3574
Sök

Bromsen fastnad i botten. volvo pv

Rockabilly
30 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#1
tjena.
volvo pv 544
årsmodell 1964

problemet
har bytt bakre bromscylindrarna till nya och bromsrör till 3-vägskopplingen som är monterad på bakaxeln.
Har kollat och fixat trummor runt om och även kontrollerat främre bromscylindrarna och allt är i sin ordning då jag gjort sådant många ggr på andra bilar med trummor så jag vet att det inte ska vara några problem.
Nu till det store problemet. jag har bytt allt (kolv,packningar osv) innuti huvudbromscylindern och även slipat ur den så den är ren och fin.
när jag har den i skruvstädet utan olja (såklart) så löper kolven fint fram och tillbaka igenom cylindern men när jag monterar fast den på bilen och fyller på olja och trycker ner pedalen så fastnar kolven i bottenläget och penalen blir ju såklart lös.

blir snart skogstokig på den och funderar på att byta till en 240:s bromscylinder med massa modifikationen till följd MEEEEEN jag vill ha original så satsar hellre på en fråga här och hoppas ni kan hjälpa mig.

tacksam för svar innan helgen då jag är väldigt sugen på att få detta ordnat eftersom det bara är lack och detta kvar innan den är färdigrenoverad.

//Danne

Jag lider för övrigt av misantropi när jag jobbar, schitzofreni när jag tänker
och bestialiskt våld när jag inte får bort en mutter.

135 Inlägg
1 februari 2012
#2
Kopplat in den rätt? Med alla rör där dom ska vara ?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 februari 2012
#3
En eller flera hoptorkade bromslangar (då blir slangen som en backventil) eller fel ihopsatt huvudbromscylinder.
Senast redigerat av hotrodder (2 februari 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
2 februari 2012
#4
hotrodder skrev:
En eller flera hoptorkade bromslangar (då blir slangen som en backventil) eller fel ihopsatt huvudbromscylinder.

låter onekligen som det problemet..borde synas ganska tydligt om man börjar släppa lite på några luftnipplar vid hjulen smile

eller släpper ledningarna på huvudbromscylindern

Kör fort så hinner inget hända...

Rockabilly
30 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#5
NORRLANDSGOLD skrev:
Kopplat in den rätt? Med alla rör där dom ska vara ?

allt är kopplat precis som original då jag ej rört rörens position.

Jag lider för övrigt av misantropi när jag jobbar, schitzofreni när jag tänker
och bestialiskt våld när jag inte får bort en mutter.

Rockabilly
30 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#6
hotrodder skrev:
En eller flera hoptorkade bromslangar (då blir slangen som en backventil) eller fel ihopsatt huvudbromscylinder.

ska kolla upp detta. bromsarna funkade felfritt tills jag skulle renovera huvudbromscylindern. huvudbromscylindern är rätt ihopmonterad för jag har haft isär den säkert 20ggr bara för att kontrollera osv
eftersom dom funkade innan jag plockade ner den så tänkte jag att det måste vara i cylindern felet liggen men det kan ju va slangarna som sagt.
Tack för hjälpen

Jag lider för övrigt av misantropi när jag jobbar, schitzofreni när jag tänker
och bestialiskt våld när jag inte får bort en mutter.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 februari 2012
#7
zzuxx skrev:
hotrodder skrev:
En eller flera hoptorkade bromslangar (då blir slangen som en backventil) eller fel ihopsatt huvudbromscylinder.

ska kolla upp detta. bromsarna funkade felfritt tills jag skulle renovera huvudbromscylindern. huvudbromscylindern är rätt ihopmonterad för jag har haft isär den säkert 20ggr bara för att kontrollera osv
eftersom dom funkade innan jag plockade ner den så tänkte jag att det måste vara i cylindern felet liggen men det kan ju va slangarna som sagt.
Tack för hjälpen

Jag vände nåt litet membran fel i huvudcylindern på en Duett med samma resultat.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök