2882
Sök

Oljepump Volvo 855 T5 ( Dåligt oljetryck !!! )

730 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#41
engolf skrev:
På vissa turboagg sitter en bricka vid inloppet för att strypa oljeflödet, olika agg behöver olika mängder olja för att fungera tillfredställande. Vet dock ej om din ska ha det, men det hittar du säkert på nätet.

Jag satte på ett precis likadant aggregat som satt där, ett 15G, så måste ju vara "samma" flödestyp ?? smile

Fölkesberg Racing =)

723 Inlägg
4 mars 2011
#42
Shallie skrev:
engolf skrev:
På vissa turboagg sitter en bricka vid inloppet för att strypa oljeflödet, olika agg behöver olika mängder olja för att fungera tillfredställande. Vet dock ej om din ska ha det, men det hittar du säkert på nätet.

Jag satte på ett precis likadant aggregat som satt där, ett 15G, så måste ju vara "samma" flödestyp ?? smile

Och hur är trycket nu då?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

730 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#43
Glimbrink skrev:
Shallie skrev:
engolf skrev:
På vissa turboagg sitter en bricka vid inloppet för att strypa oljeflödet, olika agg behöver olika mängder olja för att fungera tillfredställande. Vet dock ej om din ska ha det, men det hittar du säkert på nätet.

Jag satte på ett precis likadant aggregat som satt där, ett 15G, så måste ju vara "samma" flödestyp ?? smile

Och hur är trycket nu då?

jag menade att de som sitter på nu är likadant som de som satt på, blev lite fel där, ska byta agg i helgen till ett "lagerras" agg hemma, men borde ju kunna se skillnad ifall de nu är så att de e  de som de e fel på..smile

Fölkesberg Racing =)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 mars 2011
#44
Tror absolut inte att turbon kan göra det..


Mät med en riktig mätare annars kan det va så att pumpen suger in luft. Bytte du oringarna i tråget när du hade ner det??? Inga lager som e dåliga??? å ingen risk för koks nån stans??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

730 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#45
Nu är de kris i lägret som man brukar säga, Har så dåligt oljetryck så hälften hade vart för mycket,

Men har testat att göra rent oljekylet i tron på de kunde fela, gjorde även ett test att ta av utgående oljeslang ur kylet o startade, flödade bra med olja där, Men vad kan de vara som gör att oljetrycket försvinner så otroligt mycket ??? Börjar få slut på ideer, Blir snart o bygga ihop en ny motor.. =/

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

Snål gnällspik
402 Inlägg
3 april 2011
#46
Det som Jaggachafen säger om o-ringarna i tråget... I USA är det vanligt att de byter o-ringen som tätar oljepickupen på dessa bilar. Detta eftersom de menar att motorn kan börja suga luft där och därför ger tickande lyftare mm.  Men jag bara gissar, svårt fel.
Ställ en fråga på Nordic 85x70 och hoppas att Pettson (Guru på dessa bilar) svarar. Han har visst hemsida nu : http://www.pettsson.com/
Senast redigerat av perzy (3 april 2011)

Volvo S80 2,9.

730 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#47
Tackar för svaret, Kanske kan va värt att riva ned tråget en gång till och byta de oringarna smile "oljepickupen" de är röret som suget oljan från sumpen till pumpen ?? smile

Fölkesberg Racing =)

Snål gnällspik
402 Inlägg
3 april 2011
#48
Ja det är röret som silen sitter på. Men gå med i nån av klubbarna (småpengar i sammanhanget) och fråga där, finns många kunniga på dessa bilar där.

Volvo S80 2,9.

240karlsson
24 Inlägg
31 juli 2011
#49
jag har ett liknande fel på min 855 t5 på tomgång blinkar olje lampan 4000 rpm 2.5 bar har ja då när den är varm. kall har jag 5 bar jag misstänker de är ramlagerna som är slut i min vevlager i den har gått 3500 mil men misstänker att oljan blir för varm har dock ej mätat hur varm oljan är dock för vattnet i min är lite för varm och oljekylarn och vattenkylarn sitter i samma kylare

my life go sideways


Sök