2609
Sök

Skrota/lämna rensad bilkaross till metallåtervinning

414 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Hej

Har en helrensad gammal kaross ståendes som ska bort, eftersom bilskroten ger så mycket som 0kr om jag lämnar denna till dem så funderar jag på om det är möjligt att avregistrera bilen på egen hand och sedan lämna den till t ex Stena eller liknande som metallskrot?

Någon som provat det? Antar att det inte är några större summor pengar, men med lite tur kanske det täcker hyran på bilkärran.

MVH

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juli 2011
här ger dom 500kr för en tom kaross eller bil som inte är rullande en körbar bil ger dom 1000kr
kan inte svara på om dom tar emot som metall skrot här ger dom iaf 1.50kr kilot för grovskrot
2.50kr kilot om de är ren metall

414 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Tackar för svar

Hur gör man med avregistreringen då, kan man skicka in det själv? Vill ju inte gärna stå med registerhållningsavgift resten av livet på en skrotad bil...

MVH

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
15 juli 2011
Det lämpligaste är väl att ringa till Transportstyrelsen och Stena o fråga hur du kan göra.

414 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Ja det får väl bli så, tänkte höra om någon precis gjort nått liknande och vet hur det funkar. Hade ju sluppit två telefonköer isåfall... smile

MVH

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 juli 2011
Jag slänge en tom Amazonkaross i containern på tippen! Dom kollade konstigt på mig...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Självlärd
3 083 Inlägg
16 juli 2011
RD_87 skrev:
Jag slänge en tom Amazonkaross i containern på tippen! Dom kollade konstigt på mig...

Jag hade också kollat konstigt på dig. Sen hade jag väntat tills tippgubbarna tittade bort o sen hade jag lagt den på mitt släp wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

.......
2 655 Inlägg
16 juli 2011
sen som privatperson måste du ha minst 2ton åt gången att lämna till stena för att få betalt (iallfall här är det så) och på komunens sortering lär dom ju inte bli så glad om du lämnar en hel bil i kontainern, däremot kan du ju kapa ner den i delar och lämna lite åt gången MEN ta bort den i registret först så du inte gör dej av med karossen och sen inte får bort papprena på den tongue

har du en bil som du vill avregistrera själv så måste den ha varit avställd i minst 2år och du måste skicka in reggbevis påskrivet med båda reggskyltarna till transportstyrelsen.

7 394 Inlägg
16 juli 2011
vi får då lämna hur lite som helst,, iof så väntade jag med betalning till jag fick mer wink samlade ihop så att säga,,

414 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
beemern skrev:
sen som privatperson måste du ha minst 2ton åt gången att lämna till stena för att få betalt (iallfall här är det så) och på komunens sortering lär dom ju inte bli så glad om du lämnar en hel bil i kontainern, däremot kan du ju kapa ner den i delar och lämna lite åt gången MEN ta bort den i registret först så du inte gör dej av med karossen och sen inte får bort papprena på den tongue

har du en bil som du vill avregistrera själv så måste den ha varit avställd i minst 2år och du måste skicka in reggbevis påskrivet med båda reggskyltarna till transportstyrelsen.

Hej!

Tackar, var precis sånhär information jag var ute efter smile

Att skrapa ihop två ton borde gå med lite vilja, insåg att jag med lite jobb skulle kunna göra mig av med tre gamla karosser... Dock är det bara två som varit avställda mer än 2år. Och tre helrena bilkarosser kanske knappt kommer upp i 2ton (1st 99 och 2st 900).

Jaja, får väl kolla upp lite mer vad som gäller lokalt här, om det är värt och krångla eller ej.

MVH

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 juli 2011
Volvo142_73a skrev:
RD_87 skrev:

Jag hade också kollat konstigt på dig. Sen hade jag väntat tills tippgubbarna tittade bort o sen hade jag lagt den på mitt släp wink

Nja det var mer en plastkaross än metall. Jag fattar inte hur en bil kan bli så rostig, men delar av den lever vidare fortfarande. Förövrigt högg jag upp den i 2 delar för att rå på att lyfta den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Elektriker
160 Inlägg
16 juli 2011
Snacka med transportstyrelsen och säg att bilen ska gå till folkrace och vipps så är den "skrotad" på papperna smile Ibland behöver man skicka in reg skyltarna men jag har sluppit när jag sagt att dom är försvunna eller kastade smile

Mjau säger kissen

245 Inlägg
16 juli 2011
Det räcker väl att sluta betala registerhållningsavgiften ett par år så trillar den ur systemet?
Rätta mig gärna om jag har fel.

7 394 Inlägg
16 juli 2011
Fjellner skrev:
Det räcker väl att sluta betala registerhållningsavgiften ett par år så trillar den ur systemet?

du har fel om man inte betalar så får man fogden på sig,, jag struntade i några,, å vipps så hade jag fått dyra räkningar,, inte att rekomendera

Självlärd
3 083 Inlägg
16 juli 2011
granadadr skrev:
Fjellner skrev:

du har fel om man inte betalar så får man fogden på sig,, jag struntade i några,, å vipps så hade jag fått dyra räkningar,, inte att rekomendera

Säger ju sig självt faktiskt. Betalar man inte så ser företaget till att dom får in pengarna på ett eller annat sätt. Alltså via fogden

7 394 Inlägg
16 juli 2011
Volvo142_73a skrev:
granadadr skrev:
Fjellner skrev:

Säger ju sig självt faktiskt. Betalar man inte så ser företaget till att dom får in pengarna på ett eller annat sätt. Alltså via fogden

kan ju säga att jag INTE lät det gå till fogden,, men klart det hade gått dit om jag skitit i det,,
så en hederlig avreggnig, eller en fuling kan man ju göra,, stöldanmäla wink
inget jag har gjort,, men borde ju fungera,,

Självlärd
3 083 Inlägg
16 juli 2011
granadadr skrev:
Volvo142_73a skrev:
granadadr skrev:

kan ju säga att jag INTE lät det gå till fogden,, men klart det hade gått dit om jag skitit i det,,
så en hederlig avreggnig, eller en fuling kan man ju göra,, stöldanmäla wink
inget jag har gjort,, men borde ju fungera,,

Enklaste lösning är väl o ringa TSS o säga att den gått till folkrace. Hokus pokus så finns bilen inte mera på pappret. Eller ja man får ju skicka in skyltar och regpapper

Sök