2877
Sök

Volvo 144a med B20. víll ha 5 petad låda. passar 240ns låda?

40 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#1
tjena alla där ute big_smile har en liten fråga. ja har en volvo 144a årsm 73. B20 + 4 petad låda. ja vill ha i en 5 petad låda nu istället för de varvar ju en del på 4e växlen i 70-90km/h. kan man ta en vxl låda från en 240? tänkte om de passar om man tar svepet oxå. för ja känner en som säger att det ska gå. och en säger att det inte går för 240ns låda är lite snedställd? för OD låda te 140 passande b20 kostar ju en peng. tacksam för svar smile  MVH Parne


5 111 Inlägg
25 maj 2011
#2
Det passar om du tar kopplingskåpan från en 242L av 1976 års modell.
Dessa bilar har nämligen kombinationen B20 och M45-låda.

Tyvärr är den svår att hitta idag.

Är du bara ute efter att få ner varven och inte bryr dig om fyra eller fem växlar så skulle jag nog överväga att montera en 240-bakaxel i stället då det inte är något jättejobb, och axlar finns ju.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 maj 2011
#3
Jag vet att skrotarna tog bra betalt för den biten redan för 10 år sedan. Det lär väl inte vara bättre idag.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
25 maj 2011
#4
Volvo544special65 skrev:
Det passar om du tar kopplingskåpan från en 242L av 1976 års modell.
Dessa bilar har nämligen kombinationen B20 och M45-låda.

Tyvärr är den svår att hitta idag.

Är du bara ute efter att få ner varven och inte bryr dig om fyra eller fem växlar så skulle jag nog överväga att montera en 240-bakaxel i stället då det inte är något jättejobb, och axlar finns ju.

-76orna har väl 4växlar dom också?

5 111 Inlägg
25 maj 2011
#5
Jo 76ans L har en fyrväxlad låda.

Men M45 (fyrväxlad), M46 (fyra + overdrive), M47 (femväxlad) har alla samma bultmönster.

1975 års 240 har fortfarande kvar de gamla M40 (fyrväxlad) och M41 (fyrväxlad + överväxel).

Idealet är ju att skaffa en M41-låda egentligen men de är inte billiga eller lätta att hitta. M46 eller M47 är lättare.

Det försvåras även av att 1976 är det sista året för B20 som då dessutom bara fanns kvar i 242 L. B21 lutar och därför är kopplingskåpan anpassad därefter.


40 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#6
de verkar va lite pill med att bygga om som sagt o svårt att få tag i grejer hyffsat billigt. men hur mycket ungefär kommer jag ner i varv om ja byter till en 240 axel? gör inget att det är 4 växlat. är lite tråkigt att de varvar så mycket. så skulle va skönt att få ner det lite. sen att det är 4 växlat som sagt det gör inget smile


5 111 Inlägg
26 maj 2011
#7
Finns utväxlingar mellan 3,15:1 och 4,10:1 på 240... 4,10 är vad du har idag.
Senast redigerat av Volvo544special65 (26 maj 2011)


612 Inlägg
26 maj 2011
#8
Borde det inte finnas 140-axlar med annan lämpligare utväxling också?

Varvstopparn
460 Inlägg
26 maj 2011
#9
de går ju att köra med m47/6 direkt på b20 med sprängkåpan från b23/0
lådan kommer bli snelutad men mer olja och ombyggt spakställ och fäste så funkar de.om de får plats i tunneln så

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

40 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#10
men är alla bakaxlar likadana med utväxlingen på en 240?


5 111 Inlägg
26 maj 2011
#11
Parne skrev:
men är alla bakaxlar likadana med utväxlingen på en 240?

Nej.

Som sagt, det finns 3,15, 3,31, 3,54, 3,73, 3,91 och 4,10.

140 har 4,10:1. Har för mig att vissa (145 express kanske?) även finns med 4,30:1.

164-axel är förvisso ett ännu bättre alternativ då dessa har bättre utväxlingar och passar rakt på (utom från 164 -75), men att hitta dessa idag börjar vara svårt och dyrt, precis som med 76ans kopplingskåpa.

För att montera en 240-bakaxel så måste du förlänga de övre stagen 90 mm (om jag minns rätt mått), modifiera panhardstaget, byta medbringaren (om du inte har en 74? Tror de har stora medbringaren) vilken passar rakt på från din gamla axel, samt. bygga om så 240ns handbromswirar passar. Bromsoken tar du från 140 så slipper du göra om bromsrören.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 maj 2011
#12
En 164 axel är klart bättre än orginalet, men varvar fortfarande för mycket. Jag funderar på att modda en M46 till min 164 för att M410 är så jävla dyr. En M41 har jag på hyllan till mitt evighetsprojekt, fick den billigt så det kan löna sig att leta ett tag.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

40 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#13
jo ja har en kompis som visste om en od låda te 140. men han som har den svarar inte sad
skulle va skönt att få ner varvet. den varvar 3000 i 90km/h. lite tråkigt.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 maj 2011
#14
Parne skrev:
jo ja har en kompis som visste om en od låda te 140. men han som har den svarar inte sad
skulle va skönt att få ner varvet. den varvar 3000 i 90km/h. lite tråkigt.

Jo jag har ju kört 4-växlad Volvo på vintern i några år, först 240, Amazon och nu 164. Lite jobbigt att pendla motorväg men jag ska försöka ta mig i kragen & göra nåt åt det innan vintern.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

193 Inlägg
2 juli 2011
#15
kanske är billigare och få tag i en OD låda? .. Har själv letat efter en sån Sprängkåpa och dom är riktigt Dyra och sällsynta .. eller om du känner någon som kan göra om en kåpa. så du kanske får på en BMW låda eller något vet om en som har en sån kåpa kan se om jag kan fixa lite bilder till dig smile



Sök