3706
Sök

Köpråd import: Strokad motor

Finraggare
2 381 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#1
Har hittat bilen jag vill ha, en strokad 374 till 426 - komplett ERL bygge med wiseco och clivete. Allt byggt av pwr och är i stort sett skottsäker. Frågan är om det går att plocka in den vid en registreringsbesiktning - inget syns utanpå den att den är byggd... Det är liksom ingen turbokonvertering vi pratar om. Vad tror ni. Vågar man sig på en import?

I love being a nobody - because nobody is perfect.

7 277 Inlägg
24 september 2011
#2
Om inget syns så ska det nog inte vara några större bekymmer.


Crusty69
24 september 2011
#3
VAD är det för kärra Sighsten? ;P

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
24 september 2011
#4
dom på bilprovningen vet ju inte hur alla bilar ska se ut så funkar nog.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 september 2011
#5
Dom kommer inte kunna se om den är strokad iaf. Har den aggressiva kammar med mycket overlap kommer du få problem med avgasvärdena. Bara dra upp tomgången ordentligt och eventuellt backa tändningen isåfall.


Finraggare
2 381 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#6
Gross lift .563/.572  Duration 234/240  Lobe lift .3520 .3580

Det är 11.0.1 kammen, de bygger en nia också. Vad tror ni? Den är inte allt för spruttig på idle..

I love being a nobody - because nobody is perfect.

107 Inlägg
24 september 2011
#7
Jag tror det är lugnt.. med en väldigt safe och snäll mapp så borde det inte vara några problem alls :-)


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
26 september 2011
#8
Mappen spelar ingen roll om du har mycket overlap, när motorn går sakta (tomgång) så hinner blandningen av soppa och luft tryckas ut i avgasportarna hur du än gör. Du kan ju få motorn att gå magert så dämpar du det lite men då får du problem med emissionerna (höga HC-värden).

Hur som helst så lär det inte vara några problem att få igenom den med den kammen så länge du har originalkattarna, gäller bara att dom på besiktningen kör bilen varm ordentligt så kattarna är tända (be dom köra runt på ettan en stund). smile
Och skulle det strula så höj tomgången bara. Och skulle det inte funka så får du backa tändningen lite. smile

Inga konstigheter! smile


Finraggare
2 381 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#9
Låter vettigt. Han som säljer beskriver det som " It has a sweet cam lope at idle and the exhaust note is a dead givaway only if you know cars.". Kan vilken verkstad som helst mäta upp avgaserna åt mig innan jag rullar in på regbesiktning så man slipper stå där och vrida tomgång och tändning (som man tack och lov kan göra i predatorn)

Jag var SÅHÄR nära att köpa en gul daytona MED ratt-knapparna för 15k dollar, men vill ha srt8 smile


Vad det gäller kattar kommer jag få låna dem från min Magnum vid regbesiktningen för det är inte orginalkattar på nu - helt corsasystem med kooks headers och corsa midpipes...

I love being a nobody - because nobody is perfect.


Sök