3915
Sök

byta ltt mot fulltryckare

539 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#1
hallå...

undra om de tbara är å byta en lätttrycks turbo mot en fulltryckare?... lr måste man gö nån åtgärd?

det handlar om en saab 9-5 98 2.ot 150HK

MVH


103 Inlägg
27 februari 2007
#2
jag skulle tro det är samma turbo men rätta mig om jag har fel,
på 9000 är det samma turbo till 150hk som 200hk original det är bara aeron som är anorlunda.

förmodligen bara programvaran som har ett nerställt laddtryck

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos

539 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#3
sleepy9000 skrev:
jag skulle tro det är samma turbo men rätta mig om jag har fel,
på 9000 är det samma turbo till 150hk som 200hk original det är bara aeron som är anorlunda.

förmodligen bara programvaran som har ett nerställt laddtryck

men kollar man på maptun,s sida så ser man skillnad på lätt tryckarn å full tryckarn..
http://www.maptun.com/webshop/shop.php? … ategori=78  "dom övre"

å det är bytt till ett uppgraderat chip, spridare å flödes flilter.. så det borde ju lira bra?

MVH


57 Inlägg
27 februari 2007
#4
tror att det bara är turbo aggregatet som är annorlunda. eller laddtrycket.. så d ska inte vara några problem.

539 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#5
låter bra i så fall:P


103 Inlägg
27 februari 2007
#6
nej det är samma agg men köper du ett steg 1 med bara programvaran får du 205hk steg 1+ programvara och spridare får du 225hk så det är samma agg.

ska du trimma mer så över 300hk byt turbo

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos

539 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#7
hehe oki tyckte att dom hade olika stora avgas hus:D... men jag ser väll i syne, som vanligt hmm

MVH


103 Inlägg
27 februari 2007
#8
förresten så saab 9-5 2,0t finns bara som 150hk ett sk Ltt men med chip blir det ju en FTT

här har du nordics tabell:
Saab 9-5 2.0t 98-00 150hk
Steg 1 - 200hk 300Nm

* Mjukvara

* Pris: 9375:- sek
Steg2 - 220hk 330Nm

* Mjukvara

* 2,5" Sportavgassystem med ett ovalt 4" eller dubbelt 3" slutrör

* Pris: 17 687:- sek
Steg3 - 240hk 360Nm

* Mjukvara

* 2,5" Sportavgassystem med ett ovalt 4" eller dubbelt 3" slutrör

* 3" Metallisk racekatalysator

* KN sportluftfilter, insats

* Pris: 27 745:- sek

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos

539 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#9
aha, trodde att man hade ltt även om man chipa?... hur kan en ltt bli en ftt med hjälp av enbart chipning?

hade för mig att ltt laddade från lägre registret på varven å ftt på högre registret av varvtalen... om det nu är så som du säger att våran ltt blitt en ftt med hjälp utav att den är chipad så ska ju effekten komma på högre varv?... men jag tycker att den får kraften från låga registret... men nu är jag säkert ute å cyklar på farligt vatten? :S

MVH


1 414 Inlägg
1 mars 2007
#10
1. Det är inte samma turbo i en 2.0t som i fulltryckarna. Det sitter en jäkligt klen Garrett turbo i 2,0t och 2,3t. Det sitter en MB TD04 turbo i 2,3T och Aero motorn i 9-5.

2. Allt över 200 hk o din klena Garrett turbo kommer troligtvis att stryka med efter ett tag vilket om du har riktig otur dra med sig hela motorn... (vill du ha detaljer, maila!)

3. Om du byter till en TD04 turbo som det kryllar av på STCS forumet bör du även komma ihåg att du måste byta banio-skruvarna, kyl-ledningar och olje-ledningar samt oljereturen.

4. Att bara byta till en större turbo ger inget, du behöver en programvara som är anpassad efter turbon.

5. Att lägga mer än 10'000 på trim ifrån nån firma utan att byta turbon är bortkastade pengar... du kan komma undan mycket billigare...

Ett exempel: Saab original styrdon 230 hk kostar ca 5500:- (med lite prut) på SAAB, en begagnad TD04 kan du få för 2000 kr. Ledningarna kan du få för drygt 150 kr/st... Dvs 230 hk med original grejer för ca 8000 kr. Har du tur kommer du undan ännu billigare genom att knyta lite kontakter...

Begagnade styrdon finns för 1500 kr och uppåt på STCS forumet...
Senast redigerat av Founder (1 mars 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

5 710 Inlägg
1 mars 2007
#11
Founder skrev:
1. Det är inte samma turbo i en 2.0t som i fulltryckarna. Det sitter en jäkligt klen Garrett turbo i 2,0t och 2,3t. Det sitter en MB TD04 turbo i 2,3T och Aero motorn i 9-5.

Du pratar för nya årsmodeller......aeron -00 och 220hk -03(?) medans detta gäller en gammal -98 och då är det samma (äckliga) Garrett GT1752 i både 150/170/185.

>>Mazda6needspeed, det kan vara som du säger angående LTT och FTT att LTT laddar tidigare men då skiljer det även på aggregatet.
Har motorn samma hårdvara t.e.x som gamla 9-3 eller äldre 9-5 kommer laddtyrycket vid samma vartal oavsett LTT eller FTT.
Skillnaden är att en FTT laddar MER vilket gör att skillnaden mellan laddtryck och icke blir mer påtaglig.
Ökat tryck görs helt elektroniskt dvs genom "chippning".

MVH Jonas
..............

539 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#12
jonTe skrev:
Founder skrev:
1. Det är inte samma turbo i en 2.0t som i fulltryckarna. Det sitter en jäkligt klen Garrett turbo i 2,0t och 2,3t. Det sitter en MB TD04 turbo i 2,3T och Aero motorn i 9-5.

Du pratar för nya årsmodeller......aeron -00 och 220hk -03(?) medans detta gäller en gammal -98 och då är det samma (äckliga) Garrett GT1752 i både 150/170/185.

>>Mazda6needspeed, det kan vara som du säger angående LTT och FTT att LTT laddar tidigare men då skiljer det även på aggregatet.
Har motorn samma hårdvara t.e.x som gamla 9-3 eller äldre 9-5 kommer laddtyrycket vid samma vartal oavsett LTT eller FTT.
Skillnaden är att en FTT laddar MER vilket gör att skillnaden mellan laddtryck och icke blir mer påtaglig.
Ökat tryck görs helt elektroniskt dvs genom "chippning".

hehe oki:P... då har jag lärt mig nåe nytt ida då:P... jag tog å spännde lite på WG,n då borde han väll hålla lite mer laddtryck va?
och jag vet att man ska va försiktig, men det va bara LITE typ 5mm jag flytta:P.. får se hur det funkar:D


8 886 Inlägg
2 mars 2007
#13
Mazda6needspeed skrev:
jonTe skrev:
Founder skrev:
1. Det är inte samma turbo i en 2.0t som i fulltryckarna. Det sitter en jäkligt klen Garrett turbo i 2,0t och 2,3t. Det sitter en MB TD04 turbo i 2,3T och Aero motorn i 9-5.

Du pratar för nya årsmodeller......aeron -00 och 220hk -03(?) medans detta gäller en gammal -98 och då är det samma (äckliga) Garrett GT1752 i både 150/170/185.

>>Mazda6needspeed, det kan vara som du säger angående LTT och FTT att LTT laddar tidigare men då skiljer det även på aggregatet.
Har motorn samma hårdvara t.e.x som gamla 9-3 eller äldre 9-5 kommer laddtyrycket vid samma vartal oavsett LTT eller FTT.
Skillnaden är att en FTT laddar MER vilket gör att skillnaden mellan laddtryck och icke blir mer påtaglig.
Ökat tryck görs helt elektroniskt dvs genom "chippning".

hehe oki:P... då har jag lärt mig nåe nytt ida då:P... jag tog å spännde lite på WG,n då borde han väll hålla lite mer laddtryck va?
och jag vet att man ska va försiktig, men det va bara LITE typ 5mm jag flytta:P.. får se hur det funkar:D

Ja du, fippla med WG kan bli dyrt även fast det "bara" är 5mm, kan bli dyra mm.
Men alla gör ju som de vill.

Fotograf på tierpidag.se

539 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#14
men hur stor skillnad kan det bli?

MVH


1 019 Inlägg
3 mars 2007
#15
Mazda6needspeed skrev:
men hur stor skillnad kan det bli?

MVH

Ingen alls, din bil jobbar med luftmassa inte laddtryck. Det enda du gör är att göra det svårare för elektroniken, samt riskera ras. Försöker du tvinga upp laddtrycket på det sättet så svarar bilen med att stänga igen gasspjället för att den ska uppnå rätt luftmassa.


539 Inlägg
3 mars 2007
Trådstartare
#16
aha aj då det får la bli en återställare:P



Sök