3544
Sök

Koppla elfläkt så den går när motorn går

Avstängd
195 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, har skaffat en elfläkt till min 940 GL.. Remdrivna fläkten går ju när motorn går, så enklast är väl att koppla så den går när man vrider på nyckeln? Vill inte ha nån strömbrytare man måste trycka på så de är risk man glömmer..

Eller måste man ha en termostat man kopplar på? Relä antar jag behövs i vilket fall

460 Inlägg
6 maj 2012
#2
Burrrrner skrev:
Hejsan, har skaffat en elfläkt till min 940 GL.. Remdrivna fläkten går ju när motorn går, så enklast är väl att koppla så den går när man vrider på nyckeln? Vill inte ha nån strömbrytare man måste trycka på så de är risk man glömmer..

Eller måste man ha en termostat man kopplar på? Relä antar jag behövs i vilket fall

reläets "signal/styrningskabel" kan du koppla på t.ex tändspolen, så när tändspolen får ström skickar reläet ut ström till fläkten.

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Avstängd
195 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#3
Okej så då löder jag på en T-Koppling, eller sätter på ett stift på någon av de små kablarna från tändspolen, sen

Batteriets plus- säkring-relä-fläkt-jord, sen från tändspolen till relät?

27 Inlägg
6 maj 2012
#4
Enkelt, ja. Men kolla om det finns någon extra säkring att plocka elen ifrån, istället för att bygga på fler säkringar (jobbigare att hålla koll på för dig och andra ägare på bilen)

Avstängd
195 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#5
Hur menar du? enklast är väl sätta en säkring mellan plus och relät, väl synligt vid batteriet nånstans?

27 Inlägg
6 maj 2012
#6
Jo, det är enkelt att koppla på. Men jag personligen föredrar att göra det "ordentligt". Troligtvis borde det finnas en lämplig säkring att sätta det på, som är tänkt till fläkten (kanske inte, vet inte hur det är med 940). Men det är ju lättare att ha alla säkringar på samma ställe så man slipper leta.
Ett tips är att märka upp säkringen, hur du än väljer att göra det, så att man slipper följa kabeln för att veta vad säkringen är till (inte för din egna skull, men för andra) smile

Avstängd
195 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#7
Det har du rätt i smile men det är remfläkt "höfläkt" original, så det finns ingen lämplig säkring färdig för elfläkt

141 Inlägg
6 maj 2012
#8
Det finns ingen anledning att ha fläkten igång hela tiden, tar energi och väsnas onödigt mycket.
Köpa denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kt-321238/ och denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … -92-61580/

Styr ett relä med denna givare, då går bara fläkten när den behövs.
Alternativt så lyfter du i en 940-kylare av senade modell så har du kylfläkt och tempgivare monterat på kylaren smile

Jag fixar din A/C, skicka PM

Avstängd
195 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#9
Ja de kanske är enklast, då blir det en sån termostat smile tack för hjälpen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 maj 2012
#10
Finns justerbara grejor också. Har jag på min.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 436 Inlägg
12 maj 2012
#11
Burrrrner skrev:
Det har du rätt i smile men det är remfläkt "höfläkt" original, så det finns ingen lämplig säkring färdig för elfläkt

Nu spånar jag bara, men hade inte turbon elfläkt orginal? Då kan det ju finnas framdragna kablar/säkringar right?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Avstängd
195 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#12
Har ingen aning fakiskt, vart sitter de isåfall?

Men de är väl onödigt att dra in kablar i säkringarna i kupén å ha sej? säkringen ska väl sitta på plus så nära batteriet som möjligt?

1 436 Inlägg
12 maj 2012
#13
Ja, det lättaste är ju att skarva på en kabel från pluspolen, avsäkra så tidigt som möjligt, koppla till relä, sedan till fläkten och koppla reläet(s styrström) till en tempgivare på kylaren/kylarslangen.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Avstängd
195 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#14
Fixat, kopplade in den med en knapp i kupén lite tillfälligt tills jag fixat en termostat, de verkar funkar fint. Säkrade av båda pluskablarna.

Reläet är på 30 amp och säkringarna 20, har ingen aning om det är lagom?

Tack för alla tips.

337 Inlägg
12 maj 2012
#15
En lite detalj tror inte att du kommer klara dig med en 20A säkring. Jag körde med dubbla 30A relän och dubbla 30A säkringar. Detta för att fläkten drar ju en massa amp när den startar även när den går. Vet ej vad du har för fläkt men jag har en från en Volvo 850 i min..

Kolla här http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=26091

Vill du ha ett kopplings schema? Så kan jag ordna det oxå?

Dom grejorna som TheMPG rekommenderar är dom jag använder. Funkar klockrent..

Mvh Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (12 maj 2012)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Avstängd
195 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#16
Det verkar funka, har startat och slått ifrån den ett par gånger och kört en sväng.

Ingen aning varifrån fläkten kommer men den passade rakt av utan modifikationer? 960 eller 940 turbo kanske

Jag kopplade bara in den låga hastigheten, tror du den höga behövs? Blåser rätt rejält på den låga

337 Inlägg
12 maj 2012
#17
Vet inte beror lite på blir motorn lätt varm?? Vi går ju inte mot några kallare tider precis.. Långa köer etc.. när det är gott å varmt..

Jag kopplade bara in den höga (kalla mig fegis) men ville inte chansa på att den skulle kunna koka bara för att jag var lite lat i början..

Låt den stå och gå på tomgång en bra stund och se om den inte sticker iväg i temp. Men tycker nog att du skulle tagit den höga hast. iaf.

Mvh Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (12 maj 2012)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Avstängd
195 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#18
Jag körde utan fläkt  1-2 mil, men den blev inte varmare än vad den brukar? Om tempmätaren stämmer

Får hålla koll på tempen, funkar det inte byter jag till den höga hastigheten då?

Tack för hjälpen smile

337 Inlägg
12 maj 2012
#19
Troligtvis ja. Men du bör kolla när bilen står stilla på tomgång för då cirkulerar det ingen luft genom kylet som det gör när du kör....

Nu vet jag inte om du kommer att köra med ett större relä eller samma relä som du har på lågfarten, risk finnes att relät kan gå sönder p.g.a. för hög last och som följd kommer bilen inte att få kylning,
Om du såg på min så sitter det ett för lågfart samt två för högfart. Inte riktigt rätt skulle varit ett kraftigare men det funkar.

Låt den gå på tomgång en halvtimme eller nåt så märker du om den klarar sig på lågfart..

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!


Sök