2709
Sök

Hur mycket kan man plana en 530 topp; B230F?

Volvo850-92
1 680 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Hur mycket kan man plana en 530 topp på en B230F tills man behöver bara byta kamrem? Ska göra på etanol. Jag har hört 4,3 mm så får man 13,7 i komp. Först tänkte jag ta B200F men spelar typ ingen roll ju.

Jag hade tänkt och göra detta http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … p;p=860542
Senast redigerat av Volvo740-88 (5 maj 2011)

Bilmekaniker
805 Inlägg
5 maj 2011
varför skulle plana toppen på verka kamremmen?...

935 Inlägg
5 maj 2011
AnesN skrev:

Planar du toppen kommer topplocket närmare blocket och kamremen kan bli lite slakare. Men antar att det lilla spelet inte gör så mycket utan att kamrems-spännaren trycker på remen tillräckligt. Blir remen för slapp är det bara att modda om spännaren.

Bilmekaniker
805 Inlägg
5 maj 2011
spännaren trycker ut den ett par milimeter ska den klara att trycka ut tog av spännaren på supran igår den spänner ut liksom 2mm för max spänst och den kan gå ut typ 6-7

935 Inlägg
5 maj 2011
AnesN skrev:
spännaren trycker ut den ett par milimeter ska den klara att trycka ut tog av spännaren på supran igår den spänner ut liksom 2mm för max spänst och den kan gå ut typ 6-7

skiljer sig nog på en spännare ifrån en supra och en ifrån volvo tongue
bara slänga dit planad topp och testa om remen blir slapp annars bara modda om spännaren:) enkelt!

612 Inlägg
5 maj 2011
AnesN skrev:

Plana t.ex. 2.5mm -> toppen hamnar 2.5mm lägre -> spännaren behöver spänna 5mm för att hålla remmen spänd -> kammens läge i förhållande till vevaxeln förskjuts eftersom man bara spänner på ena sidan av remmen, och det är under förutsättning att den ens klarar att hålla remmen där den ska vara.

Av den anledningen använder man en fordrem som är en kugg kortare när man planar mer än ett par millimeter på B230 m.fl.

Vet inte hur mycket du kan plana, men tänk på att maximal kompression inte nödvändigtvis leder till varken maximal effekt eller minimal bränsleförbrukning. Lagom är bäst.

1 Inlägg
20 juni 2011
du kan plana max 2.7mm sen får du ha ford remmen tongue

3 292 Inlägg
20 juni 2011
J_Wester skrev:

Njaa.. kan nog inte riktigt hålla med om det där.. 2.7mm, hehe, tror nog det går att plana mer om man så önskar utan att måsta byta rem..

Spännaren går nämligen att spänna ut rätt så mycket.. samt att det åxå går lätt att modda den för att få det lilla extra om utrymme finnes så inte remmen tar i nånstans vill säga.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 juni 2011
Danne_1977 skrev:
J_Wester skrev:

Njaa.. kan nog inte riktigt hålla med om det där.. 2.7mm, hehe, tror nog det går att plana mer om man så önskar utan att måsta byta rem..

Spännaren går nämligen att spänna ut rätt så mycket.. samt att det åxå går lätt att modda den för att få det lilla extra om utrymme finnes så inte remmen tar i nånstans vill säga.

2mm planade jag min b23E och då var det lagom att en ny fräsch kamrem spändes med lite marginal, så så mycket mer ska man inte ta med originalrem.

Dock får man tänka på att om man ska gå ner till 122 kuggars rem så måste man plana en bit till, minst 2,5mm annars blir remmen för spänd

29 Inlägg
12 december 2011
jag har planat toppen 2,5mm på min b230f och min rem blir knappt spänd. så 2,7mm låter rätt mycket.

1 758 Inlägg
12 december 2011
Gränsen för att köra med original kamrem/-sträckare går runt 2,5 mm. Men det är ju lätt löst med en annan rem. Eller så bygger man om spännaren, byter mot ett större löphjul eller liknande. Finns många lösningar.
Cirka 12 mm kan man plana innan man träffar på vattenkanalerna! smile

Volvo Fantast
194 Inlägg
12 december 2011
2.7mm funkar utan problem

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

201 Inlägg
18 april 2012
tja hoppar på denna tråden med samma fråga, ska plana min 530 topp med vx kam å hådare ventilfjädrar. hur mycket ger bäst effekt? jag hade tänkt typ 1.5mm, eller vad tror ni? vill att det ska hålla med smile men vill inte modda om spännaren..

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 april 2012
Har för mig 2mm är "lagom", om man inte ska köra på värre bränsle. Annars får man backa tändningen och förlorar effekt istället.

Gräver man bort 2mm räcker originalremmen om den är fräsch

201 Inlägg
18 april 2012
Bensinskallen skrev:
Har för mig 2mm är "lagom", om man inte ska köra på värre bränsle. Annars får man backa tändningen och förlorar effekt istället.

Gräver man bort 2mm räcker originalremmen om den är fräsch

okej tack!

Sök