3090
Sök

Audi 90. Ratten helt knasig, samt varningslampan lyser vid gaspådrag

18 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Jag är inte bra på bilar alls, så tänkte jag kanske kunde få lite hjälp här på detta fina forum. Min bil är en Audi 90 20V från -89.

Nu till problemen. Har två "allvarliga" problem med min bil. Det ena är att ratten helt plötsligt står snett, typ 45-gradig vinkel för att köra rakt. Det andra är att varningslampan mitt i instrumentpanelen börjat lysa/flimmra när jag är ute och kör, främst när jag gasar. Men det försvinner lika fort som det kommer. Blev inte så mycket klokare av att läsa manualen, då inget av det som står där motsvarar det som uppkommer för mig.

Någon som kan hjälpa mig bli lite klokare kring detta?

9 120 Inlägg
17 februari 2012
Du har inte kört emot en trottarkant eller varit av vägen eller liknande? Låter som att något i framvagnen är krökt, typ styrstag eller bärarm.

Vad är det för varningslampa som tänds då? Hur ser den ut?

18 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Du har inte kört emot en trottarkant eller varit av vägen eller liknande? Låter som att något i framvagnen är krökt, typ styrstag eller bärarm.

Aha. Jo det är möjligt. Körde faktiskt på en trottoarkant nyligen när jag skulle göra u-sväng, men det kändes inte som det var vid så hög fart. Borde man kunna se från undersidan bilen ifall något har krökts?

Varningslampan ser ut som ett utropstecken. Vad jag läst ska man kunna se felmeddelanden där beroende på hur den blinkar/lyser. Men som det är nu är det bara fel när jag gasar/ökar varvtalet. För den brukar slockna när jag växlar upp/saktar ned.

9 120 Inlägg
17 februari 2012
waltwhite skrev:
Putteliten skrev:

Aha. Jo det är möjligt. Körde faktiskt på en trottoarkant nyligen när jag skulle göra u-sväng, men det kändes inte som det var vid så hög fart. Borde man kunna se från undersidan bilen ifall något har krökts?

Varningslampan ser ut som ett utropstecken. Vad jag läst ska man kunna se felmeddelanden där beroende på hur den blinkar/lyser. Men som det är nu är det bara fel när jag gasar/ökar varvtalet. För den brukar slockna när jag växlar upp/saktar ned.

Då har du det där, om du tittar under och jämnför båda sidor så ska du nog kunna hitta vad som är krökt.

Du har inte möjlighet att ta en bild på varningslampan eller?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 februari 2012
Ang varningslampan som jag tror ser ut som ett rött (!) så kan vet vara så enkelt som att du har för lite bromsvätska i behållaren. När du accar eller bromsar så rör sig vätskan såpass i behållaren att den varnar för låg nivå.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök