4400
Sök

Portad topp

97 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Är det någon som kan förkalra för mig vad en portad topp är o vad det innebär... jag har en volvo 940.  tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Svartlistad
446 Inlägg
20 januari 2008
Är inte så insatt i just porta toppen men det är ju att du får ett bättre flöde ....

// Jimmy

Eliminator
1 441 Inlägg
20 januari 2008
Portad topp innebär att nån klåpare varit inne i kanalerna och slipat upp för bättre flöde.
Jag skriver klåpare för det är mycket svårt att göra ett bra resultat. 9 av 10 vet inte vad de håller på med och risken för komplikationer är stora. Portning är en hel vetenskap som kräver flödesbänk etc. Skulle aldrig köpa nått med portade toppar.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

blacken
20 januari 2008
Sokrates skrev:
Portad topp innebär att nån klåpare varit inne i kanalerna och slipat upp för bättre flöde.
Jag skriver klåpare för det är mycket svårt att göra ett bra resultat. 9 av 10 vet inte vad de håller på med och risken för komplikationer är stora. Portning är en hel vetenskap som kräver flödesbänk etc. Skulle aldrig köpa nått med portade toppar.

//Tommy.

Inte ens om det var gjort av PVM motorrenoveringar??.

8 156 Inlägg
21 januari 2008
Som sagt förut. Portning handlar om att öka flödet. Dvs öka storleken på portarna.
Men det krävs en hel del kunskap för att få det rätt. Gröper man ur på fel ställen så blir ju flödet sämre, eftersom det kan leda till turbulens osv.

Man kan ju köpa en portad topp av någon som man vet kan sin sak.
http://www.topptrim.se/
http://www.topplocksverkstan.se/
http://www.vmperformance.com

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
30 januari 2009
Portning kan även sammanfattas som polering i kaneler etc. Det gör faktiskt en hel del bara på ta bort gjutskägg och andra vassa kanter i kanalerna. Har man inte gjort de förr så ska man lära sig nån gång. Felet många gör är att porta för mycket på fel ställen..

TACS Medlem
457 Inlägg
30 januari 2009
air_denka skrev:
Portning kan även sammanfattas som polering i kaneler etc. Det gör faktiskt en hel del bara på ta bort gjutskägg och andra vassa kanter i kanalerna. Har man inte gjort de förr så ska man lära sig nån gång. Felet många gör är att porta för mycket på fel ställen..

Polerad kanel gör att gröten skiner extra mycket under till exempel julaftonen. :p

63 Inlägg
16 januari 2012
KingWS6 skrev:
air_denka skrev:

Polerad kanel gör att gröten skiner extra mycket under till exempel julaftonen. :p

HAHAHAHAH!

Sök