3564
Sök

Audi a6 2,7t dåligt laddtryck

158 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#1
Hallå där.. jag har fått ett litet fenomen med mitt ladd. den är chippad och laddade runt 0,9-1 bar tidigare. men idag så laddade den bara 0,6 0,7 som max. kände också att när jag låg på jämn gas så ryckte bilen, men inte när jag gasar eller släpper. dock så försvann ryckningarna efter den blivit varm. jag har bytt dumparna men den laddar låg iaf. All hjälp är välkommet

1 365 Inlägg
6 februari 2012
#2
Om du inte har någon felkod kan det mycket väl vara vacuumläckage. Det är rätt svårt att hitta dessa utan provtryckning... Kolla om du hittar någon slang som ser dålig ut


Quattro - bar å åk
621 Inlägg
6 februari 2012
#3
Det sitter en Y slang där de båda tryckrören från intercolern kommer upp och går in i motorn. Den har en förmåga att spricka och då "läcker" bilen turbotryck.
Den byter du lätt på 30 min, sist jag köpte en sån så kostade den 170:-

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

158 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#4
härligt ska ta och kolla upp dom

179 Inlägg
7 februari 2012
#5
Låter som tidigare sagt som en läcka någonstans. Nu vet jag inte om den berömda "f-slangen" finns på a6 2,7t men på s4orna fram tills 2001 så sitter den bredvid spjällhuset på vänster sida om man står framför bilen. Den spricker gärna med tiden. Läsa felkoder när felet är ett vakumläckage är ganska meningslöst när spruckna slangar oftast ger följdfel som sätter alla möjliga felkoder. När min S4'a hade sprucken f-slang och läckande dumpar så hade jag felkoder på Luftmassemätare, båda lambdasonderna och båda avgastempgivarna...........när dumparna och f-slangen va bytt så nollade jag felkoderna och dom kom aldrig tillbaka och ryckningarna vid jämn gas va borta likaså mitt låga laddtryck.


79 Inlägg
7 februari 2012
#6
hade med ett likadant fel på min visade sig vara avgavstempgivaren  och dom är inte billig big_smile
Senast redigerat av SECRET (7 februari 2012)

179 Inlägg
7 februari 2012
#7
Med sådana motorer som har så mycket slangar o skit så är regel nr1 att man provtrycker systemet innan man ger sig på givare och annat om man inte ser nått uppenbart fel i motorn


Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
7 februari 2012
#8
Hur mycket har motorn gått? Kan vara ngn läcka. Kan tex vara intercoolern med. Men eftersom att laddet inte har sjunkit så mkt så är det säkert ngn läcka i ngn av slangarna. Kan också vara wg som är dålig, Magnetventil?


371 Inlägg
7 februari 2012
#9
Kan vara så att den har gått i "Limpmode" (felsäkertläge) bäst att kolla felkkoder och utgå från det.


Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
7 februari 2012
#10
need_4_boost skrev:
Kan vara så att den har gått i "Limpmode" (felsäkertläge) bäst att kolla felkkoder och utgå från det.

Att den har gått i limphome läge tror jag ej för att då får motorn en ojämn gång (varvtalet vandrar upp och ner)


158 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#11
bilen har gått 21 tusen.. och bilen funka fint förra veckan. detta hände efter att den stått hela helgen. va ju rätt kallt. märker att när jag varvar så pyser det från dumparna. dom är återcirkulerande och har inte tänkt på om det ska pysa eller inte

158 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#12
varvar och släpper gasen mena jag. normalfallet så brukar man få en peak om man har i högre växel.. men inte min.. den går till 0,6 bar sen stannar den där

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
7 februari 2012
#13
equinoxe skrev:
bilen har gått 21 tusen.. och bilen funka fint förra veckan. detta hände efter att den stått hela helgen. va ju rätt kallt. märker att när jag varvar så pyser det från dumparna. dom är återcirkulerande och har inte tänkt på om det ska pysa eller inte

100% att dumparna läcker eftersom du säger att de pyser och att det är återcirk..


158 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#14
jag har bytt dumpar till nya från biltema och det låter likadant

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
7 februari 2012
#15
Om det är återcirk´dump så är det konstigt faktiskt! Den pyser ju ut trycket, kan vara massa fel!


158 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#16
mjo.. jag får nog riva ner alla slangarna och byta.

158 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#17
har faktiskt en händig bok om hela systemet. http://www.audi-s.net/tips/BOOK/PDF/Aud … nglish.pdf

158 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#18
jag spelade in ljudet om det hjälper.  http://www.youtube.com/watch?v=3EnDEkmneng

158 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#19
tack för hjälpen alla, hittade felet.. vänstra turbo röret som går ner vid motorblocket satt helt löst. och de röret sitter i ett annat rör som det sitter en o ring i.. skruvade fast allt och nu laddar 0,9-1 bar.. har beställt 2 nya o ring i förebyggande syft.


Sök