3092
Sök

Bromsbeläggsbyte Saab 9-3 00..akut hjälp.

138 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Hejsan alla galda och icke glada!

Just nu står jag i verkstaden och blir inte klok.
Skall byta både skivor och belägg på min kära Saab 9-3 00 OG.

På ena sidan sitter kolven HELT fast..vet inte vad jag ska göra..

Tacksam för snabba alla snabba tips och svar om hur jag skall gå till väga.

Mvh Virrson

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

5 089 Inlägg
31 mars 2012
rörtång, tving. spett. å annat sköjj för att pressa in kolven. tryck på bromspedalen så den åker ut lite(får ej hoppa ur helt(, och sen försöka få in den lite igen. Annars är det bara att köpa ett nytt ok smile

\Lindgren

mekare
45 Inlägg
31 mars 2012
prova med att öppna nippeln å pressa in kolven, om inte det lyckas kanske det går att klyva oken så man kan pressa tillbaka den i en press eller byta packningar. Om inte oket går att klyva kanske det är lättare med nya ok.

138 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
tack för svaren! Om jag öppnar nippeln måste jag inte lufta systemet då?
Ganska färsk på allt som har med bromsar att göra.

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

mekare
45 Inlägg
31 mars 2012
jepp du måste lufta bromsarna då.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
31 mars 2012
Mattfolk skrev:
jepp du måste lufta bromsarna då.

Och det måste man ändå göra om det nu skulle vara så illa att oket måste bytas så det är egentligen ingen större förlust att öppna för att kunna trycka tillbaka kolven...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

695 Inlägg
31 mars 2012
Mattfolk skrev:
prova med att öppna nippeln å pressa in kolven, om inte det lyckas kanske det går att klyva oken så man kan pressa tillbaka den i en press eller byta packningar. Om inte oket går att klyva kanske det är lättare med nya ok.

Fast, går de lätt att trycka in kolven med öppen luftnippel och trögt utav helvete med stängd nippel så hade jag satsat på nya bromsslangar också.... smile

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

1 327 Inlägg
31 mars 2012
Försök smörja upp den. Jag hade samma problem med min förra 9-3 Aero - 02 på höger bakdäck.

Jag var lite för hårdhänt så den kolven sprack, köpte nytt ok på Biltema för ca 500 kr så det kanske är värt att köpa ett nytt.

Sök