3680
Sök

Volvo 940 turbo tar kylarvatten

138 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Jag har en volvo 940 turbo 96a som tar kylarvatten, bytt vattenpumpen för den var kass, passade även på att byta termostaten men det hjälpte inte, har även kollat så inte värmekranen läcker. Har kollat oljan så inte de är nåt vatten där, det är inget vid turbon heller.

Kan inte se att det är nåt kring toppen heller annars lurar jag på om de inte är topplockspackningen som gått! Just nu känns de som det mest troliga! Vet inte hur vanligt det är att kylarna läcker?

Någon här som har nån bra ide på vad de kan vara?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
Ta ett kompprov? Att hitta läckage kan vara lurigt ibland, speciellt om det är en liten läcka. När kylaren läcker i cellpaketet kan det vara svårt att se tex. Hur fort tar vattnet slut? Är det bara när du kör eller försvinner det även när bilen står?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

138 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Hur fort tar vattnet slut? Är det bara när du kör eller försvinner det även när bilen står?

Får nog bli ett kompprov, tänkte försöka provtrycka kylare osv imorgon till att börja med.

Nu har jag kört ca 3 mil och de har sjunkit med kanske 1 cm, sen har jag kört 3 mil till och då har de inte rört sig alls.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 maj 2011
Slappa skrev:
RD_87 skrev:
Hur fort tar vattnet slut? Är det bara när du kör eller försvinner det även när bilen står?

Får nog bli ett kompprov, tänkte försöka provtrycka kylare osv imorgon till att börja med.

Nu har jag kört ca 3 mil och de har sjunkit med kanske 1 cm, sen har jag kört 3 mil till och då har de inte rört sig alls.

Låter som ett jävligt litet läckage om det skulle vara toppen, därmed inte sagt att det är den som jävlas. Ett komprov säger ju det mesta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

138 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Nåt är konstigt för nivån sjunker efter första gången jag har fyllt på vätska, sedan ligger den nån cm över min, när jag sedan har kört bilen och parkerar den så är nivån nästan vid max.

1 327 Inlägg
11 maj 2011
Slappa skrev:
Nåt är konstigt för nivån sjunker efter första gången jag har fyllt på vätska, sedan ligger den nån cm över min, när jag sedan har kört bilen och parkerar den så är nivån nästan vid max.

Glykolen expanderar väl när den blir varm. Kolla nivån när den är kall istället.

138 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Har haft bilen inne på polarens jobb där vi provtryckte kylarsystemet med bra mkt mer tryck än de brukar vara i och de höll tätt under den tiden vi hade tryck på systemet.

Så frågan är vart vattnet tar vägen, funderar på om det är nåt cellpaket i kylaren som småläcker, har dock inte lyckats se nåt.

Sök