4285
Sök

Vem äger bilens bilder?

106 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Om jag imorgon skulle hitta gamla bilder på min bil på någon hemsida eller liknande där det tydligt syntes att det är samma bil och jag inte ville att min bil skulle förknippas med den sidan. Har jag rätt att kräva att bilderna ska bort?

Alltså om det var bilder som togs innan jag ägde bilen.

MVH

4 767 Inlägg
1 juni 2011
Du kan ju maila dem med önskemål om att de plockar bort bilderna, och hoppas på att dom är bussiga.

Men du har ingen juridisk rätt att kräva att bilderna ska plockas ner.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

106 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Erick skrev:
Du kan ju maila dem med önskemål om att de plockar bort bilderna, och hoppas på att dom är bussiga.

Men du har ingen juridisk rätt att kräva att bilderna ska plockas ner.

Det är bara en teoretisk fråga. Kom att tänka på det av slump bara.
Är du helt säker på detta? Även om den syns med registreringsskylt och allt på bilderna?

4 767 Inlägg
1 juni 2011
Regnr omfattas inte om regler enl PUL, utan gäller bara bilder där man kan identifiera människor genom att man ser vem det är på deras ansikte osv..

106 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Erick skrev:
Regnr omfattas inte om regler enl PUL, utan gäller bara bilder där man kan identifiera människor genom att man ser vem det är på deras ansikte osv..

Okej, låter logiskt. Tack för snabba svar!

8 883 Inlägg
1 juni 2011
Erick skrev:

Reggnummer omfatas givetvis av PUL då det är en uppgift som kan härledas till en person

http://www.pul.nu/lagtext.html
3 §
Personuppgifter
All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.

TS kan inte göra så mycket åt bilderna då dom ägs av fotografen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

4 767 Inlägg
1 juni 2011
Hmm sist vi hade en sån diskussion om det kom det till slut fram till att regnr inte omfattades. Har för mej att någon till och med kontaktade nån myndighet och frågade.
Men vem vet lagtexten kanske har ändrats senaste par tre åren?

Men indirekt betyder ju det att samtliga bilar som ligger uppe här på gorg som "gamla bilar" är olagliga bilder om man kan läsa regnr på dem? tongue

8 883 Inlägg
1 juni 2011
Erick skrev:
Hmm sist vi hade en sån diskussion om det kom det till slut fram till att regnr inte omfattades. Har för mej att någon till och med kontaktade nån myndighet och frågade.
Men vem vet lagtexten kanske har ändrats senaste par tre åren?

Men indirekt betyder ju det att samtliga bilar som ligger uppe här på gorg som "gamla bilar" är olagliga bilder om man kan läsa regnr på dem? tongue

Jag har själv pratat med datainspektionen (Februari 2011)  och man får göra en bedömning från fall till fall och så länge bilderna inte är kränkande så är det Ok att publicera reggnummer i tex fotoalbum m.m

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

3 059 Inlägg
1 juni 2011
Som redan har sagts.. bilden ägs av fotografen och det är denna som avgör vad som får göras med bilden.
Skillnad är om bilden olovligen tagits från någon fotograf och publicerats på websidan.. särskilt om det är ett företag som "stulit" bilden men det är frtfarande fotografens avgörande.
Detta vet jag av erfarenhet när en tidning snodde ett av mina foto på nätet och tryckte i tidning och la ut på webben i en artikel. Den gav mig en hel del klirr i kassan.

Sök