3427
Sök

Förhindra återkommande rost.

405 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
tjena tänkte fråga hur jag kan förebygga rost som jag har på skärmarna och hur jag kan stoppa den ! har slipat ner all rost helt och sen lackat direkt på typ 2 lager men det går igenom igen ? ska jag använda någon speciell lack hörde att zinklack är bra ?

Skriv tydligare rubriker i forsättningen //Moderator
Tråden även flyttad.

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
Du måste slipa bort ALL rost, skall vara frisk plåt... Börja med nån lämplig rostkyddande grundfärg. Sedan tar du filler, slipa till med fint våtslippapper så du får en perfekt övergång mellan det lagade onmrådet och original lacken. Lägg sedan på kulören så den täcker (kulören har ingen rostskyddande egenskap, eller i vart fall försumbar). Lägg sedan jämnt o lagom med klarlack. För att slippa jobbiga kanter brukar jag lacka "omaskerat". När lacken härdat i 2-3 veckor kan man våtslippa ihop med original lacken, följt av rubbing/cleaner/polish. Ett råd är att använda riktig billack (2-komponents!), sprayburkar (1-komponents) är i regel inte "ålderbeständiga". Slut resultatet är beroende på hur noggrann du är med grunden...
Lagade min ena bils skämkant på detta vis (med 1-komponents lack mot bättre vetand...), kanten höll i ca 3 år, men redan efter 1 år började den kassa 1-komponentslacken att tappa sin lyster o krackelera. Skärmkanten jag lagade var rätt rostig, dock inga hål.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

537 Inlägg
27 oktober 2011
det viktigaste är att få bort rost porerna i plåten, får man inte bort dom så kommer rosten tillbaka. det bästa är att blästra då får man bort porerna, men det finns även medel såsom "rost ätare". biltema har en sorts grundfärg som fungerar ungefär som rost ätare, den fungerar faktiskt riktigt bra.

405 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Du måste slipa bort ALL rost, skall vara frisk plåt... Börja med nån lämplig rostkyddande grundfärg. Sedan tar du filler, slipa till med fint våtslippapper så du får en perfekt övergång mellan det lagade onmrådet och original lacken. Lägg sedan på kulören så den täcker (kulören har ingen rostskyddande egenskap, eller i vart fall försumbar). Lägg sedan jämnt o lagom med klarlack. För att slippa jobbiga kanter brukar jag lacka "omaskerat". När lacken härdat i 2-3 veckor kan man våtslippa ihop med original lacken, följt av rubbing/cleaner/polish. Ett råd är att använda riktig billack (2-komponents!), sprayburkar (1-komponents) är i regel inte "ålderbeständiga". Slut resultatet är beroende på hur noggrann du är med grunden...
Lagade min ena bils skämkant på detta vis (med 1-komponents lack mot bättre vetand...), kanten höll i ca 3 år, men redan efter 1 år började den kassa 1-komponentslacken att tappa sin lyster o krackelera. Skärmkanten jag lagade var rätt rostig, dock inga hål.

Kod:
tack så mycket för ett bra svar det är la bara börja om igen och se var jag landar men tack för svaret !!

405 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
jaa okej tack tack ska nog ta fixa en sån sen men ska ja använda någon speciell lack på själva plåten ? och sedan grund och lack ?

1 482 Inlägg
30 oktober 2011
Någon typ av etsgrund är att föredra.

Efter allting är det extremt viktigt att rostskyddsbehandla baksidan av plåten, annars är det tvärkört hur du än gör. Vissa bilmärken, spec mitsubishi har använt sig av ett fruktansvärt puckat "byggskum" liknande ämne för att täta bakom bakskärmarna.. Detta suger åt sig duktigt med vatten och det rostar utta helvette pga det..

BLT Service
Theracords Music Label

Sök