Du måste slipa bort ALL rost, skall vara frisk plåt... Börja med nån lämplig rostkyddande grundfärg. Sedan tar du filler, slipa till med fint våtslippapper så du får en perfekt övergång mellan det lagade onmrådet och original lacken. Lägg sedan på kulören så den täcker (kulören har ingen rostskyddande egenskap, eller i vart fall försumbar). Lägg sedan jämnt o lagom med klarlack. För att slippa jobbiga kanter brukar jag lacka "omaskerat". När lacken härdat i 2-3 veckor kan man våtslippa ihop med original lacken, följt av rubbing/cleaner/polish. Ett råd är att använda riktig billack (2-komponents!), sprayburkar (1-komponents) är i regel inte "ålderbeständiga". Slut resultatet är beroende på hur noggrann du är med grunden...
Lagade min ena bils skämkant på detta vis (med 1-komponents lack mot bättre vetand...), kanten höll i ca 3 år, men redan efter 1 år började den kassa 1-komponentslacken att tappa sin lyster o krackelera. Skärmkanten jag lagade var rätt rostig, dock inga hål.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure