3067
Sök

Luftning av bromsar MB 230, kommer ingen luft el olja!

1 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
Har renoverat bakre bromsok på min Merca 230E-90 och monterade dit allt för att sedan lufta. Slangarna har hängt löst med låslock iskruvade under arbetet m oken för att förhindra luft och oljeläckage.

Höger bak funkade fint, körde med metoden 'frugan sitter i och pumpar och jag sitter vid oket o kollar vad som åker ner i behållaren med backventil'. Snabbt över till vänster bak, samma procedur, händer absolut ingenting. Ingen luft, ingen olja, trots ihärdigt pumpande säkert 20 minuter med och utan motorn igång.

Har också provat att trycksätta HBC "ovanifrån" med typ luftmanverktyg med följden att hela luftmanlocket till slut flög av med en smäll. Använde kompressorn med liiite för högt tryck där tongue, men ändå bara lite småbubblor, och ingen olja. Nivån i HBC-kärlet också oförändrad.

Bilen har sedan ett tag tillbaka lidit av ojämn tomgång som vandrar upp och ned mellan 500-1500 varv. Jag noterade att när jag pumpar på bromsen stadigt med motorn igång sjönk varvtalet för att sedan öka efter att jag släppt pedalen.

Går det att se på HBC om denna är i behov av genomgång? Inget synligt läckage någonstans!

Tacksam för alla tips!

601 Inlägg
10 oktober 2011
På en Volvo 145a vi hade på jobbet så hade den fenomenet att när man bromsade så svajade tomgången mer än normalt samt att det vitrök rejält ur avgasröret efter bromsning. Då var det HBC som sagt upp sig, så bytte bara ut den så försvann detta.
Juste! Bromsarna tog ej bak då heller, vi försökte lufta osv men fick aldrig någon direkt bromsverkan bak..
Vart direkt bra efter bytet.

Sök