3913
Sök

B20a motor med direktinsprut från 164??

59 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
Hej
Jag undrar om man kan ta ett direktinsprut från en volvo 164 och sätta min volvo 142 eller skulle blandningen bli fel eller??
Jag har inte jätte mycket koll på just 164 så.

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
13 mars 2012
164:an är jhu 6cyl

men 140 finns med sprut då heter motorn B20E
var väll Gl som hade det?!
inte direkt värt besväret dock då det kluddar ganska duktigt

men borde gå att fixa dit ett lh 2.4 som borde fungera skapligt iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

151 Inlägg
13 mars 2012
Inte värt jobbet! B20E t.o.m. -73 hade liknande eller samma typ av insprutning (ej direktinsprutning, kom på Volvo många år senare...) som 164. Men fördelningsröret på 164 har ju 6 spridare, vad gör du med dom två som "blir över"..... Bränslemängd och tryck är ju anpassat för en större motor. B20E -74 hade mekanisk insprutning (J-Jetronic). Ska du ändå sätta på sprut på en gammal B20 så sätt dit moderna grejor, mitt tips.

59 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
Ja, det skulle man nog tänka sig. Det var ju det att jag var borta och dagdrömde lite om man skulle göra nåt för att slippa 81 hk.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 mars 2012
msjoholm skrev:
Inte värt jobbet! B20E t.o.m. -73 hade liknande eller samma typ av insprutning (ej direktinsprutning, kom på Volvo många år senare...) som 164. Men fördelningsröret på 164 har ju 6 spridare, vad gör du med dom två som "blir över"..... Bränslemängd och tryck är ju anpassat för en större motor. B20E -74 hade mekanisk insprutning (J-Jetronic). Ska du ändå sätta på sprut på en gammal B20 så sätt dit moderna grejor, mitt tips.

År väl inga problem? Fördelningsröret är ju bara att kapa/plugga och btr. är justerbar på 164´ans insprutning men visst, jag skulle oxå satsa på modernare prylar.

TS/ Plana toppen, stoppa i en lite roligare kam, en Weber 36 och extraktor så blir han genast lite roligare. Inte blir det några himelska höjder men det ger minst lika bra snurr som en B20 med original insprutning för de är inga kanoner heller.
Senast redigerat av hotrodder (14 mars 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 062 Inlägg
14 mars 2012
Direktinsprut sprutar ju direkt in i cylindern. Vilken 164E hade det? Antar att det är indirekt insprutning som menas wink För inte är det centralinsprutning iaf!

Någon som förresten vet ifall en B30 motor passar ihop men någon annan växellåda än M400 från Volvo?

M.V.H.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 mars 2012
AndreasPlars skrev:
Direktinsprut sprutar ju direkt in i cylindern. Vilken 164E hade det? Antar att det är indirekt insprutning som menas wink För inte är det centralinsprutning iaf!

Någon som förresten vet ifall en B30 motor passar ihop men någon annan växellåda än M400 från Volvo?

M.V.H.

ja m410 passar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 062 Inlägg
16 mars 2012
turboforssen skrev:
ja m410 passar

Vad är det för en då? Nån militärvariant? Jag tänkte mer på nåt modernare i stil med M90 osv smile

M.V.H.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 mars 2012
AndreasPlars skrev:
turboforssen skrev:
ja m410 passar

Vad är det för en då? Nån militärvariant? Jag tänkte mer på nåt modernare i stil med M90 osv smile

M.V.H.

det är en m400 med överväxel
nån nyare tror jag inte passar
varför ska du har en nyare låda ??? m400 är ju nästintill skottsäker

1 062 Inlägg
16 mars 2012
turboforssen skrev:
AndreasPlars skrev:
turboforssen skrev:
ja m410 passar

M.V.H.

För att man kanske är ute efter nåt smidigare med iaf 5 växlar framåt wink Hade lite funderingar/planer i mitt huvud som man kan ha i bland. Få motorer har så tyst och viskande gång som en väljusterad B30, det är inte fel!

M.V.H.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 mars 2012
AndreasPlars skrev:
turboforssen skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

För att man kanske är ute efter nåt smidigare med iaf 5 växlar framåt wink Hade lite funderingar/planer i mitt huvud som man kan ha i bland. Få motorer har så tyst och viskande gång som en väljusterad B30, det är inte fel!

M.V.H.

jaga tag på en m410 då smile den är ju 5växlad och nästa lika skott säker som en m400

77 Inlägg
25 mars 2012
Det borde inte vara några som helst problem att ta det sprutet och använda 4 av spridarkontakterna. Det är ju samma motor med 2 extra cylindrar.

782 Inlägg
2 maj 2012
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Ett longshot kan va att växellådor från jeep fram till 90talet någongång med 6an kan funka.
Låter kanske långsökt men volvo kollade på ramblers 6a när dom utvecklade b30 o jeep köpte upp amc (som rambler ingick i) o blocket från gamla rambler 6an blev kvar länge i jeepar som tex cherokee.
Har för mig att b30 passar på ramblers växellåda iaf.

Sök