4210
Sök

Hur mycket effekt original i en Chev 350tbi smog motor?

60 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Hej.

Som rubriken lyder undrar jag hur mycket effekt en Chev 350tbi smog -88/-89 lämnar, både hk och Nm?
Smog är då alltså den med låg komp m,m.

Det är så att jag kommit över en Volvo 242 -75 och då följde en sådan motor med men undrar om jag kan regga med den eller om jag måste knacka om nummret på motorn till en 262?

Kommer inte att köra med tbi styrningen sedan utan kommer köra med tpi insuget och megasquirt då det också följde med, men har hört att man kanske inte behöver knacka om motornummret utan att jag kan strypa den och bänka för att få ett intyg på att motorn inte levererar mer än 220hk/275Nm och visa upp det under regbesiktningen, stämmer detta? Isåfall är det ju väldigt lätt då det är megasquirt på.

Hade velat köra på den motorn då det även följde med grenrör för singelturbo, intercooler, turbo och allt annat som behövdes för att turbomata den motorn.

Har sökt men inte funnit något svar på vad den motorn levererar för effekt.

Så är det någon som sitter på ett svar på någon av mina frågor tveka inte att svara smile

MVH// Dennis

456 Inlägg
8 augusti 2011
bara 262 som det går att regga med, pga vridmomentet.

Tror du får svårt att få ner en 350 till godkända siffror, en original 262 har ju 110 häst och 270 nm
om jag inte minns fel.
Senast redigerat av Oves_Bror (8 augusti 2011)

growing old is mandatory growing up is optional

60 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
bara 262 som det går att regga med, pga vridmomentet.

Tror du får svårt att få ner en 350 till godkända siffror, en original 262 har ju 110 häst och 270 nm
om jag inte minns fel.

Så då blir det att knacka om siffrorna då med andra ord?

Men han jag fått tag på bilen av sa att denna 350 smog skulle ligga runt 150hk, kan detta stämma? Fast den stora frågan är ju vad vridet ligger på, om det går att strypa ner eller inte...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 augusti 2011
Det brukar vara vridet det faller på, stor volym ger ju mer eller mindre massa vrid per automatik. Jag har svårt att tro att den är på under 300Nm.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

456 Inlägg
9 augusti 2011
snabb kollade i en motor lista jag har liggandes och alla 350 från 70 & 80 talet ligger mellan 340-400 nm i vrid.

growing old is mandatory growing up is optional

60 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
ok tack för svaren.

Då måste jag knacka om nummret då om jag inte lyckas strypa ner den såpas att den ger 275Nm eller mindre... Det måste ju gå.

612 Inlägg
11 augusti 2011
Inte troligt, strypta motorer godtas sällan och särskilt inte när det är fråga om såpass kraftig strypning som du behöver göra.

Sök