3128
Sök

Saab 900 2.0t går ryckigt och check engine lampan lyser

59 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#1
Min saab går konstigt efter att ja bytt växellåda den går ryckigt vid jämn gas vid gas på drag och släppt gas känner man inte av det och dör ibland på tomgång check engine lampan lyser också. Har försökt titta efter kablar som inte sitter fast eller slangar men kan inte hitta något. Någon som kan ha någon aning om va de kan vara? eller vart ja ska kolla efter slangar/kablar som inte kan vara inkopplade? Tacksam för svar behöver all hjälp ja kan få! mvh mattias


59 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#2
Om ni kollar i mitt foto album finns en bild på (något) som sitter på staget mellan stötdämparna där har de gått av en kontakt går även en slang till spjället? Någon som har en aning om vad det är och om de är de som påverkar allt? vet inte om de var så innan växellåds bytet. Obs förstod mig inte på hur man laddar upp bilder i inlägget!


59 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#3
Glömde även skriva att turbo mätaren på instrumentet fastnar så fort man startar i "fullt laddtryck" vet inte om de beror på att de är en extern laddtrycksmätare inkopplad


964 Inlägg
30 januari 2012
#4
Den saken på fotot är Map-sensorn, om inte den fungerar eller är urkopplad så händer precis det du har beskrivit, tomgången ballar typ ur och den går allmänt ryckigt.


59 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#5
jaha smile tack får fixa en ny sådan idag då smile


5 710 Inlägg
31 januari 2012
#6
MTEFKR skrev:
Glömde även skriva att turbo mätaren på instrumentet fastnar så fort man startar i "fullt laddtryck" vet inte om de beror på att de är en extern laddtrycksmätare inkopplad

Nej det beror inte på din externa mätare. Din laddtrycksmätare i instrumenteringen är elektriskt och går på MAP-sensorn och iom att denna inte fungerar har den "inte en aning om läget" och lägger sig i bott.

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
31 januari 2012
#7
En ny mapsensor behöver du inte. Du behöver ju däremot laga kablaget till den befintliga. Åk till närmaste skrot, leta rätt på en likadan bil och klipp av kablaget till mapsensorn en bit ifrån kontakten. Skarva sedan ihop det på din bil.
Glöm inte att märka upp kablarna så du är säker på att det blir rätt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

5 710 Inlägg
31 januari 2012
#8
UhrJr skrev:
En ny mapsensor behöver du inte. Du behöver ju däremot laga kablaget till den befintliga. Åk till närmaste skrot, leta rätt på en likadan bil och klipp av kablaget till mapsensorn en bit ifrån kontakten. Skarva sedan ihop det på din bil.
Glöm inte att märka upp kablarna så du är säker på att det blir rätt.

Hur vet du att det är kontakten och inte själva sensorn som är trasig?
Kikade på bilden och det är inte lätt att se men kablarset ser helt ut.

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
31 januari 2012
#9
jonTe skrev:
UhrJr skrev:
En ny mapsensor behöver du inte. Du behöver ju däremot laga kablaget till den befintliga. Åk till närmaste skrot, leta rätt på en likadan bil och klipp av kablaget till mapsensorn en bit ifrån kontakten. Skarva sedan ihop det på din bil.
Glöm inte att märka upp kablarna så du är säker på att det blir rätt.

Hur vet du att det är kontakten och inte själva sensorn som är trasig?
Kikade på bilden och det är inte lätt att se men kablarset ser helt ut.

Det vet jag inte, har inte ens kikat på bilden. Som han förklarade så gissade jag bara på att en kabel var av, det har man ju sett förut. Mapsensorn går ju "aldrig" sönder. smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

59 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#10
kontakten på map sensorn har gått av så måste nog köpa en ny!



Sök