3717
Sök

Svaga punkter på Ford Sierra

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
En Volvo 940 har i princip inget som behöver förstärkas. Men hur är det med Ford Sierra, behöver man förstärka en Sierra om man ska köra rally med den?

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
17 juni 2011
fjädertron fram och allmän förstärkning av karossen bakvagns infästningar osv
sånna saker är väll sånt man bör förstärka

en helsvetsning av karrosen är inte en dum ide

men sen hänger det på om du ska ut och sladda eller ut och köra riktigt rally

Kör fort så hinner inget hända...

177 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
Growe skrev:

Okey så ett fjäderbenstag vore på sin plats?

14 167 Inlägg
17 juni 2011
TomasCarlsson skrev:
Growe skrev:

Okey så ett fjäderbenstag vore på sin plats?

dels fjäderbenstag men sen bör hela tornen förstärkas i övrigt oxå eftersom man har en tendens till att hoppa en hel del och då vill man inte se ett fjäderben genom huven smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juni 2011
Bakvagnsbussningarna är ju för klena för standardbilar, både Ford & biltema hade en sats med förstärkta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 024 Inlägg
18 juni 2011
RD_87 skrev:
Bakvagnsbussningarna är ju för klena för standardbilar, både Ford & biltema hade en sats med förstärkta.

Snarast främre länkarmsbussningarna va?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2011
Expoze skrev:
RD_87 skrev:

Snarast främre länkarmsbussningarna va?

Så kanske det var? Jag bara minns snacket om kassa bussningar, fick automatiskt för mig att det var i bakvagnen. smile

177 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Så man kan säga att en Volvo 240 håller betydligt bättre än en Sierra?

12 086 Inlägg
18 juni 2011
Ja, men en volvo 240 är ju en slö traktor i jämförelse. Ska du köra rally med bilen eller vad?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2011
Rallybil med sexa är ju annars jävligt ballt! Såg en kille elda på i en gammal MB 280s på ett veteranrally en gång, ball sång i den kärran. Sierra med sexa eller varför inte en Volvo 960 kunde väl vara lite ballt och ovanligt, kanske inga vinnarbilar men klara stilpoäng. smile

14 167 Inlägg
18 juni 2011
JapMax skrev:
Ja, men en volvo 240 är ju en slö traktor i jämförelse. Ska du köra rally med bilen eller vad?

det är derför volvos ligger lägst och sierrerna först på alla resultat lister över klasserna med rwd? big_smile

eller så är det så att ingen kör med en äklig sierra medans alla kör gamla 240 för att dom är bäst? smile och är fullt tillräckligt snabba att till och med orginal cuparna lägger sig väldigt högt på resultat listerna t.om bättre en vissa 4wd grupp a på rätt special sträckor smile

ska det vara ford är det en gammal eskrot med bda maskin eller en cossie

12 086 Inlägg
18 juni 2011
Att volvo 240 ligger bättre till i rallytävlingar är säkerligen för att fler kör Volvo och det är en bättre bil, men de är ju allt annat än original. En standard 240 hinner inte ens få snurr på motorn innan Sierran slår i andra växeln.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2011
Jag måste ju påstå att jag tycker att B23E/B230E känns betydligt vassare än både pinton & DOHC motorn, visserligen har jag bara kört DOHC i Scorpio men den var ju stendöd. Sierran lär ju vara lättare och därmed piggare men det lär väl knappast vara en raket?

12 086 Inlägg
18 juni 2011
RD_87 skrev:
Jag måste ju påstå att jag tycker att B23E/B230E känns betydligt vassare än både pinton & DOHC motorn, visserligen har jag bara kört DOHC i Scorpio men den var ju stendöd. Sierran lär ju vara lättare och därmed piggare men det lär väl knappast vara en raket?

Kan medge att B230E är lite roligare.. har mest erfarenhet av bögslöa 740 GL.
Sen hatar jag Volvo och tycker dom är äckliga tongue

I jämförelse med 740 GL är en Sierra DOHC en raket.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juni 2011
JapMax skrev:
RD_87 skrev:

Nja, har du provat 740GL automat med förgasare? Det är grejor det, det kan inte möjligtvis finnas någon annan bil som är så slö i förhållande till hur mycket soppa den baljar i sig!? Iaf inte under efterkrigstiden...
Så jämför man med den så är Sierra en supersportbil.

huh?
10 427 Inlägg
19 juni 2011
JapMax skrev:
RD_87 skrev:

131hk 740 (GLE / B230E) vs 125hk Sierra:
http://www.zeperfs.com/duel2647-3344.htm
Hade ingen aning om att 740 var snabbare big_smile Epic win, eller fail, beroende på vilken "sida" man håller på lol

12 086 Inlägg
19 juni 2011
Det kan inte stämma tongue

huh?
10 427 Inlägg
19 juni 2011
JapMax skrev:
Det kan inte stämma tongue

haha big_smile Vinner på toppfart och segdragning på femman iaf. Iofs gör alla 740 minst 220 så de där siffrorna kan man ta med en nypa salt winkwinkwinkwinkwinkwinkwinkwinkbig_smile

612 Inlägg
19 juni 2011
En 242GT 1979-80 ska väl väga nått på 1200kg, ha 140hk vid 5750rpm och 191Nm vid 4500rpm (B23E med H-kammen). Jag har svårt att se vilka fördelar man får i en Sierra jämfört med den volvon.
Senast redigerat av G-sson (19 juni 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juni 2011
jonnielahti skrev:
G-sson skrev:
En 242GT 1979-80 ska väl väga nått på 1200kg, ha 140hk vid 5750rpm och 191Nm vid 4500rpm (B23E med H-kammen). Jag har svårt att se vilka fördelar man får i en Sierra jämfört med den volvon.

jomen vem fan förstör och kör rally med en 242GT? roll

Men det är ju den motorn man kör med om man ska åka rally? Dessutom brukar man ju försöka få tag på en 2-dörrars för vikten, jag hjälpte en kompis med ett sådant bygge.
Han byggde den ju för gatåka men med riktig rallyfjädring & fuelcell, B23E 140hk, 4:11-1 i bakaxeln och vips så har du en jävligt rolig grusvägsbil.

Sök