2945
Sök

Problem med Automatlåda som inte driver på en Jeep Cherokee

8 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjena Allesammans!

Jag har ett jäkla Aber med en Jeep Cherokee, eller rättare sagt med Automat Lådan på den..
den vill inte driva riktigt som jag vill..
den driver bara ibland eller man kanske kan säga att den driver lite när den själv vill det..
jag har kollat så att det finns tillräckligt med olja i lådan så den ska kunna arbeta upp ett tryck och egentligen fungera som den ska göra.

det som är konstigt är att den driver ibland men inga längre sträckor, endast fåtalet meter..
när man till exempel lägger i R så känner man att växel går i och man kan backa ett par meter
om man sedan lägger i D så händer absolut ingenting, men om man stänger av bilen och sedan startar den igen så driver den nån meter igen, men inte så bra som den ska, den varvar fruktansvärt..

jag har alldrig varit med om nått liknande förut det, brukar vara oljan i lådan som avsaknas när detta fenomen uppstår men det var det inte i detta fallet..

Jag är Väldigt tacksam för alla svar som anhålles, allt beacktas som möjliga lösningar (:

Ha det bra och tack på förhand för alla svar som anhålles

ska tilläggga att det är årsmodell 1993

MVH Fredrik
Senast redigerat av Fredriko (12 februari 2008)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 februari 2008
#2
vi har haft probelm med lådor som växlat som dom vill men aldrig att den slutat driva det kan dock ha att göra med givare...du skriver inte årsmodell men på en 2001:a så finns det 2 varvgivare som är oehört viktiga för att lådan ska fungera normalt...


Smålänning
7 881 Inlägg
12 februari 2008
#3
Kolla så att det inte sitter nån justering till spaken som muppat sig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
12 februari 2008
#4
troligen slitna lameller som gör att den inte driver, de greppar lite i början men slirar så mycket att de blir överhettade och slutar därefter att helt driva...


alias_kladde
18 februari 2008
#5
Hallå du.

Hur går det med bilen?
Jag har läst på lite snabbt och just de där växellådorna är känsliga och tendererar att skapa metallspån i växellådan vad jag kan förstå. Sen vad det spelar för roll vet jag inte mer än att det är slitage. Så problemet kan vara igensatt filter, dålig nivå på oljan, fel olja. Töm gärna oljan och byt filter samtidigt som du rengör den. Annars kan det vara lamellerna.. jag ska fortsätta leta för att hitta lite mat nyttigt till dig. Men hittills har du här en hemsida som du kan slänga ett öga på
http://members.fortunecity.com/90limited/

är inte säker på att det gäller din modell då jag inte kan beteckningar på jeep men det är iaf ett steg i rätt riktning.

Lycka till.. uppdaterar med fler uppgifter så snart jag kan.

alias_kladde
18 februari 2008
#6
http://www.jeepsweden.net/

Här borde du kunna hitta nåt med.. Nu ska jag sova men det är som sagt en början.

5 Inlägg
11 augusti 2011
#7
Hej, ser att det här är ett gammalt inlägg men jag har precis samma problem som Fredriko beskriver, men jag har en Golf Variant LS 1998. När jag startar motorn och gasa driver den inte alla, ovasett i läge D 1,eller 2. Undrar vad det kan bero på och om du fick en lösning på ditt problem. Tack


Sök