2913
Sök

Var ligger felet, går het?

130 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
#1
Den där jävla kylningen blir jag inte klok på har en Audi 80 till vinterbil o den går ibland het och ibland inte. När den går het så är kylarn iskall. Kan inte förstå var felet ligger, har bytt termostat och även testat den och den fungerar perfekt. Sedan under helgerna när jag inte använt bilen på en tid så försvinner det lite kylarvätska, men ingen aning vart. För märker ingen förlust av kylarvätska på veckodagarna. Har inte hittat något läkage.

Kan det vara toppen som är sönder och läcker vatten till cylindrarna eller vad kan felet vara?

Är så less och stanna påvägen hem för att låta motorn svalna nu som då.

237 Inlägg
7 februari 2007
#2
Kollat vattenpumpen så den fungerar? Och att den inte läcker från pumpen
Senast redigerat av makeupdude (7 februari 2007)

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]

130 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
#3
makeupdude skrev:
Kollat vattenpumpen så den fungerar? Och att den inte läcker från pumpen

Har kollat den och den verkar fungera, men hur man egentligen kan kolla vatten pumpen vet jag ej. Vattnet verkar nog flöda, i kylarsystemet.

Något läkage har jag inte hittat vid den.

Skall kolla den lite närmare.

161 Inlägg
7 februari 2007
#4
låter som en spricka i toppen om jag får säga mitt.. bytte topp på min vinterbil för några veckor sen.. det var en spricka mellan två vatten kanaler... märkte heller ingen större förlust av kylar vätska i början.. provade också att byta termostat och det funkade inte smile

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

115 Inlägg
7 februari 2007
#5
provtryckt kylvattensystemet?

Låter annars som en spricka eller taksig topplockspackning.

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!

130 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
#6
basdanne skrev:
provtryckt kylvattensystemet?

Låter annars som en spricka eller taksig topplockspackning.

Får väl kanske göra det, eller så gör jag  såhär så länge det håller. Det är ju snart vår så...

Topplockspackningen var upp och byttes för en par månader sedan och den förra såg hel o bra ut. Bytte då eftersom det var gräddaktig olja, nu är den också gräddaktig men ej hela oljan, nere på stickan är oljan ren o fin ännu.
Senast redigerat av MUSN (7 februari 2007)

873 Inlägg
7 februari 2007
#7
Om det är vatten i oljan och olja i vattnet, och topplockspackningen redan är bytt är nog risken stor att det är som Turbopinglan skriver.
En spricka i toppen.

Troligheten att det skulle vara just detta öker framförallt om motorn har kokat flera gånger och ofta.

Don't get mad, get even.

10 Inlägg
7 februari 2007
#8
Prova med att byta lock på expansionskärlet. kan vara så att kylsystemet inte kan bygga upp tryck tack vare att locket sälpper ut det (vet att det är så på en del Audisar).

Om detta inte hjälper så köp wynns kylartätning, funkar alltid wink

161 Inlägg
7 februari 2007
#9
Joo jag håller nog hårt på att toppen är spräckt på nåt ställe... oljan i min var också gräddig men inte när man kollade på olje stickan.. bara att börja riva bort toppen, slipa rent noggrant och kolla vart sprickan är.. om det är så att det är en spricka så rekommenderas topp byte starkt.. smile

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

873 Inlägg
7 februari 2007
#10
Jo.

Jag har inte skruvat Audis motorer, men har man bara kunskapen och orket att göra arbetet själv borde en begagnat topp inte kosta mer än några hundralappar kan tänkas.

Don't get mad, get even.

161 Inlägg
7 februari 2007
#11
jag har en 142 som toppen gick på, den hade kokat några gånger innan den gav upp helt! stryk tåliga är dom iaf ! smile vet ej vad det är för typ av topp i en audi.. men är det aluminium topp så är det kört!

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

315 Inlägg
7 februari 2007
#12
Skulle gissa på topplockspackningen

Allt eller inget!!!

Personbils tekniker
238 Inlägg
7 februari 2007
#13
kolla om du har nå glykol i utifall att vattnet har frysit till is.. kolla det innan du river toppen iaf tongue



Sök