matteponken skrev:
Får ursäkta frågan.. men den där kollektorn.. ser inte den ut att funka bättre till turbo än sugis
Om man säger som så, så är det inget fel på en sugis heller, den lär inte funka sämre så att säga, man bygger nämligen kollektor även så till en sugis. Iaf enligt det jag har läst om ang. trimning, och det är ingen skitbok jag läst i det i.
Ska man vara riktigt noga så ska alla rör vara lika långa.
Jag har sett skräckexempel där man svetsar rören med rejäl vinkel mot fästplattan, vilket är helt galet, alla svängar skall vara mjuka, och även här gäller egentligen lika skarpa, lika många, lika långa svängar på vardera utblås/rör. Nu kan man inte alltid få till det, och då blir det lite kompromisser, men man kan mäta och göra avstämmningar på vardera rör och se så att det får samma flödeshastigheter, vilket också påverkas lite olika vid olika varvtal dessutom. Men om man tar ett 850GLT rör som jag har på min och förlänger de rören lite fram i en bättre kollektor än original som är som en box mer eller mindre, så har man vunnit mkt arbete. För de grenrören lär inte vara skit precis.
Jag skall bygga om avgassystemet på min 850GLT i sommar, då kommer jag bygga om ett originalrör så, mkt som är färdigt med böjar och skit, och man slipper svetsa med tig och rotgas, för om det skall vara riktigt bra så ska man ha en slät yta på insidan, och svetsar man igenom så blir det inte det, vilket nästan är nödvändigt för att få det att hålla ihop ordentligt.
Därefter ska jag lägga på en annan kat, större givetvis, och den kommer hamna något närmre än originl, sedan blir det grovt rör bakåt till 1:a dämparen som blir rejält stor, och en lite mindre som avslut bakom bakaxeln, bakaxelkröken blir i 2,5" men i kardantunneln blir det nog 3". Funderar på att lägga ett 4" med ett 3" som är hålat så det dämpar ljudet något men utan att det tappar effekt. Får se hur jag gör där, för det är ett hiskelligt borrande. :-P Man kan ju ta en hålplåt och rulla annars också. Drar ut 3" bakåt och 4" framåt i så fall. med kona till hålröret i framkant. så blir det tomrum utanför mot 4" röret. det blir gott om utrymme vid gaspådrag, för avgaserna. :-P