3395
Sök

Toyota Supra MK3.

13 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#1
tja.

har en toyota supra mk3a med 3,0 motorn. mellan 2,8 - 3,0 tusen varv hörs de knack ifrån motorn. bara när jag håller den på stilla varvtal
Senast redigerat av Knoppixx (13 maj 2012)


277 Inlägg
10 maj 2012
#2
Ska du behålla bilen. Lyft ut motorn och renovera, trimma?
Skulle ju nog inte vara fel efter 30.000 mil på en supra om den inte har varit riven tidigare så att säga.

Svårt att säga vad det skulle vara. Kan vara allt ifrån generatorn till en ventil som mår dåligt.
Lägg upp en film eventuellt. känn dig fram lite med handen ( om det nu går) så kanske du "känner" oljudet i motorn..

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö

13 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#3
låter ganska tydligt nämligen, man hör de även om man står vid vägkanten.. hmm funderar doc på att sälja henne så


502 Inlägg
12 maj 2012
#4
utan att ha hört bilen så skulle jag kunna sätta pengar på att det är vevlagren som har gett upp, väldigt vanligt fel och då knackar det precis som du beskriver, lite dovare knackljud än vad man får från ventilerna

undvik att starta motorn i onödan för risken är stor att vevaxeln tar skada, då blir det onödigt dyrt

tyvärr finns det nog inget bra sätt att testa förutom att riva isär motorn och kolla, det är bara hoppas att veven klarat sig så det räcker att byta lager

lyckades pajja mina vevlager två gånger och ena gången repades vevaxeln så jag fick köpa en annan, går att slipa om men det är ju ett par tusenlappar plus att man måste beställa speciella lager
Senast redigerat av JoeyJ (12 maj 2012)

1 422 Inlägg
12 maj 2012
#5
Är knackljudet när du gasar eller när du släpper på gasen och den varvar ner? Lägg gärna upp en film så det blir lättare att avgöra vad det är smile


13 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#7
de låter bara när ja håller den på jämnt varv. alltså utan påfrästning hmm


519 Inlägg
13 maj 2012
#8
Om det är turbomodellen så kan det vara så att den fått för dålig kylning och i och med det har topp-packningen gett sig (vanligt fel) och kanske har då toppen tagit stryk.


502 Inlägg
13 maj 2012
#9
Larschan skrev:
Om det är turbomodellen så kan det vara så att den fått för dålig kylning och i och med det har topp-packningen gett sig (vanligt fel) och kanske har då toppen tagit stryk.

mja fast det brukar man ju märka på att det sprutar vatten ur expansionskärlet eller att oljan blir som majonäs, men ja det är ett vanligt fel
Byter man topplocksbultar mot bättre kvalite, tex ARP, så man kan dra åt hårdare, då håller original packning utan problem

Knoppixx skrev:
de låter bara när ja håller den på jämnt varv. alltså utan påfrästning

tippar fortfarande på vevlager

supras.nu är ett bra forum med mycket kunskap om mk3an

1 422 Inlägg
13 maj 2012
#10
Knoppixx skrev:
de låter bara när ja håller den på jämnt varv. alltså utan påfrästning hmm

Låter det om du varvar upp och sedan låter den varva ner också eller är det bara när du håller den på stadigt varvtal?


13 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#11
på stadigt varvtal


Forummoderator
26 349 Inlägg
13 maj 2012
#12
Knoppixx skrev:
tr

Va?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

519 Inlägg
14 maj 2012
#13
JoeyJ skrev:
Larschan skrev:
Om det är turbomodellen så kan det vara så att den fått för dålig kylning och i och med det har topp-packningen gett sig (vanligt fel) och kanske har då toppen tagit stryk.

mja fast det brukar man ju märka på att det sprutar vatten ur expansionskärlet eller att oljan blir som majonäs, men ja det är ett vanligt fel
Byter man topplocksbultar mot bättre kvalite, tex ARP, så man kan dra åt hårdare, då håller original packning utan problem

Det problemet jag påpekar kan även arta sig som att de bakersta kolven eller de två bakersta tar stryk. Jag menar, problemet med att det är för dålig kylning på turbo-modellen kvarstår även om man byter till en bättre packning eller bättre topplocksbultar skillnaden blir bara att det inte artar sig i att den trycker ur sig vatten.


502 Inlägg
15 maj 2012
#14
Larschan skrev:
Det problemet jag påpekar kan även arta sig som att de bakersta kolven eller de två bakersta tar stryk. Jag menar, problemet med att det är för dålig kylning på turbo-modellen kvarstår även om man byter till en bättre packning eller bättre topplocksbultar skillnaden blir bara att det inte artar sig i att den trycker ur sig vatten.

på vilket sätt skulle kolvarna ta stryk? Ska mycket till för att det ska börja spika pga dålig kylning i en motor som inte är trimmad

502 Inlägg
17 juni 2012
#15
hur har det gått med bilen?


Sök