3908
Sök

Vad håller 93 t7 för?

9 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
#1
Har en chippad 93T sport (185hk) som är chippad till 220hk, den laddar nu 1.2, och undrar om jag kan ställa upp det på wastegaten till 1.5?
Kommer det att hålla med orginal delar?


8 883 Inlägg
25 februari 2007
#2
Svar Nej! Ska du har mera hk så är det nytt chip (box) och evt. hårdvara som krävs.

Fotograf på tierpidag.se

9 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
#3
varför skulle jag behöva det, klart att jag kan ställa upp det lite utan att det spikar men frågan är hur mkt? ny mjukvara behövs det ju inte förnst jag byter turbo m m


8 883 Inlägg
26 februari 2007
#4
Anonym9_3 skrev:
varför skulle jag behöva det, klart att jag kan ställa upp det lite utan att det spikar men frågan är hur mkt? ny mjukvara behövs det ju inte förnst jag byter turbo m m

Ja säger du det så, du får väll testa dig fram då. Men varför inte göra rätt på engång undrar jag. Hålla på och fippla med WG så där kommer bara göra så att du får mera strul.

Fotograf på tierpidag.se

5 710 Inlägg
26 februari 2007
#5
Anonym9_3 skrev:
varför skulle jag behöva det, klart att jag kan ställa upp det lite utan att det spikar men frågan är hur mkt? ny mjukvara behövs det ju inte förnst jag byter turbo m m

Bevisligen är du inte riktigt med på hur systemet fungerar.....en T7:a "ställer man inte upp" genom att skruva på wastegatestaget utan elektroniskt via programvaran.
Allt annat är idioti.

Vill du att den skall gå bättre o ladda mer är det byte av hårdvara (tex 3" AVG + spridare) och en ny programvara som gäller.

MVH Jonas
..............

9 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
#6
är du helt säker på att det inte går? jag tror på dig bara du kan motivera varför.....?
om jag ställer upp wastegaten så känner ju bilen att den får för lite bränsle till den luftmängd som strömmar in, o då höjer han bränsletrycket automatiskt. Styrboxen har ju en gräns på hur mycket saker får skilja sig t.ex luft - bränsle m m. Chippet höjer ju dom värderna om inte annat så det borde funka enligt mig... Men frågan är hur mycket i så fall.


8 883 Inlägg
26 februari 2007
#7
Laddtrycket styrs inte av wastegaten utan av styrboxen. Trycket som WG är ställt till är bara för att styrsytemet ska ha en "grund" att bygga på. Ändrar du på WG's grundtryck så försvårar du bara för styrsystemet.

Att höja grundladdtrycket för att få högre maxladd är som att höja tomgången i tron att varvastoppet ska hamna högre.... ;-)
Senast redigerat av Hamilton (26 februari 2007)

Fotograf på tierpidag.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 februari 2007
#8
ditt laddtryck är väl elektroniskt styr via en magnetventil ..höjjer du laddet då så antingen begränsar väl magnetventilen eller så får du felkoder på för högt laddtryck ? även om den är chippad så kan den inte "fetta upp" hur mycke som helst när man höjjer laddet? har ingen aning om saabar men skulle tro att dom funkar så tongue vet i alla fall hur en saab går när magnetventilen låser sig och man får typ maxladd ... 220 hk + var de i den och när den laddade max så vill jag inte veta ...men de spann nästan oavsett växel  de var blött men vilken knuff man fick när laddet kom och sedan motorn stängdes av 1 sekund eller nått och sedan max ladd igen ...man flög fram wink


5 710 Inlägg
27 februari 2007
#9
Anonym9_3 skrev:
är du helt säker på att det inte går? jag tror på dig bara du kan motivera varför.....?

Nä jag sitter här och gissar......ja jag är säker.
Anonym9_3 skrev:
om jag ställer upp wastegaten så känner ju bilen att den får för lite bränsle till den luftmängd som strömmar in, o då höjer han bränsletrycket automatiskt.

Som sagt..... det du justerar på WG-stången är grunden som stysystemet har att jobba på.
Grundladdtrycket på din snurra är ställt till ~0.4 bar, resten sköts elektroniskt via programmet och en magnetventil.
Skulle du höjja grundladdtrycket kommer du bara "störa" resten av regleringen, styrsystemet kommer bla reagera med att tända CE-lampan.
En liten höjning kommer systemet att "kunna ta hand om" så det endå blir inom gränsen för vad som icke är skadligt.
En stor höjjning kommer att tvinga upp trycket vilket gör att trycket blir elektroniskt oreglerbart och då är man inne på riktigt tunn is med motorskador som följd med en portion otur.
Anonym9_3 skrev:
Styrboxen har ju en gräns på hur mycket saker får skilja sig t.ex luft - bränsle m m. Chippet höjer ju dom värderna om inte annat så det borde funka enligt mig...

Ditt styrsystem jobbar med luftmassa.
I programmet finns ett "börvärde" på luftmassan som den hela tiden försöker nå för att nå rätt effekt.
Vid tex dåliga förhållanden (varm luft som innehåller lite syre) kommer systemet kräva mer luftmassa och turbon tillåts mata på med högre tryck=mer luft för att åstakomma detta.
Vid bra förhållanden (kall luft som innehåller mycket syre) behövs inte lika högt turbotryck för att fixa den tilltänkta lufmassan vilket gör att turbon kommer att ladda mindre.
Turbotrycket är alltså inte samma utan det är luftmassan som styr......

Tvingar DU upp luftmassan genom att fiffla med staget kommet styrsystemet motarbeta dig genom att med hjälp av magnetventilen försöka sänka trycket och därigenom luftmassan.
Klarar den inte det.....ja då är du ute på tunna isen igen......

Med din chippning har du redan "tummat" på gränserna och i styrprogrammet ändrat luftmassans värde MEN inom gränsen för vad hårdvaran (turbo/spridare/LLK osv) klarar.
Som sagt....att pilla med wg-stag eller såga hål i wg-slangar osv osv är idioti....


MVH Jonas

MVH Jonas
..............

8 883 Inlägg
27 februari 2007
#10
jonTes inlägg är som vanligt mycket bra. En av dem få som jag litar på när det gäller garaget.org ;-)

Fotograf på tierpidag.se

238 Inlägg
6 mars 2007
#11
den hålller för 560hästar om du gör rätt


Sök