3472
Sök

Volvo 240: Fälgmuttrarna vill inte sitta kvar?

629 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Hejhej

Mina fälgmuttrar på främre fälgen på 240n vill inte sitta kvar, utan gängar ur sig varje gång jag är ute och kör.
Detta uppkom när jag böt till vinterdäck, SAMT (nu vet jag inte om det beror på att fälgen vibrerar / eller om det varit så förut) att det blir varmt som sjutton på fälgen.

Bromsoket ligger kanske på lite, men detta borde la inte göra så att muttrarna gängar ur sig?
Alla andra muttrar sitter bra, och jag har dragit hårt som attans (pågränsen till att det blir gängpaj), ändå gängar dem ur sig.

Aldrig varit med om att det jävlas på det här sättet förut, får efterdra varje gång jag har varit ute o kört hmm

Någon som har något klokt tips?

Mröh

Likbärgare
375 Inlägg
25 december 2011
Är det biltema muttrar? Byt ut dom!

Är det alufälgar och du har muttrar för plåtisar? Skaffa muttrar till alufälg.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Pim_Pim
25 december 2011
Gängerna kanske är så jävla slitna så muttrarna rör på sig ?

Ahh såg nu att det blev så efter bytet till vinterdäck..
Senast redigerat av Pim_Pim (25 december 2011)

629 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Njä, är vanliga plåtisar, och muttrarna funka ju fint till sommardäcken, det är vinterplåtisarna som drygar sig!
Och det är inga special edition det heller, utan vanliga 14" 240 plåtisar :S

Mröh

21 761 Inlägg
25 december 2011
Testa att sätta det hjulet bak istället, om felet flyttar sig så är det ju fälgen som bråkar. smile

Har aldrig råkat ut för nåt sånt där själv, kör med vanliga plåtfälgar och drar bara åt "normalhårt".
Senast redigerat av Drönirettab (25 december 2011)

629 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Testa att sätta det hjulet bak istället, om felet flyttar sig så är det ju fälgen som bråkar. smile

Har aldrig råkat ut för nåt sånt där själv, kör med vanliga plåtfälgar och drar bara åt "normalhårt".

Jo tänkte att det får bli nästa steg, inte heller haft detta problem, muttrarna är ju konade dessutom, fattar inte hur dom kan gänga ur sig! sad

Mröh

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
25 december 2011
Har du koppar fett på bultarna?? Om så, tvätta bort det. Använd klisterfett istället.

Lev livet, det kan ta slut fort

477 Inlägg
26 december 2011
hade liknade fenomen på en saab en gång... visade det sig att fälgen (alufälg) var skadad i navet och på något sätt gängade loss bultarna... prova skifta som Drönirettab sa

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 december 2011
Inte så att det ligger nån skit mellan fälgen & skivan? Har råkat ut för det en gång.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

629 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Liten update: Börjar misstänka att jag varit dum, kasnke är så att värmen från att bromsen ligger på (på det hjulet som bråkar) orsakar att jag kan dra det mer efter jag varit ute och kört!
För värma på saker brukar ju göra så det släpper lättare, borde fungera åt samma håll tycker man...

Så nu ska jag ge mig på att smörja upp bromsarna för första gången! smile (Aldrig behövt göra detta).
Har en aning om hur jag ska göra, men ska jag byta belägg fram medans jag pysslar med det? OCH Ska jag smörja in dom nya med kopparpasta etc?

Såg det fanns 4 olika att välja bland, men antar jag har girling fram? dessa alltså: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … VO-659314/
Senast redigerat av Dagge88 (28 december 2011)

Mröh

93 Inlägg
29 december 2011
köp den starkaste   loctite du hittar och dra åt för allt du bara orkar! smile

406 Inlägg
29 december 2011
bananen80 skrev:

O du tror inte att han tänker byta till sommardäck någon gång framöver i sitt liv eller? wink

93 Inlägg
29 december 2011
Karlie skrev:
bananen80 skrev:

O du tror inte att han tänker byta till sommardäck någon gång framöver i sitt liv eller? wink

Är väl bara dubba ur vinter däcken till sommarn smile

Påstängd
1 197 Inlägg
29 december 2011
bananen80 skrev:
Karlie skrev:
bananen80 skrev:

Är väl bara dubba ur vinter däcken till sommarn smile

Blir kul att kränga på nya däck när fälgarna sitter på bilen.

Eller?

629 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
bananen80 skrev:

Haha får ta gassvetsen och värma bort muttrarna sen? smile
Ne men jag tror jag först ska åtgärda att bromsen ligger på, smörja upp och byta klossar,  då passar jag på att skifta fram + bakdäcket.
Senast redigerat av Dagge88 (29 december 2011)

Mröh

680 Inlägg
29 december 2011
är de inte så att du har fel muttrar ,brukar vara olika koning på muttrarna till alu och plåtfälgar

629 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Jo vet, fast satt plåt på sommardäcken när jag köpte den, så är samma muttrar! hmm

Mröh

Sök