här kommer jag lägga upp bilder på mitt projekt som är att bygga m50b25turbo i en volvo 142.
Snabb Info: Volvo 142 - 69 B20 motor M40 växellåda (kort spak) Original drivlina
Först tänkte jag att det kan vara skönt att slippa byta motor innan varje besiktning så därför köpte jag en m50b20 som original har 150hk samt 190nm (tillåtet i 140 tror jag är 180hk eller 215nm). Den här tänkte jag alltså bara besiktiga med för att sedan byta ut den mot en 2,5l med turbokonvertering istället. Motorn kommer ifrån en E36 och har därför tråget monterat baktill, (mot torpedväggen) vilket är ett måste vad jag har hört av andra för att unvika att styrsnäckan tar i.
Karossjobb har jag också gjort en del men finns mycket kvar!
Här kommer bilder från projektet.
Bilen M50B20 Underredsbehandlat och klart klart för lackering. B20 som blev övers.
Nästa moment är att lyfta i motorn och börja mäta ut nya motorfästen.
Så nu är motorn provplacerad och det var väldigt trångt som man kunde ana
Nu har jag en fråga: Hur mycket får en tvådelad kardan vinkla ? För växellådan kom väldigt högt inne i kupén.
Behövdes inte kapas så väldigt mycket och det var skönt.
Nu tänkte jag eftersom en 240, 740 har 3 bultad kardan och likaså den här lådan så kanske jag ska änvända en bakaxel och kardan ifrån en 740 ? måste va mer hållbart också. för på 142 är det 4 bultad och det blir lite mer krångel känns det som plus mindre hållbart.
Har ni några synpunkter, dela gärna med er! behöver alla tips jag kan få