3065
Sök

Förlänga lambdasond sladd till Saab 93 aero 02

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Hallå.. Har lite problem vad gäller min lambdasond som sitter vid Downpipe. Jag köpte ett komplett avgassystem från Kl racing 3 tums som är byggt på en 900 av dem. .. Problemet är att lambdasond sladden räcker inte nu längre. uttaget sitter ungefär vid oljetråget.. Någon som vet hur jag skulle kunna göra för att detta ska funka igen.. Kan man kapa sladdarna och skarva ihop dem igen? Är väldigt tacksam för snabba svar.

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

5 710 Inlägg
11 juli 2011
Det skall man försöka undvika....sonden tar sin referensluft genom kabeln o fel skarv så kan det bli trassel.
Det är inte möjligt att flytta svetsmuttern till sonden på avgassystemet istället?

MVH Jonas
..............

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Prata med Saab idag.. (otto olsson) och enligt dem så var det inga problem att skarva kabeln sålänge man använde lödd och krympslang så¨ska testa det först..

8 Inlägg
11 juli 2011
Det går att förlänga lambda kabeln..! fick göra det på min s60 när jag byggde om min downpipe och jag lödda och satte krympslang. Blev skitbra och det var inga problem alls!

24 Inlägg
13 juli 2011
Finns det ingen kortare väg? jag fick koppla loss min och dra den "bakom" motorn istället för "framför"

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 juli 2011
Det finns ju förlängningar att köpa till vissa modeller iallafall. Vet att bsr säljer till sina dp.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Har testat min förlängda lambdasond sladd nu.. funka på vägen hem från jobb.sen börja motor lampan o lysa igen.. när jag nu kopplar in felkodsdatorn så får jag upp att den är oregelbunden..(intermittent). Kan det vara så nu att lambdasonden är kass kanske?

8 Inlägg
14 juli 2011
fick jag med ibland.. kan ha med att göra att det är för "högt" flöde på avgaserna så hinner den inte avläsa det som den ska.. prova rycka batterikabeln o se om det hjälper.. annars får du koppla på en dator o släcka felkoden.

Elektriker
718 Inlägg
14 juli 2011
Kall lödning (kallödning?)kanske?

Eller som jonTe säger att de tar referensluft igenom kabeln (hur menar du med det?tongue) så då är motståndet i kabeln av yttersta vikt att det är rätt.
Senast redigerat av monno (14 juli 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
på dessa e där ingen luft genom kablarna.. har kopplat in till dator och släkt felkoden.. men har hittat felet på den nu och det är tydligen förvärmningen till lambdan som är kass så nu blir det att byta igen.. tack för alla svar.

Sök