2828
Sök

Slå av Mercedes 200Diesel från nyckeln går inte? måste släcka från nödstoppen på dieselpumpen

171 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#1
Hej min merca är tidigare en 190 bensin, som dem sedan lagt i en 200d i den, och går itne att slå av från nyckeln i den, måste slå av från "nödstoppet" på pumpen, finns visst nån grej man ska montera vars nödstoppet sitter och sen koppla den till tändnigen,
kan nån länka en sån??

MVH

564 Inlägg
21 september 2011
#2
Det låter som att det ska sitta någon typ av solenoid där.

Forummoderator
18 149 Inlägg
21 september 2011
#3
Du måste byta tändningslåset! På en diesel sitter det 2 styck anslutningar för vacuum. Var du tar vacuum ifrån kom jag inte ihåg men ingående ska sitta "Bak" på dieselpumpen närmast torpedväggen. Där finns en vacuumstyrd klocka som stänger bränsletillförseln.

Ingen el är inblandad förvisso men du hade tur: Jag har haft många gamla MB oljebärnnare...

EDIT: Kan tillägga en sak: Stäng ALDRIG av tändningen först och sedan gå ut och fimpa maskin. Generatorn går åt pipan!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (21 september 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Motborgare
1 099 Inlägg
22 september 2011
#4
Ej-son skrev:
Hej min merca är tidigare en 190 bensin, som dem sedan lagt i en 200d i den, och går itne att slå av från nyckeln i den, måste slå av från "nödstoppet" på pumpen, finns visst nån grej man ska montera vars nödstoppet sitter och sen koppla den till tändnigen,
kan nån länka en sån??

MVH

När det där händer, så är det oftast membranet som sitter i vacuumklockan på pumpen som är sönder.
Det är lätt att byta. Klockan ser du lätt. Sitter precis vid nödstopphändeln och det går en vacuumslang rakt ner på den.

Ok. Nu ser jag att tändningslåset förmodligen inte har vacuumventil. Det går ju att hitta ett bakstycke från en diesel och sätta dit.

-- K
Senast redigerat av Kavli (22 september 2011)

Forummoderator
18 149 Inlägg
22 september 2011
#5
Kavli skrev:
Ej-son skrev:
Hej min merca är tidigare en 190 bensin, som dem sedan lagt i en 200d i den, och går itne att slå av från nyckeln i den, måste slå av från "nödstoppet" på pumpen, finns visst nån grej man ska montera vars nödstoppet sitter och sen koppla den till tändnigen,
kan nån länka en sån??


MVH

När det där händer, så är det oftast membranet som sitter i vacuumklockan på pumpen som är sönder.
Det är lätt att byta. Klockan ser du lätt. Sitter precis vid nödstopphändeln och det går en vacuumslang rakt ner på den.

-- K

Uppenbarligen har han bytt maskin men inte tändningslås...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Motborgare
1 099 Inlägg
22 september 2011
#6
Japp. Jag är seg som en 200d i skallen idag. :-)

2 140 Inlägg
22 september 2011
#7
dra bara en vacuum slang in i kupen från vacuumklockan och sug i slangen så stannar den big_smile big_smile (skämt)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

564 Inlägg
22 september 2011
#8
annars kan man göra som på gamla traktorer, sätt en wire från kupén som drar i nödstoppet.. wink

Forummoderator
18 149 Inlägg
22 september 2011
#9
sverkera skrev:
annars kan man göra som på gamla traktorer, sätt en wire från kupén som drar i nödstoppet.. wink

Går givetvis alldeles utmärkt. Även en soleniod kopplad till en "Stoppknapp" Wire finns nog på Biltema eller Mekonomen.

Hade faktiskt en sån Wire som "farthållare" till gasen på en gammal W123 240D för många år sedan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

171 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#10
tack för snabba svar,
jo har bara ett tuntsnöre mandrar i nu men har snöat på det med vajer en kompis har så i sin kompakt men verkar svårt på 190 att göra så, får allt klura på det

Jo endast motorn som är utbytt allt annat är orginal.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
8 oktober 2011
#11
jag har ett liknande problem på min 190d 2.5turbo. min är däremot en diesel från första början men av någon anledning så går det ej att stänga av med nyckeln. när bilen köptes var den i behov av småfix och jag har fått igång den först nu. jag har hittat en tunn vakumslang som går in i kupen och inte är inkopplad i något (änden som är i motorrummet) har letat som en tok efter någonstans att placera slangen men kan inte hitta vart den har suttit en gång i tiden. misstänker att det är denna slangen som är problemet. är det samma på min 2.5td att den ska sitta bak på pumpen mån tro? för kollade där men kunde ej hitta något hmm

tack på förhand!

MVH


2 140 Inlägg
8 oktober 2011
#12
sitter en klocka i mitten där "avstängningsspaken" sitter, därifrån går vacuumslangen som ska in till tändningslåset smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
8 oktober 2011
#13
AntrE skrev:
sitter en klocka i mitten där "avstängningsspaken" sitter, därifrån går vacuumslangen som ska in till tändningslåset smile

ska undersöka detta genast! tack så mkt smile

mvh


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
8 oktober 2011
#14
följde den slangen du pratade om och mycket riktigt så hittade jag en vakuumslang som hoppat av efter en stund tongue så nu stannar pumpen när man vrider av nyckeln tongue

tack för hjälpen!

MVH


2 140 Inlägg
8 oktober 2011
#15
sedärja wink bara kul att få hjälpa andra mercaägare smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.


Sök