1. Det är inte samma turbo i en 2.0t som i fulltryckarna. Det sitter en jäkligt klen Garrett turbo i 2,0t och 2,3t. Det sitter en MB TD04 turbo i 2,3T och Aero motorn i 9-5.
2. Allt över 200 hk o din klena Garrett turbo kommer troligtvis att stryka med efter ett tag vilket om du har riktig otur dra med sig hela motorn... (vill du ha detaljer, maila!)
3. Om du byter till en TD04 turbo som det kryllar av på STCS forumet bör du även komma ihåg att du måste byta banio-skruvarna, kyl-ledningar och olje-ledningar samt oljereturen.
4. Att bara byta till en större turbo ger inget, du behöver en programvara som är anpassad efter turbon.
5. Att lägga mer än 10'000 på trim ifrån nån firma utan att byta turbon är bortkastade pengar... du kan komma undan mycket billigare...
Ett exempel: Saab original styrdon 230 hk kostar ca 5500:- (med lite prut) på SAAB, en begagnad TD04 kan du få för 2000 kr. Ledningarna kan du få för drygt 150 kr/st... Dvs 230 hk med original grejer för ca 8000 kr. Har du tur kommer du undan ännu billigare genom att knyta lite kontakter...
Begagnade styrdon finns för 1500 kr och uppåt på STCS forumet...
Senast redigerat av Founder (1 mars 2007)
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
-
www.bmwb.se