3463
Sök

Diesel "snork"

81 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#1
hej hej smile jag undrar vad en diesel snork är & vad den gör för nytta!? tack på förhand smile

TM racing

Forummoderator
26 361 Inlägg
7 oktober 2011
#2
Dieselmotorns friskluftsintag till Saab, kallas "dieselsnorkeln". Den är grövre i diameter, och släpper därför in mer luft än bensinarens variant.
Mer luft till motorn är som bekant bra att ha vid trimning.

Edit: Någon får rätta mig om jag har läst mig till felaktiga grunder..
Senast redigerat av AirOne (7 oktober 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

81 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#3
okej men gör det någon ljud skillnad eller är det bara på effekten?

TM racing

Forummoderator
26 361 Inlägg
7 oktober 2011
#4
pierre9000 skrev:
okej men gör det någon ljud skillnad eller är det bara på effekten?

Ingen aning.
Nån annan får svara för det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 oktober 2011
#5
pierre9000 skrev:
okej men gör det någon ljud skillnad eller är det bara på effekten?

Upplevde lite mer insugsljud.

2slow

81 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#6
okej men effekten då? ska man byta till en diesel snork eller köra på orginalet?

TM racing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 oktober 2011
#7
pierre9000 skrev:
okej men effekten då? ska man byta till en diesel snork eller köra på orginalet?

Är bilen trimmad eller tänker du trimma den ??  isf är det bara att knata in på saab och köpa en dieselsnorkel för lite mindre än 200kr.

Annars kan du lika bra skita i det....


EDIT: Är det Aeron du har upplagd så kan jag ge dig två råd: skaffa dieselsnorkel och kungskobra.

Snorkeln ger inte mer effekt men bilen blir lite villigare och den effekt som redan finns kommer fortare. Kungskobran är röret mellan LMM och turbon från en -06:a, det har lite grövre diameter och den kan ge ett antal extra ponnys...
Senast redigerat av TBOC_Razor (8 oktober 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 498 Inlägg
8 oktober 2011
#8
Dock så passar inte kungskobra rakt på utan man måste svarva ner kompressordelen på turbon. gäller td04 <2006


1 353 Inlägg
8 oktober 2011
#9
hoppas ni är fullt medvetna om att "motorns kapacitet att suga i sig luft, INNAN laddtrycket kommer" styrs av motorn, inte hur grova rör man har, visst de blir mindre motstånd, mem det är inte så att man får 1000 miljoner hk av det.. då hade alla bilar med eftermarknadssprut som inte har LMM haft miljarder hk eftersom vissa kör utan luftilter och turbon sitter rätt i fronten..

vill inte låta negativ på nåt sätt, absolut är grövre bättre, men förvänta inte några super mirakel att ske...

detta är egentligen mest relevant på en sugmotor, där volymen styr hur mycket luft / bränsle den kan "suga in" bara för att man har ett stöprör på 30cm så kommer den inte få in mer luft. den får däremot lättar att andas in luften än genom ett sugrör.. eftersom att den i vilket fall som helst ska fylla cylindrarna....
här kommer de så kallade "öppet-filter-ger-15hk-trimm-snacket" in i bilden.. flera är under inflytande att motorn plötsligt suger massa mer luft? iiiiinte riktigt va, dags att återgå till skolbänken och plugga motorlära och massa formler och skit för att förstå hur en motor fungerar...
lägg på 3-4 vassa dekaler o plötsligt har öppet filter + speedparts, brembo och nos gett dig 55hk wink
puss smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 oktober 2011
#10
Crille88 skrev:
hoppas ni är fullt medvetna om att "motorns kapacitet att suga i sig luft, INNAN laddtrycket kommer" styrs av motorn, inte hur grova rör man har, visst de blir mindre motstånd, mem det är inte så att man får 1000 miljoner hk av det.. då hade alla bilar med eftermarknadssprut som inte har LMM haft miljarder hk eftersom vissa kör utan luftilter och turbon sitter rätt i fronten..

vill inte låta negativ på nåt sätt, absolut är grövre bättre, men förvänta inte några super mirakel att ske...

detta är egentligen mest relevant på en sugmotor, där volymen styr hur mycket luft / bränsle den kan "suga in" bara för att man har ett stöprör på 30cm så kommer den inte få in mer luft. den får däremot lättar att andas in luften än genom ett sugrör.. eftersom att den i vilket fall som helst ska fylla cylindrarna....
här kommer de så kallade "öppet-filter-ger-15hk-trimm-snacket" in i bilden.. flera är under inflytande att motorn plötsligt suger massa mer luft? iiiiinte riktigt va, dags att återgå till skolbänken och plugga motorlära och massa formler och skit för att förstå hur en motor fungerar...
lägg på 3-4 vassa dekaler o plötsligt har öppet filter + speedparts, brembo och nos gett dig 55hk wink
puss smile

En del i ditt resonemang är sant, men att grövre o friare rör gör att motorn kan suga i sig mer luft stämmer visst. Eftersom luft kan ändra volym beroende på vilket tryck den utsätts för så "sträcks den ut" när insugskanalerna stryper vilket ju gör att färre syremolekyler kan sugas in i förbränningsrummen. Plus att det högre undertrycket som blir då oxå stjäl effekt när det ska dra ner kolven. På standardmotorer finns ofta en del att hämta då det är många faktorer som gör att motorerna delvis stryps på fabrik. Längre livslängd genom tätare luftfilter och ljuddämpning genom klena rör är en stor faktor. Även den ekonomiska, man kan inte lägga ner en massa timmar på att optimera varje enskild motor. Men visst, det är inte värst många hk man kan hämta genom att göra en modifiering utan det behövs att man optimerar hela motorn på både insug och avgassidan. Vilket inkluderar kanalerna ända in till förbränningsrummen. Även balansera upp motorns rörliga delar perfekt gör skillnad. Men nu är vi nog inne på lite lätt överkurs för denna tråden...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 oktober 2011
#11
Crille88 skrev:
hoppas ni är fullt medvetna om att "motorns kapacitet att suga i sig luft, INNAN laddtrycket kommer" styrs av motorn, inte hur grova rör man har, visst de blir mindre motstånd, mem det är inte så att man får 1000 miljoner hk av det.. då hade alla bilar med eftermarknadssprut som inte har LMM haft miljarder hk eftersom vissa kör utan luftilter och turbon sitter rätt i fronten..

vill inte låta negativ på nåt sätt, absolut är grövre bättre, men förvänta inte några super mirakel att ske...

detta är egentligen mest relevant på en sugmotor, där volymen styr hur mycket luft / bränsle den kan "suga in" bara för att man har ett stöprör på 30cm så kommer den inte få in mer luft. den får däremot lättar att andas in luften än genom ett sugrör.. eftersom att den i vilket fall som helst ska fylla cylindrarna....
här kommer de så kallade "öppet-filter-ger-15hk-trimm-snacket" in i bilden.. flera är under inflytande att motorn plötsligt suger massa mer luft? iiiiinte riktigt va, dags att återgå till skolbänken och plugga motorlära och massa formler och skit för att förstå hur en motor fungerar...
lägg på 3-4 vassa dekaler o plötsligt har öppet filter + speedparts, brembo och nos gett dig 55hk wink
puss smile

Jag orkar inte läsa vartenda ord du skriver men vem syftar du egentligen på ??

Ingen har väl sagt att man får några hästar alls av dieselsnorkel ??


Den grövre snorkeln gör bilen mer villig och man får en annan respons i gasen. Inga fler hästar men dom som finns får en energikick wink

Kungskobran däremot ger mer hästar vid rätt förutsättningar, den är en av dom förändringar som saab gjorde på 9-5 Aero för att ge den tio hästar mer till MY2006.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

81 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#12
ja det var en redig lektion detta. min bil ligger på ca 300 hk. så jag måste väl endå modifera om motorn om den ska palla mera hk. hört det att t7 kolvarna inte pallar så mycket mer än 310 utan att byta till smidda kolvar ?

TM racing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 oktober 2011
#13
pierre9000 skrev:
ja det var en redig lektion detta. min bil ligger på ca 300 hk. så jag måste väl endå modifera om motorn om den ska palla mera hk. hört det att t7 kolvarna inte pallar så mycket mer än 310 utan att byta till smidda kolvar ?

T7-kolvarna klarar betydligt mindre än 310hk om man har otur. Min hade runt 300hk i min 9-5:a och jag smulade sönder fyran totalt. Redan runt 270hk brukar man rekommendera kolvbyte.

Det kostade mig 45K för en ny bottendel från maptun, renovering av toppen och allt jobb.


Kort sagt, byt till smidda kolvar omedelbums om du inte vill bli fattig wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

81 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#14
okej men hirsch modellen ligger på 305 hk med t7 kolvarna så då borde t7 orna klara upp till dem krafterna tongue

TM racing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 oktober 2011
#15
pierre9000 skrev:
okej men hirsch modellen ligger på 305 hk med t7 kolvarna så då borde t7 orna klara upp till dem krafterna tongue

Är du helt hundra på att dom använder samma kolvar ??

Det är ju mer än bara programvara som skiljer en Aero och en äkta Hirsch-bil....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

81 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#16
prestanda skillnaden på en hirsch mot en vanlig aero är annan turbo annat insugsrör, intercooler & annat avgassystem med katalysator & programvaran smile

TM racing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 oktober 2011
#17
pierre9000 skrev:
prestanda skillnaden på en hirsch mot en vanlig aero är annan turbo annat insugsrör, intercooler & annat avgassystem med katalysator & programvaran smile

Är det inte grenröret med ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

81 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#18
nej samma

TM racing


Sök