3185
Sök

Få lite fart i en b23.

34 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har en gammal 240 gl som ja köpte i sommras. Detta ska bli en bus bil som ska gå mest i skogen,
men som alla b23:or är den rätt trött, vill få lite fart i den så min fråga är vad ska man sikta på för topp, insug, och kam som kommer bra överens?
som sagt detta är en busbil så ingen turbo eller snarlikt blir bara jobbigt att besikta.


612 Inlägg
29 juli 2011
#2
B23E hade under två år 141hk med H-kam, 405-topp och K-jet. Med K-kammen fick den ungefär tio häst mindre, men mer effekt på lågvarv istället.

Utan att veta vilken motor du har nu eller vilken budget du har att röra dig med är det svårt att säga särskilt mycket.

34 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#3
Det är en B23F motor jag har i min bil om ja inte är helt ute och cyklar,
Då är det vell det elektroniska bränslesystemet?

jag är vell mest ute efter en lämplig topp, och kam till att börja med sen kanske det blir extraktor grenrör, men att byta vevaxel, stakar, och borra ur osv känns overkill


1 319 Inlägg
29 juli 2011
#4
Du menar inte b230f då? finns väll ingen *b23F* ? årsmodell?

_----------'

Forummoderator
26 349 Inlägg
29 juli 2011
#5
Aldrig funderat på att söka på ämnet?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212131

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

34 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#6
oj mena B230F det är en -88


1 319 Inlägg
29 juli 2011
#7
Skulle iallafall rekommendera att byta kamaxel, M är original i b230f vilket du kan använda som blompinne om du vill. Tycker dock att du ska strunta i att köpa gamla volvo original kamaxlar när du har --> http://folkraceshop.se/b21-b23-b230-utan-fordelarspar

Sen är det väll allmän service, kanske något extraktor grenrör, något planad topp?

_----------'

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 juli 2011
#8
Om man mest buskör så är det väl hålsåg & våldslättning som gäller?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 319 Inlägg
29 juli 2011
#9
RD_87 skrev:
Om man mest buskör så är det väl hålsåg & våldslättning som gäller?

Svetsdiff roll

_----------'

34 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#10
fi fan svettsdiffa gjorde ja på gamla men det går ju fan inte att åka med så ja bytte till en odiffad igen, har kastat i en k-kam i den nu, men så råka ja snubbla på en b230et motor som ja nu köpt som ska isär i vinter och byta packingar, ventilsäten, kolla igenom kolvringar osv så allt är skjysst sen hänger ja ner den i vår, frågan är hur tjurigt det blir på besiktningen vad för regler som gäller



Sök