3788
Sök

Val-debatt, Sverige Röd eller Blå?

711 Inlägg
7 september 2005
Trådstartare
Valet närmar sig, vad anser ni vara bäst för Sverige, kan du köra din BMW, Saab, Mercedes, Volvo.... i framtiden trots val utgången?

Själv har jag alltd varit röd och det kommer jag även fortsätta att vara i framtiden. De viktigaste frågorna tycker jag är arbeslösheten, sjukvården och utbildningen. Jag tycker att "de" röda representerar det som jag står för, tillskillnad från de borgliga med Reinfeldt i spetsen som vill sparka på dem som redan ligger nere!

Detta vill moderaterna tillsammans med de övriga höger falangen ändra på!

"Inkomstskatterna ska enligt överenskommelsen sänkas med minst 45 miljarder kronor under nästa mandatperiod. Överenskommelsen innebär också skatteavdrag för hushållstjänster och sänkta arbetsgivaravgifter för små företag. Dessutom förbinder sig de fyra partierna att avskaffa förmögenhetsskatten och minska vinstskatten för småföretagare som säljer sin verksamhet."

"För att finansiera skattesänkningarna tänker de fyra partierna låta bilägare betala högre försäkringspremier. Skador i trafiken ska ersättas av försäkringsbolagen i stället för som i dag av den allmänna sjukförsäkringen.
Arbetslöshetsförsäkringen blir dyrare när en större del av av försäkringen betalas med egna avgifter. Samtidigt försämras villkoren för de arbetslösa. Efter 200 dagar sänks ersättningen till 70 procent och efter 300 dagar betalas bara grundbeloppet ut.

Sammantaget räknar de fyra partierna med att kunna spara 16 miljarder på arbetslöshetsförsäkringen.
Dessutom avskaffas rätten att göra skatteavdrag för fackföreningsavgiften.
På en punkt har Fredrik Reinfeldt fått ge sig till tåls. Det gäller den omdebatterade frågan om ersättningsnivåerna i sjukförsäkringen. Frågan skjuts något på framtiden, för ”ytterligare analys” som det heter i dokumentet. En framgång för Lars Leijonborg."

Sänkta ersättningsnivåer:

Samtidigt har Leijonborg gått med på att både karensdag och sänkta ersättningsnivåer senare kan bli aktuellt för att finansiera de skattesänkningar som partierna redan är överens om.
Det ser ut att bli Reinfeldt som tar hem också det spelet.
Överenskommelsen från Bankeryd är inte någon alternativ budget. Ett verkligt budgetarbete kommer att ställa högre krav på kompromisser och anpassning.
Samtidigt är den borgerliga alliansen fast besluten att visa upp ett samlat alternativ till den socialdemokratiska regeringens politik.
Om det innebär att de konkreta förändringar den borgerliga politiken skulle innebära skapar politisk debatt är det bra. För väljarna blir linjerna tydliga.
En samlad opposition med ett konkret ekonomiskt program innebär en utmaning för socialdemokratin. Den kommande budgeten blir ett första svar på hur den ska mötas.

Som sagt, de Borgligas politik går ut på att sparka på dem som redan ligger nere och låta de som har det bra få det ännu bättre. Sänka förmögenhetsskatten för de rika, men sänka A-Kassan för en stackars arbetslös som har familj med flera barn, huslån etc.

Dessa höger falang nämner inget om sjukvården eller utbildning heller, det enda de tänker på är jag, jag, jag och återigen hur mycket mer pengar jag som redan är rik ska kunna tjäna in!
Senast redigerat av Black Knight (7 september 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

186 Inlägg
7 september 2005
Håller med dig, "Röd" sida ska vinna... Det är redan svårt nog för de som är arbetslösa, det behöver inte bli sämre, jag vet var arbetslös för några månader sedan + att jag o min sambo väntar barn, det var ingen rolig tid kan jag lova... kan inte tänka mig hur det hade sett ut om moderaterna och  den blåa alliansen hade haft makten, huuuuuga... Nä, låt inte moderaterna ta makten!

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

4 554 Inlägg
7 september 2005
verkar ju inte gå så bra för dom borgeliga då försäkringsbolegen inte gillar förslaget...

12 086 Inlägg
7 september 2005
Bör väl va neutral men jag kan inte, åt helvete med vänster!

Och borgarnas politik går inte ut på att sparka på de som redan ligger! De går ut på att få bort alla slöa jävlar som fifflar, tänjer på allt så de kan få så många bidrag som möjligt! Det finns så många som utnyttjar systemet så ni fattar inte.

Men vi kan ju se hur länge Sverige överlever innan hela skiten kolapsar!
Och vänster kommer aldrig få styre.. som tur är ligger högern nära! Det måste ske en förendring!!

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
7 september 2005
Jag håller med Fkoff

711 Inlägg
7 september 2005
Trådstartare
Fkoff//

Tror du att A-Kassa ersättning betalas i evigheter? Det hade varit underbart och sett hur du hade klarat dig på en A-Kassa ersättning på 60% av din ursprungliga lön, hade varit än mer intressant om du hade ett par barn och huslån... och sedan blev uppsagt från ditt arbete pga arbetsbrist!

Tyvärr är det väl en ganska träffande och dyster nidbild av den blå sidan att de betraktar alla arbetslösa som arbetsskygga. Ignorans är naturligtvis en orsak, bekvämlighet en annan (varför kolla fakta när man vet att allt ändå är sossarnas fel). Att de sedan begår en sällan skådad retorisk snubbelkrash genom att i nästa andetag gapa om att sverige måste skapa arbetstillfällen är förvisso underhållande, men inte särskilt genomtänkt.

Jag tror den blå sidan skulle kunna vinna över många röster om dess supportrar (i brist på bättre ord) bara tänkte efter innan de rapade ur sig föraktfulla idiotier om arbetssökanden. Som det är nu tror jag fler skräms bort än lockas in. Härligt, Reinfeldt med sin idiotiska framtidsvision har skjutit sig själv i foten!

Oo=00=oO
Blow My Whistle

12 086 Inlägg
7 september 2005
Jag har varit politiskt aktiv sen jag va 14.. är det därimot inte längre! Dels för att jag inte orkar argumentera längre och dels för att partiet har svikit mig, det händer inget! Jag ska inte påstå att jag kan alla förslag och partiideér men jag vet nog för att inse vart jag står.

711 Inlägg
7 september 2005
Trådstartare
Fkoff //

Jo det har vi märkt! big_smile

Oo=00=oO
Blow My Whistle

12 086 Inlägg
7 september 2005
Black Knight skrev:
Fkoff //

Jo det har vi märkt! big_smile

Vi har båda uttryckt våra åsikter och av erfarenheter vet jag att vi inte kommer komma någonvart! Jag respekterar din syn och nu hoppar jag ur diskutionen.

Volvo-Führer
69 Inlägg
7 september 2005
Fkoff skrev:
Bör väl va neutral men jag kan inte, åt helvete med vänster!

Och borgarnas politik går inte ut på att sparka på de som redan ligger! De går ut på att få bort alla slöa jävlar som fifflar, tänjer på allt så de kan få så många bidrag som möjligt! Det finns så många som utnyttjar systemet så ni fattar inte.

Men vi kan ju se hur länge Sverige överlever innan hela skiten kolapsar!
Och vänster kommer aldrig få styre.. som tur är ligger högern nära! Det måste ske en förendring!!

kunde knappast sagt det bätre själv...

Jag kräver inte respekt. Jag kräver TOTAL UNDERKASTELSE!
(Jag kör ju faktiskt VOLVO!)

711 Inlägg
27 september 2005
Trådstartare
Det blir alltmer klart att Reinfeldts taktik inte är att skapa fler arbetstillfällen utan att sänka ersättningen på alla sätt det går.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … nderType=6

Oo=00=oO
Blow My Whistle

Carpenter
310 Inlägg
27 september 2005
Jag kommer nog rösta blått den här gången är också less på alla snyltare som lever på min lön, men däremot dom som är arbetlösa går kurser och verkligen försöker hitta jobb dom kan få leva på min lön, absolut!!
Samt en massa andra saker men där va ett exempel iaf!

Ger dom blåa en chans iaf (:

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

711 Inlägg
27 september 2005
Trådstartare
Delerium skrev:
Jag kommer nog rösta blått den här gången är också less på alla snyltare som lever på min lön, men däremot dom som är arbetlösa går kurser och verkligen försöker hitta jobb dom kan få leva på min lön, absolut!!
Samt en massa andra saker men där va ett exempel iaf!

Ger dom blåa en chans iaf (:

WOW vilken lön du måsta ha, är du son till Bil Gate?

Men snälla, sluta och resonera som om du blev född på Aftonbladets redaktion!

Oo=00=oO
Blow My Whistle

Carpenter
310 Inlägg
27 september 2005
Jag förstår att folk är rädda för att bli arbetlösa jag är det själv jag med. Det jag menade med "lön" var mina och dina skattepengar! om totalt omotiverade människor kan få leva på dina pengar fine by me.

Men inte på mina pengar jag gör mig förtjänt av dom då ska den näste göra samma sak.*EDIT* det finns viktigare saker att spendera dom på

33& skattetabell har vi här och nej jag är inte rik, inte bill gates son men vill ändå behålla mina ihopjobbade pengar själv.

Självklart ska jag skatta det tycker jag alla ska självklart som jobbar.

Sen att jag resonerar som aftonbladet vet jag inte om jag förstår, men det är nog inte så många som gör det heller.
Senast redigerat av Delerium (27 september 2005)

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

711 Inlägg
27 september 2005
Trådstartare
Delerium //

Sätt dig själv i situationen, du har ett fast arbete, du har familj med barn, du har huslån etc! Helt plötsligt blir det uppsägningar på ditt jobb och du är en av dem som sägs upp. Där står du med huslån, barn och en massa utgifter, ska då denna människa kunna klara av sin ekonomi på endast 60% av sin ursprungliga lön? Kom igen, ni kan inte vara så dumma som den där Reinfeldt!

Ska denna människas liv förstöras pga kanske en sitter hemma och diggar att stämpla, men de andra då? Dem som faktiskt har jobbat under hela sitt vuxna liv tills de blivit av med jobbet pga arbetsbrist! Ska dem straffas för det?

Ska du nu igen dra upp dina 0.0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% av lön som en arbetslös får?

Jämförelsen mellan dig och Aftonbladet baserade jag på att Aftonbladet kan inget, deras journalister sitter och klistrar in nyheter från andra nyhetsbyrå samtidigt som de förväränger och lägger till en hel del! Precis så verkar du resonera, dina pengar, det låter att! Så det är enda skälet till att du ska rösta på moderaterna? Dina pengar, alltså som vi nämnde, det enda ni(på blå-sidan) tänker på är JAG JAG JAG och återigen JAG!
Senast redigerat av Black Knight (27 september 2005)

Oo=00=oO
Blow My Whistle

645 Inlägg
28 september 2005
Jag är tyvärr inte 18 och inte speciellt insatt i valet, men jag kan säga min åsikt.

Det Black Knight säger låter inte alls bra i mina öron, jag förstår exakt vad du pratar om.

Men det Reinfeldt sa var att man skall söka minst 2 jobb per vecka annars sänks bidragen, om jag inte är helt fel. Så om man fortsätter och försöker att få jobb (vilket en vanlig pappa behöver) så får han ju lika mycket i bidrag ändå. Dessutom känner han en liten press på sig själv att söka, vilket är bra för då kommer han få ett jobb och inte behöver leva på bidrag.

Men dem som fortsätter att leva på bidrag får sänkta bidrag och alltså MÅSTE börja söka jobb. Det låter bra för mig, för till slut så kommer man antingen ha ett jobb eller låga bidrag. Jag vet iaf vilket val jag skulle ha tagit...
Senast redigerat av BAD_ROBOT (28 september 2005)

Sök